Temes

A

Cercar

La logística d’exportació: serà digital o no serà

La digitalització del sector logístic és imparable. Els experts estan augmentant els seus esforços a investigar possibles millores en la cadena de subministrament i apunten que és vital que la supply chain assumeixi que els processos logístics han de ser part fonamental de la seva estratègia i no sols una necessitat associada a la seva activitat. Analitzem alguns dels problemes, d'on provenen actualment les dades i proposem un full de ruta que harmonitzi el funcionament de la cadena.

Publicat el 14.01.2022

José Manuel Juan és consultor estratègic en digitalització de cadenes de subministrament i Chief Strategy Officer en VUSE Supply Chain.

Les dades són fonamentals en la presa de decisions d'una empresa logística. (GettyImages)

Com millora la tecnologia els processos logístics?

La logística global s'enfronta a una sèrie de problemes crítics que minven el potencial de la seva activitat i que la digitalització ajudaria a resoldre. A partir de la recerca s'han identificat una sèrie de tendències que, malgrat no ser les úniques, permetrien agilitar i millorar algunes d'aquests problemes crítics:

  • Colls d'ampolla en els processos logístics
    Congestió en els ports, la documentació que proveïdors de serveis i les autoritats portuàries intercanvien per a executar una ordre de transport o els retards causats per les inspeccions físiques o documentals de les duanes. 
  • Escassa densitat digital en el sector logístic
    Fins a quin punt s'implementen o es podria optimitzar l'ús de tecnologies externes per a automatitzar comunicacions i procediments. Algunes tecnologies i processos són les plataformes electròniques i la Intel·ligència Artificial (IA) per a l'execució d'ordres; la Internet de les Coses (IoC) per al seguiment i la traçabilitat i blockchain per a l'intercanvi de documents electrònics i eines de visibilitat E2E (End2End). 
  • Costos addicionals
    Paralitzacions i demores en ports o en les estacions de càrrega de contenidors i increments en les despeses de transport derivats dels retards en els magatzems de càrrega.

La logística global s'enfronta a una sèrie de problemes crítics que minven el potencial de la seva activitat i que la digitalització ajudaria a resoldre. (GettyImages)

 

 És imperatiu comptar amb una visió holística i dissenyar un full de ruta que transcorri en paral·lel a l'estratègia global de l'empresa

Aquests problemes transversals a la supply chain apareixen generalment a conseqüència de la falta de sincronització entre la forma en la qual els carregadors desitjarien utilitzar els seus recursos i l'ús real dels seus actius. És un escenari provocat per la dispar procedència de les dades emprades i la falta de plataformes comunes de visualització d'aquests. Aquesta ruptura en la cadena de subministrament causa pertorbacions que generen costos addicionals innecessaris i no desitjats. 

Aquest podria ser un dels principals motors perquè els gestors de la cadena de subministrament optimitzin els processos i treguin el màxim partit als seus recursos. I no s'equivoquen, encara que aquesta labor pot convertir-se en una obsessió estressant pel fet que, actualment, la procedència d'aquestes dades no està unificada.

Així s'obtenen les dades en les decisions logístiques

Les dades són fonamentals en la presa de decisions d'una empresa logística, però la seva obtenció és, en molts casos, el resultat de diferents combinacions entre bases de dades diverses (amb informació no sempre homogènia o integrada): 

  • Programari de gestió de les relacions amb clients (CRM, en anglès) de les àrees de màrqueting i vendes. 
  • El sistema de planificació de recursos empresarials (ERP, en anglès) de les àrees de Recerca i Desenvolupament i/o producció o fonts externes que es dediquen a la intel·ligència de mercat. 
  • El sistema de gestió de transport de les àrees de logística i transport (TMS, en anglès).

Combinant aquestes dades podem arribar a obtenir estimacions del rendiment dels nostres actius (magatzems, camions, recursos,...), però no a una precisió del 100%. En altres casos, la determinació del rendiment dels actius empresarials ni tan sols usa aquesta informació sinó que es basa en l'instint o en suposicions del gestor. 

 

TIC, programari personalitzat, sensors i etiquetes blockchain amb QR intel·ligents per a obtenir dades logístiques

Per alguna raó existeix una certa resistència a buscar noves maneres de mesurar correctament aquesta rendibilitat dels nostres actius logístics. Al cap i a la fi, se suposa que els responsables de la cadena de subministrament han de fer aquest treball amb les eines existents, moltes de les quals continuen sent manuals. No obstant això, què hi ha de dolent a buscar algun tipus de suport perquè aquestes tasques siguin més fàcils i precises? 

La millor manera per a obtenir la rendibilitat dels actius és mesurant-los objectivament amb un monitoratge constant, facilitant l'obtenció d'informació fiable i integrada de la nostra cadena logística que permeti prendre millors decisions. La integració implica generar estàndards que superin la dependència que existeix cap a diversos sistemes per a harmonitzar l'obtenció de dades sobre el rendiment amb els recursos existents.

Les eines i dispositius disponibles són nombrosos, com els sistemes integrats dins les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), programari personalitzat, sensors, etiquetes blockchain amb QRs intel·ligents, entre altres opcions.

El full de ruta per a la digitalització d'empreses logístiques

És imperatiu comptar amb una visió holística i dissenyar un full de ruta que transcorri en paral·lel a l'estratègia global de l'empresa. Algunes companyies necessiten transformar la totalitat dels seus processos i altres, en canvi, han detectat punts febles en àrees concretes. En tots dos escenaris, i en termes generals, les següents eines contribuiran a crear un ecosistema automatitzat:

  • Plataformes electròniques (ePlatforms)
    Un entorn connectat permet que els col·laboradors com companyies navilieres, terminals portuàries, transportistes i carregadors s'integrin i interactuin sense sitges, aconseguint millorar la qualitat de la comunicació i la informació compartida. Totes les tasques se supervisen en funció d'unes regles preestablertes.
  • TMS i sistema de gestió de magatzems (WMS, en anglès)
     Si els carregadors i els proveïdors de serveis logístics són capaços d'establir un sistema informàtic personalitzat que faciliti una comunicació fluida i sense fissures, l'automatització dels enviaments i planificació de contingències estalviaria temps i optimitzaria recursos.
  • Robòtica
    La introducció de robots mòbils que interactuen constantment en magatzems de producte acabat o de matèria primera i zones de producció de manera autònoma i seguint regles predefinides redueix les tasques reactives, estalvia temps i pressupost i aconsegueix avançar cap a l'agenda mediambiental.
  • IoT (Internet de les coses)
    L'aplicació de sensors a vehicles i càrregues per a detectar diversos paràmetres en totes les seves fases és certament molt pràctica. Des de la planta de producció o el magatzem de productes acabats fins al punt de lliurament en destí, proporcionen "dades conscients i inconscients" que poden analitzar-se amb tecnologies com la IA o Machine Learning i anticipar una planificació inadequada, optimitzar els recursos (personal, maquinari, programari, serveis) i tenir una millor visibilitat.

    Finalment, és imperatiu aconseguir una orquestració d'aquest grup d'eines intel·ligents. El disseny d'aquest procés ha de tenir en compte que, des del primer moment en què una caixa o un palet està llest per a ser recollit, tots els passos posteriors podrien organitzar-se per endavant aplicant regles i comandos clau.

    Una tecnologia adequada i un full de ruta correcte que harmonitzi la integració d'informació que perquè tots els integrants de la cadena de subministrament estiguin alineats

    Per a saber més sobre digitalització de la logística: