La tecnologia Blockchain pot facilitar el desenvolupament futur del STM. [Imatge: MaliMaeder]
Tecnologia al servei de la revolució
L’arquitectura de l’aplicació de
l’STM implicarà que els actors dels sistemes portuaris estiguin connectats a un núvol digital o
cloud on es compartirà informació, al qual tothom podrà accedir. En aquest sentit,
la tecnologia blockchain es presenta com un gran facilitador del projecte STM. La informació es descompondrà al punt de sortida, fluirà per internet i arribarà al destinatari tornant-se a
recompondre. “Quan vam començar el projecte
STM, ni tan sols es parlava de la tecnologia
blockchain, però ara ja s’està veient que pot ser una de les claus tecnològiques perquè l’STM funcioni”, relata Albert González.
A propòsit del perfil altament tecnològic d’aquest projecte, el
Port de Barcelona “s’ha implicat molt pel que fa a TIC”, continua González. “Hem treballat molt per desenvolupar aplicacions que permetin provar aquest sistema i connectar els nostres sistemes propis a la plataforma”, apunta el cap de Serveis TIC de l’enclavament català. Concretament, s’està participant en el subprojecte
Port Collaborative Decision Making (Port CDM), des del Departament de Sistemes d’Informació (el projecte necessita que els ports tinguin una important maduresa informàtica i tecnològica) i el Departament d’Operacions Marítimes, encarregat de gestionar les escales, que aporta la part funcional i operativa.
És indubtable que les barreres del canvi són molt altes, que hi ha molt de camí per recórrer, però amb el canvi de mentalitat arribarà “un funcionament més eficient, pausat i seguint un model Just-in-Time”, conclou Albert González.