Temes

A

Cercar

“Els ports es convertiran en impulsors del nou model econòmic”

Amb motiu de la seva participació en la segona edició de la ChainPORT Academy, organitzada per la xarxa internacional de smart ports del mateix nom i que es va celebrar al Port de Barcelona a finals de l’any passat, Peter de Langen va visitar el Port de Barcelona. De Langen es va doctorar a l’Erasmus University de Rotterdam, va treballar al Departament de Corporació Estratègica del Port de Rotterdam i ha participat activament en diferents projectes de desenvolupament estratègic en diferents ports europeus i sud-americans.

Publicat el 14.06.2018
Peter de Langen va assistir a l'última edició de The ChainPort Academy a Barcelona. [Imatge: Port de Barcelona]
Aprofitem aquesta oportunitat per conversar amb el professor i consultor d’Estratègia Portuària sobre la seva visió de la funció dels ports en l’economia circular, col·laborativa i sostenible, que comencen a desenvolupar les ciutats més avançades. Per a De Langen, l’ecosistema portuari ha d’incorporar quatre elements: hub de transport que, a part del marítim, integra tots els mitjans de transport; complex industrial, que dóna servei a les necessitats de matèries primeres de l’entorn i facilita instal·lacions per captar trànsits internacionals; hub logístic, amb oferta de serveis de valor afegit; i una àrea per a turisme i lleure i també oficines, amb serveis per al trànsit de creuers i passatgers. El transport marítim internacional està canviant constantment, amb un procés de fusió de les grans navilieres i, per tant, de concentració dels centres de decisió. Al seu parer, els ports s’estan adaptant amb èxit a aquesta situació d’incertesa permanent? La indústria marítima està en plena evolució i el negoci marítim s’està adaptant als canvis constants de l’economia global. A partir d’ara, els plans de desenvolupament portuari s’hauran de dissenyar de manera coordinada amb els clústers industrials, logístics i turístics, perquè la seva activitat s’imbricarà cada cop més amb la portuària. Al meu parer, els ports es convertiran en uns dels impulsors del canvi de model econòmic que s’està produint a moltes ciutats, participant de manera més activa en tots els sectors i implicant-se en la transició cap a l’economia circular i el creixement sostenible. Com es produirà aquesta transició? La peça fonamental per fer aquest canvi és la governança. El land lord portuari ha de ser capaç de donar una resposta adequada a les necessitats dels clients, els usuaris i l’organització. Aquesta governança ha d’estar en mans d’institucions amb caràcter comercial i amb una visió clara de com ha de ser el port a mitjà i llarg termini. Institucions que jo defineixo com a port development companies.

"El land lord portuari ha de ser capaç de donar una resposta adequada a les necessitats dels clients, els usuaris i l’organització."

En què es diferencia el seu model de port development company del de port authority tradicional?

Per a mi, una port development company ha de tenir la missió de desenvolupar l’ecosistema portuari, és a dir, que ha de ser capaç de gestionar l’espai físic, però també actuar amb una visió més àmplia, col·laborant i avançant-se a les necessitats de la seva hinterland. Les autoritats portuàries, i els ens de gestió similars que han funcionat amb èxit fins ara, han gestionat els espais físics sense processos avançats de business development. Es continua valorant el bon funcionament d’un port pel volum de tones i contenidors que mou. Aquest model canviarà per adaptar-se als canvis econòmics i socials actuals. Per exemple, les port development companies s’hauran de dedicar activament a captar talent per incorporar solucions tecnològiques al seu model de gestió. Els ports s’aliaran amb universitats i atrauran start-ups i empreses basades en la innovació i la tecnologia aplicades al negoci marítim i portuari. De la mateixa manera, han de comunicar activament aquesta aposta per la innovació a diferents públics: clients i usuaris, operadors logístics, navilieres, etc., però també en l’entorn industrial i social, perquè tots es converteixin en partners, companys de viatge en aquesta transició.

Com es produirà aquest canvi i qui hi estarà involucrat?

El canvi ha d’involucrar tots els actors del negoci portuari perquè s’acabi amb èxit. Algunes empreses del sector marítim i portuari estan en perill d’extinció, però d’altres estan evolucionant amb èxit. Però sóc molt optimista respecte al conjunt del sector. Hi ha empreses proveïdores de serveis logístics, com és el cas de Kuehne Nagel, per exemple, que estan creixent de manera notable perquè han desenvolupat serveis que aporten valor als clients.

"Els ports s’aliaran amb universitats i atrauran start-ups i empreses basades en la innovació i la tecnologia aplicades al negoci marítim i portuari"

El Port de Rotterdam ha iniciat la seva transició energètica per reduir l'ús de combustibles fòssils. [Imatge de Sascha Hormel]

El Port de Rotterdam ha iniciat la seva transició energètica per reduir l'ús de combustibles fòssils. [Imatge de Sascha Hormel]

Quins ports han iniciat aquest canvi?
Rotterdam, que està apostant per impulsar una transició energètica que redueixi la seva dependència dels combustibles fòssils i les seves emissions, n’és un. Actualment, aquest port està treballant en la generació de calor amb els recursos propis i del seu entorn immediat, cosa que suposa una ruptura radical amb el concepte clàssic d’activitat portuària. El Port de Barcelona també està treballant per reduir les emissions contaminants i convertir-se en un port sostenible. Barcelona s’ha avançat a la resta de ports del seu entorn amb iniciatives en àmbits com les solucions telemàtiques, les zones d’activitats logístiques, les terminals marítimes interiors, etc. De fet, el Port de Barcelona és un bon exemple de transició cap a una port development company. L’ecosistema portuari es beneficia del fet d’estar situat en una ciutat altament innovadora i amb capacitat per atreure start-ups i empreses capdavanteres. Ara és quan el Port de Barcelona ha de basar el seu creixement en solucions tecnològiques que aprofitin l’enorme potencial de l’entorn. Necessita que tota la comunitat portuària interioritzi aquesta mirada oberta i aquesta disposició al canvi, cosa que facilitarà la seva capacitat d’anticipació als reptes que imposa la globalització.

"El canvi ha d’involucrar tots els actors del negoci portuari perquè s’acabi amb èxit"

Quin rol tindran els ports d’aquí 30 o 50 anys? Aquesta és la gran pregunta! Com he dit, fins avui els ports han mesurat l’èxit pel trànsit. Un port obté els ingressos pel trànsit que passa pels seus molls i, per tant, la seva primera preocupació ha estat procurar incrementar aquests trànsits. Els gestors han de superar aquesta manera de treballar i tenir una visió més àmplia de com desenvolupar l’ecosistema portuari. Els ports han de començar a treballar i a fer inversions pensant en la sostenibilitat de tot l’hinterland, la sostenibilitat mediambiental, econòmica i social, perquè la resta d’actors de l’economia circular apostin per treballar amb ells.