Temes

A

Cercar

Marina Vela: la primera marina seca robotitzada d’Europa

Marina Vela estrenarà aviat la marina seca més moderna del món. Es tracta d’un sistema automatitzat que identifica les embarcacions, les eleva i les diposita en un magatzem mitjançant un sistema de braços robòtics i rails, per després col·locar-les en un jaç personalitzat per mitjà d’un sistema de taules transportadores i grues. Aquesta tecnologia capdavantera comporta múltiples beneficis que no tan sols incideixen en els aficionats a la nàutica, sinó també en la ciutadania i el medi ambient.

Publicat el 13.12.2018
Marina Vela durant el seu procés de construcció [Imatge de Port de Barcelona]

Marina Vela és la marina destinada a la nàutica recreativa que va obrir les portes l’estiu passat a Barcelona. Està situada a la bocana nord del port, al costat de l’Hotel W (l’emblemàtic edifici de Ricard Bofill conegut popularment com a hotel Vela) i la plaça de la Rosa dels Vents, al costat del barri de la Barceloneta. Amb aquestes noves instal·lacions, l’Autoritat Portuària de Barcelona pretén, a més de proporcionar més amarraments per als aficionats a la nàutica, acostar aquest esport a la ciutadania i dotar-lo de nous espais públics, comercials i d’oci.

Amb la vista posada en la ciutadania

“Voler acostar la nàutica a tothom i fer de la marina un espai públic i obert a la ciutadania implicava donar-los prioritat sense restar, és clar, amarraments per a les embarcacions”, ens explica Lluís Pascual, enginyer de Telecomunicacions i responsable del projecte. “La solució era crear una marina seca que multipliqués el nombre d’embarcacions que podia albergar, minimitzant l’impacte en el paisatge”. D’aquesta manera, amb la col·laboració d’Idasa i la Universitat Politècnica de Catalunya, es va desenvolupar una marina seca completament automatitzada que permet albergar 222 embarcacions de fins a 9 metres d’eslora i un màxim de 4 tones de pes.

“Aquest sistema ens permetia afegir més amarraments i alhora ens ajudava a crear un entorn més dinàmic pels passejants”. El sistema de la marina seca automatitzada disposa de braços robòtics, inspirats en els que es fan servir en sectors industrials com l’automoció, que eleven l’embarcació i la situen en un túnel que accedeix a la marina seca. D’aquesta manera, “se supera el vial de la marina, sense perjudicar els passejants ni els comerços o els restaurants que aviat donaran vida a la zona”. La tria d’aquest sistema sofisticat servirà, doncs, perquè ciutadans i turistes puguin gaudir més de l’espai. Un cop a l’interior, un sistema de grues transporta l’embarcació fins al seu punt d’emmagatzematge personalitzat.

El sistema de la marina automatitzada disposa de braços robòtics, inspirats en els que es fan servir en sectors industrials com l’automoció, que eleven l’embarcació i la situen en un túnel que accedeix a la marina seca.

El desenvolupament d’aquest projecte ha suposat una investigació important per part dels responsables. Existeixen pocs precedents de marines seques automatitzades de característiques similars a la que aviat obrirà les portes a Barcelona: The Port Marina, a Fort Lauderdale (Florida, Estats Units), que va desenvolupar l’empresa Maffstack durant una mica més de deu anys, n’és una. Aquesta marina, de menys capacitat que la de la Marina Vela, també està automatitzada i basa el seu sistema en sensors i làsers que guien els moviments del vaixell. En el cas de les instal·lacions de Florida, no s’ha prioritzat tant l’ús públic de la marina com protegir les embarcacions dels huracans que sovint assoten aquella regió nord-americana. Com que no es disposa de més referents en el context nàutic, explica Lluís Pascual, a l’hora de desenvolupar el sistema s’han fixat “en les instal·lacions dels magatzems logístics robotitzats que ja tenen nombroses empreses, tal com passa en la indústria automobilística”.

Servei personalitzat i continu

La Marina Seca robotitzada ofereix, a més, més bon servei als usuaris respecte als amarraments tradicionals, gràcies a les possibilitats de personalització. “Quan un patró decideix deixar l’embarcació aquí, el primer que s’ha de fer és una maniobra d’ajustament de l’embarcació amb el sistema. El que es fa és calibrar la maquinària per adaptar-la a les característiques de cada vaixell, com l’eslora, la boca d’aire o l’altura”. Amb aquesta informació, es crearà un tag, una etiqueta identificadora única, per a cada embarcació. “Quan arribi a la marina, el sistema la identificarà i adaptarà els elements de transport a les seves característiques, però també la portarà a un jaç, també personalitzat, per minimitzar l’impacte en el casc de l’embarcació durant el temps que s’estigui a la Marina Vela”, especifica el tècnic.

Abans d’entrar al magatzem, a més, “es neteja el casc amb aigua a pressió per eliminar el salnitre, que el podria danyar. Després, uns ventiladors l’assequen per evitar que la humitat entri a la instal·lació”, explica Pascual. Totes aquestes operacions –neteja del casc, elevació del vaixell amb braços robòtics, transport a l’interior de la marina fins al jaç personalitzat– es fan en un temps rècord d’entre cinc i sis minuts. En el procés intervé, a més, una única persona (que, de fet, simplement supervisa l’operació i s’assegura que no quedi ningú a l’embarcació quan s’introdueixi a la instal·lació), amb què permet que la marina seca pugui donar servei de manera contínua. Per assegurar-se que el servei es pugui fer quasi sense intervenció humana i de la manera més àgil possible, “s’ha creat una aplicació per a smartphone per mitjà de la qual els patrons poden reservar franges horàries per dipositar o treure l’embarcació de la marina”.

Totes aquestes “aportacions tecnològiques”, per a Pascual, “serviran per donar més bon servei als aficionats a la nàutica”, però també suposa una solució més sostenible des d’un punt de vista mediambiental, ja que aquest sistema implica més amarraments en un espai més reduït, a més de minimitzar l’impacte sobre l’entorn marí. En definitiva, i després d’estudiar-ho a consciència, “és la solució més sostenible, tant econòmicament com mediambientalment, que hem pogut trobar”.