Temes

A

Cercar

ChainPORT, l’aliança de SmartPORTS

ChainPORT es una xarxa internacional de ports amb l’objectiu comú d’advocar per un model portuari intel·ligent, innovador i sostenible. Es tracta d’una iniciativa creada per l’Autoritat Portuària d’Hamburg el 2015.

Publicat el 26.07.2018
ChainPORT, una iniciativa del Port d'Hamburg, uneix diversos ports internacionals que aposten per la digitalització. [Imatge de Kevin Schmid]

El projecte parteix d’una idea clara: crear un espai on els ports puguin col·laborar i compartir les seves experiències més innovadores. “ChainPORT és una associació informal de ports líders que són capaços d’intercanviar i compartir coneixement, innovar i promoure temes estratègics”, explica la Dra. Andreia Tolciu, directora del Departament d’Estratègia Empresarial de l’Autoritat Portuària dHamburg.

Qualitat, i no quantitat

En els inicis, ChainPORT només tenia cinc membres, avui ja en són una dotzena. Amb tot, l’objectiu últim d’aquesta associació no és créixer ni aconseguir grans xifres, “volem ser petits, exclusius i selectius per garantir la fluïdesa d’informació i rapidesa en el desenvolupament de projectes, cosa que va completament en la línia dels ports amb visió digital”, relata la Dra. Tolciu. A diferència d’altres aliances, la mida dels ports a ChainPORT no importa. Hi ha membres de grans dimensions, com Xangai o Rotterdam, però també hi ha ports més petits, com Barcelona o Mont-real. Llavors, què ha de tenir un port  per encaixar en els estàndards de ChainPORT? “Ha de ser un SmartPORT, desenvolupar moltes solucions digitals i ser molt innovador”, continua Andrea Tolciu.

Compartir coneixement

Una de les grans característiques de l’era digital és la facilitat que ens ofereix per compartir coneixement. Aquest és el pilar fonamental en què es basa ChainPORT, tots els seus membres aprenen els uns dels altres, aportant els seus best practices i solucions intel·ligents. Com que els ports s’enfronten amb reptes similars, per què no buscar solucions compartides en comptes de dissenyar solucions locals? Aquesta dinàmica de treball sinèrgica i innovadora es tradueix en una manera més eficient de treballar. “A partir d’aquí, neixen nous models de gestió, utilització de la tecnologia i innovació”, explica Santiago García-Milá, sotsdirector general d’Estratègia i Comercial del Port de Barcelona i president de l’IAPH (Associació Internacional de Ports).

De les qüestions estratègiques que es comparteixen en aquesta xarxa, una de les més revolucionàries és la que té a veure amb el canvi de narrativa sobre el rol actual de les autoritats portuàries en la cadena logística maritimoportuària.

Els ports que formen part de ChainPORT tenen grandària i abast diferents, des de grans, com Shanghái o Rotterdam, fins a uns altres de menor grandària, com Barcelona o Mont-real.

L’Academy

Dins de ChainPORT, s’han organitzat grups de treball que sumen esforços per desenvolupar solucions per als grans reptes amb què s’enfronten els ports. Des d’un grup dedicat a desenvolupar qüestions tecnològiques, com blockchain o seguretat, fins a un altre en què es treballen qüestions més polítiques, com ara situar a l’agenda d’organitzacions internacionals la gestió portuària de grans vaixells. També hi ha un grup dedicat a la gestió de creuers, en el qual participa activament el Port de Barcelona, ja que “és el port líder de creuers a Europa”, afegeix García-Milá.

Un dels grups clau d’aquesta iniciativa és el que visibilitza l’adaptació al canvi digital per part de les autoritats portuàries. Aquesta és una qüestió clau que diferencia un port tradicional d’un SmartPORT. “Fins ara, ens pensàvem que la nostra indústria era intocable perquè ha existit centenars d’anys. No obstant això, estem començant a veure nous models comercials que competeixen amb els models comercials tradicionals dels ports. Amazon, per exemple, fa un any va anunciar que té la intenció de comprar vaixells, Costco també vol ingressar en el negoci, així com inversors xinesos, com Alibabá. Si no pensem en nous models de negoci nosaltres mateixos, potser en el futur experimentem situacions com els hotels amb Airbnb o les botigues de llibres amb Amazon”, afirma la Dra. Tolciu.

El grup de treball més dinàmic de tots és, sens dubte, la ChainPORT Academy. Aquesta acadèmia neix de la necessitat que els professionals siguin agents actius del procés de desenvolupament compartit. Dit d’una altra manera, en comptes de deixar en mans de directors i CIO dels ports tot el pes de l’intercanvi d’informació, es crea un espai on els professionals i els tècnics s’ajunten anualment per aprendre nous conceptes i assegurar-se, així, una transferència de coneixement horitzontal i natural. La primera Academy es va celebrar a Hamburg i la segona a Barcelona, totes dues van tenir molt d’èxit. El 2018, se celebrarà a Mont-real i se centrarà en noves tecnologies, intel·ligència artificial (IoT) i automatització de processos.