Guerra comercial global: la fi de 70 anys de lliure comerç?
Els anuncis d'aranzels i tensions comercials que han anunciat la presa de possessió de Trump s'intensifiquen globalment. La Xina respon a les restriccions nord-americanes en xips i vehicles elèctrics prohibint l'exportació de materials estratègics mentre la UE imposa les seves pròpies barreres. Aquesta guerra comercial està desmantellant dècades d'acords internacionals, afectant especialment el sector automotriu i tecnològic i comportarà la creació de noves rutes marítimes.
Jordi Torrent és el cap d’estrategia del Port de Barcelona.
Els anuncis sobre aranzels i acords comercials se succeeixen en unes darreres setmanes de vertigen enmig d'un clima polític mundial explosiu. Amb la presa de possessió de Donald Trump, el darrer anunci xinès que va prohibir l'exportació als EUA de gal·li, germani i antimoni (productes clau per a les indústries militar i electrònica) és un avís a navegants.
La Xina no es quedarà de braços plegats davant la guerra comercial amb què el pròxim president dels EE. UU amenaça el món.
La mesura és una resposta a les decisions americanes recents de restringir les exportacions a la Xina de xips i la imposició d'aranzels del 100% als vehicles elèctrics xinesos. A la UE, els aranzels a la importació de vehicles elèctrics xinesos que s'han imposat recentment són més modestos i arriben a un màxim de poca més del 30%.
No és la primera vegada que el gegant asiàtic limita l'exportació de productes estratègics. Ja va fer una cosa semblant fa una dècada amb el molibdè i les terres rares. La Xina llavors va justificar les restriccions sobre la base de l'article del GATT que permet fer excepcions per conservar recursos naturals esgotables. La decisió va ser impugnada davant l'OMC pels EUA, la UE i Mèxic, i l'organisme multilateral els va acabar donant la raó. La Xina va actuar d'acord amb la decisió i va fer marxa enrere. Deu anys més tard d'aquelles mesures, els EUA, la UE i la Xina ja no actuen de la mateixa manera.
La Xina no es quedarà de braços plegats davant la guerra comercial amb què el nou president dels EE. UU amenaça el món. I la UE? Una guerra comercial oberta no sembla gaire bona política per a la Unió Europea.
Mesures aranzelàries contràries a l'esperit de l'OMC
Les mesures aranzelàries adoptades i les noves en camí són clarament contràries a l'esperit i el text dels acords de l'OMC, malgrat que moltes d'aquestes mesures s'acompanyen d'explicacions que pretenen justificar-les, segons excepcions previstes pel dret econòmic internacional . Però ja ningú pretén enganyar ningú i és perfectament conscient del que està passant.
La creixent guerra comercial està enderrocant a poc a poc l'edifici del dret econòmic comercial àrduament construït els darrers 70 anys.
Mentre tot això passa, la firma automobilística xinesa BYD ha desplegat en carrers, xarxes socials i esdeveniments esportius de tota la UE una enorme campanya de màrqueting. El desembarcament a Europa de la marca elèctrica xinesa més potent coincideix amb les crisis obertes a Stellantis i Volkswagen, incapaços de competir globalment amb els cotxes japonesos, coreans i ara xinesos.
La batalla al segment dels vehicles elèctrics entre Tesla i les marques xineses és només un exemple de la lluita per liderar el mercat global entre marques occidentals i asiàtiques que es produeix en altres sectors dels quals els europeus van desapareixent. Tik Tok davant les xarxes socials americanes, Aliexpress davant Amazon, Shein davant Inditex o Primark, i Samsung contra Apple en són alguns exemples.
Els aranzels directes que els EUA planegen contra la Xina i els directes i indirectes (en forma de mesures mediambientals) de la UE, per protegir la nostra escassa indústria i intentar recuperar manufactura, seran replicats immediatament per la Xina i altres països asiàtics. Corea i l'Índia ja han pres mesures en aquest sentit.
Guerra comercial oberta? No és gaire bona política per a la UE
Els mercats asiàtics són imprescindibles per a les escasses empreses europees que competeixen globalment, per la qual cosa el tancament als nostres productes pot comportar conseqüències nefastes. Si, a més, tenim més dificultats per accedir a les matèries primeres (metalls, terres rares, minerals, etc.), la transició energètica serà encara més dolorosa i la reindustrialització una quimera.
La conclusió de les negociacions per a l'acord comercial UE-Mercosur entre la Comissió Europea (CE) i els països membres de Mercosur sembla que és l'altra cara de la moneda, malgrat tota la pompa amb què s'ha publicitat la notícia, el que ha passat no és gaire diferent del que va passar fa cinc anys, el juny del 2019, quan Sandra Gallina, en nom també de la CE, va celebrar haver conclòs unes negociacions similars amb el Mercosur. Com és obvi ara, aquestes negociacions no van culminar en la firma ni cap ratificació de tractat de liberalització comercial entre els dos blocs.
És important assenyalar que la Comissió Europea no ha signat res que vinculi la Unió Europea i els seus estats membres, ja que no té aquest poder. El que ha fet és concloure negociacions. El procés d'aprovació del text serà llarg i tortuós i haurà de passar necessàriament pel Parlament i Consell (a compte de conèixer el text final complet, ja que només n'han transcendit part i saber, també, si ha de ser ratificat internament pels estats membres mitjançant els procediments legislatius nacionals que corresponguin).
La previsible oposició a la signatura de l'acord per part del sector agrícola europeu fa poc probable la seva signatura a curt termini, encara més, tenint en compte la inestable situació política europea.
Moviments de les empreses davant les amenaces de Trump
La veritat és que les empreses no han esperat la presa de possessió del nou president americà per prendre mesures davant del nou escenari. Només l'amenaça de creació d'aranzels àmpliament publicitada per Trump ha obligat algunes companyies a avançar les comandes. Altres estan buscant nous proveïdors o renegociant condicions. En qualsevol cas, parlem d'un increment dels costos. Augment d'estocs, comandes urgents, nous proveïdors més cars, desenvolupament de noves cadenes logístiques…
Però totes aquestes mesures són les decisions que es prenen per pal·liar la guerra comercial a curt termini.
L'impacte a llarg termini encara s'ha de veure, però les empreses americanes probablement tendiran a buscar nous socis comercials fora de les declaracions inicials de Trump. La Xina, per la seva banda, podria redirigir també les seves importacions cap a altres països per obtenir les matèries primeres que necessita, especialment a Àfrica, Amèrica Llatina, Rússia, Vietnam, Índia o països centreasiàtics
Canvis comercials que generen noves rutes marítimes
Aquests canvis generarien noves rutes marítimes, modificant els patrons establerts durant les darreres dècades. Previsiblement la ruta Transpacífica i la ruta Àsia-Europa seran les més perjudicades, mentre que les rutes Intraasiàtiques i les connexions entre Àsia i Àfrica poden ser les més afavorides.
A nivell logístic, els efectes ja s'estan notant. Els ports de la costa Oest dels Estats Units (Los Angeles i Long Beach), han incrementat les seves importacions durant els últims mesos del 2024, com a conseqüència de l'avenç de les comandes. Previsiblement això es mantindrà els primers mesos del 2025, per després disminuir significativament.
I a Europa, les pors de sectors econòmics (agricultors, fabricants de cotxes, etc.) a nous acords de liberalització comercial són una mostra més del temor recent que la competència global provoca a la UE i als EUA, els antics capdavanters del lliure comerç i de l'eliminació de barreres aranzelàries.
Les voltes que fa la vida.