La iniciativa Digital Port, que compta amb 54 projectes, funciona com un full de ruta per a la transformació digital del Port de Barcelona i té, entre els seus eixos prioritaris, la innovació digital en productes, serveis, experiència d’usuari i processos.
El Port de Barcelona sempre s’ha caracteritzat per ser pioner: va crear la primera (ZAL), va dissenyar un model de port-ciutat (Port Vell) que ha estat font d’inspiració a escala mundial i va desenvolupar el primer «port en xarxa», amb un extens conjunt de terminals marítimes intermodals al hinterland. I, més recentment, el Port de Barcelona ha tornat a obrir camí en un nou àmbit amb el disseny del seu model d’innovació.
El concurs SmartCatalonia Challenge és un clar exemple pràctic de l'engranatge de tots els eixos que governen aquest model d’innovació. El Port de Barcelona s’ha sumat amb els seus reptes a la iniciativa SmartCatalonia Challenge, que desenvolupa el Departament de Polítiques Digitals de la Generalitat en col·laboració amb el centre tecnològic i2cat i el patrocini de tres empreses (Kairetsu, T-systems i Telefónica), una demostració de cooperació entre institucions i de col·laboració publicoprivada que s’ha traduït en un èxit de participació amb 65 inscripcions als 6 reptes plantejats. És una bona prova de com el sector logístic portuari resulta atractiu i estimulant per a l'ecosistema innovador, especialment, el de les denominades tecnologies smart.
El resultat es concreta en l’obtenció de solucions reals per a reptes reals. Els reptes plantejats s’han inspirat en el mateix model Smart Port del i en els nous desafiaments que suposen l’optimització de la gestió de la infraestructura portuària, la mobilitat del transport terrestre i dels passatgers i la sostenibilitat i gestió mediambiental, entre d’altres. Les solucions plantejades pels finalistes estan basades en noves tecnologies, com ara el vídeoanàlisi, els drons, les imatges en 3D, la intel·ligència artificial o la Internet de les coses.
Atesa la qualitat de les solucions presentades, el Port de Barcelona donarà suport a més del 50 % dels finalistes per presentar els seus projectes al Fondo Puertos 4.0, amb l’objectiu de donar pas al que col·loquialment s’anomena smart realities. A continuació, es detallen les solucions finalistes acompanyades d’un vídeo amb els millors moments de l'esdeveniment i el testimonial dels guanyadors.
La start-up portuguesa 3D Modelling Studio ha guanyat el premi que li permetrà desenvolupar una prova pilot del seu projecte. La seva solució consisteix en un sistema que pot mesurar de manera automàtica el volum i el pes dels residus que alliberen els vaixells al port. L’empresa ha dissenyat un programa que analitza els contenidors plens de residus mitjançant un sistema de sensors que calculen remotament el seu volum i els classifica sense necessitat de disposar d’inspectors sobre el terreny. Amb aquesta solució, el Port de Barcelona podrà ser més eficient en la gestió dels més de 100.000 metres cúbics de residus que cada any descarreguen els vaixells que fan escala als seus molls.
El primer premi, de 5.000 euros, ha estat per a la proposta de Smalle Technologies. Consisteix en un sistema de detecció, contenció i verificació de contaminació marítima mitjançant sensors i càmeres i un sistema de cortines d'aire a l'aigua que permeten contenir els vessaments d’hidrocarburs.
Deep Solutions va obtenir el segon premi (3.000 euros) gràcies a la seva solució per a la ubicació i recompte de vehicles i persones que entren a les instal·lacions portuàries. Es basa en un software d'anàlisi de vídeo basat en xarxes neuronals i intel·ligència artificial.
El guanyador del tercer premi (2.000 euros) va ser Dron Steel amb el seu dron autònom equipat amb un sonar d'escombratge lateral, càmeres i sensors per realitzar treballs d’inspecció i manteniment de zones portuàries.