Portic, l’empresa que opera el PCS de
Port de Barcelona, és una de les companyies que estan començant a explorar aquest nou terreny. Actualment, la firma està treballant en una prova pilot de
blockchain amb els ports d’Israel, tal com explica su director, Javier Gallardo.
I és que, tot i que els PCS han aconseguit revolucionar la gestió de la documentació portuària, encara hi ha passos ineficients que la tecnologia
blockchain integrada a aquestes plataformes podria millorar. Gallardo es refereix a cadenes de custòdia que funcionen “de mà en mà: de la naviliera a l’exportador, de l’exportador a un banc, del banc a un altre banc i, finalment, arriben a l’importador”, relata Javier Gallardo. “En el futur, tots aquests passos es podran fer per mitjà de
blockchain”.
L’internet de les coses: quan els objectes ens parlen
A la tecnologia de l’internet de les coses (IoT), els objectes més quotidians estan connectats per internet. Dotats de sensors, ens comuniquen informació de la seva posició, temperatura, càrrega o qualsevol altra dada que sigui rellevant conèixer. Amb l’IoT, qualsevol element físic tindrà una representació digital i/o connectivitat per mitjà dels PCS. “Per exemple,
quan arribi un camió al port, una càmera el reconeixerà, es connectarà al PCS i el sistema dirà si el camió pot entrar o no. Aquest tipus de desenvolupament anirà molt lligat a les tendències actuals de big data i machine learning”, il·lustra Javier Gallardo.
Els PCS del futur seran capaços d’oferir informació que permetrà fer una planificació de transport eficient. Gràcies a aquestes innovacions,
la cadena de subministrament serà capaç de prendre les millors decisions per si sola en temps real perquè la mercaderia arribi a temps a la seva destinació. Des de la climatologia fins a l’estat de les carreteres, el tipus de contracte, condicions econòmiques de proveïdors… Totes les dades seran variables que afectaran la manera en què es gestionarà cada moviment.