Kugira: la fàbrica flotant que construeix molls en un temps rècord
Ampliar la superfície i la capacitat operativa dels ports i fer-ho en un termini curt de temps i amb el menor impacte ambiental suposa tot un repte d’enginyeria. Una de les opcions més avançades per donar resposta a aquest desafiament són les fàbriques o dics flotants, com el Kugira (d’Acciona), que construeixen els gegantins blocs (calaixos) de formigó que formen les línies de moll dels ports.
Una ‘balena’ al servei de la construcció de ports
Una de les calaixeres més grans del món és el Kugira (‘balena’ en japonès). Aquesta màquina hercúlia d’ACCIONA fa l’equivalent a un edifici de 18 pisos (56 metres d’alt, 74 metres de llarg i 49 d’ample). Al Kugira, hi treballa un equip d’entre 140 i 200 professionals altament especialitzats les 24 hores del dia, els set dies de la setmana, i pot manufacturar calaixos de formigó de fins a 24.000 tones. Això significa que en tan sols un mes, pot crear del no-res un dic d’abric o un moll d’atracament de 200 metres. Tot i la mida colossal, el funcionament d’aquesta balena de l’enginyeria es basa en principis simples. Es comença amb la construcció de la base (solera) sobre la qual s’aixecaran les parets del calaix. L’armadura de la solera es fa sobre una superfície plana flotant (pontona), en la qual es teixeix l’armadura que servirà de suport al formigó. Completat el muntatge, s’introdueix al dic flotant i es formigona. Un cop completat el formigonat de la solera, es baixa l’encofrat, que actuarà com a motlle per a les parets, i es comença el formigonat per bombament per mitjà de tres plomins alimentats per camions formigonera, que transporten el formigó des del lloc de fabricació. L’encofrat es fa lliscar mitjançant un sistema similar al que es fa servir en empenyiment de ponts, amb què es permet formigonar les parets de manera ininterrompuda. Amb això s’aconsegueix més precisió en el lliscat, de l’ordre de mil·límetres. A més, la capacitat de flotació del Kugira li permet aixecar un calaix de 18.000 tones i fer-ho totalment en sec.L’adaptació de les infraestructures a les noves demandes del mercat implica múltiples dificultats, com ara les condicions canviants del mar, la interferència en l’activitat portuària, com també els efectes mediambientals que comporta.
Avantatges dels dics calaixers
L’avantatge més evident és la rapidesa i la reducció de consum de material. Això significa no tan sols un estalvi de temps i diners, sinó també una disminució notable del material de pedrera requerit pel que fa a altres tècniques de construcció.- Es tracta d’una metodologia molt versàtil, ja que s’adapta als diferents usos del moll. “Un bon exemple n’és el cas del Port de Barcelona”, exposa Domingo González, director de Construcció de la Unitat de Negoci Especialitzada de Ports i Obres Hidràuliques d’ACCIONA Construcción. “S’ha construït la prolongació d’un moll per a una terminal de creuers, però si en el futur es vol fer servir per a càrrega general, amb el que implica en termes de majors sobrecàrregues sobre el moll, el calaix permet canviar l’ús sense haver de modificar la infraestructura”, continua. Amb una solució d’estaques, això no seria possible.
- A més, com que es treballa des del mar, el Kugira es pot instal·lar en una ubicació on no interfereixi en el quefer portuari, així que l’activitat econòmica del port no es veu perjudicada durant els treballs d’ampliació. Per mitjà de remolcadors, aquesta factoria colossal es pot transportar on calgui.
- Pot construir calaixos de més longitud. “En el cas de Barcelona, els calaixos són de 40,3 metres, però podríem haver arribat fins als 66 metres. Els calaixos més grans permeten que amb una mateixa operació s’obtingui un moll de dimensions més grans. En el cas del Port, fabricàvem un calaix cada 7 dies i al mes teníem 170 metres de moll. En 49 dies vam acabar els calaixos”, apunta Domingo González.
- Es fa servir menys material de pedrera que en una solució d’estaques perquè només es fa servir a la banqueta que serveix de base del calaix.
- Finalment, “el sistema de calaixos permet més flexibilitat i proporciona més durabilitat que la que ofereixen altres estructures”, declara Domingo González. Es tracta d’un calaix de formigó armat i, mentre que les solucions metàl·liques normalment necessiten excessos d’espessor o ànodes de sacrifici perquè es corroeixen, hi ha calaixos dels anys 70 que encara estan en perfecte estat de conservació a dia d’avui.
L'obra més recent del Kugira ha estat l'ampliació del moll Adossat al Port de Barcelona, necessària pel constant augment de l'activitat d'aquest port.