El projecte parteix d’una idea clara: crear un espai on els ports puguin col·laborar i compartir les seves experiències més innovadores. “ChainPORT és una associació informal de ports líders que són capaços d’intercanviar i compartir coneixement, innovar i promoure temes estratègics”, explica la Dra. Andreia Tolciu, directora del Departament d’Estratègia Empresarial de l’Autoritat Portuària d’Hamburg.
Qualitat, i no quantitat
En els inicis, ChainPORT només tenia cinc membres, avui ja en són una dotzena. Amb tot, l’objectiu últim d’aquesta associació no és créixer ni aconseguir grans xifres, “volem ser petits, exclusius i selectius per garantir la fluïdesa d’informació i rapidesa en el desenvolupament de projectes, cosa que va completament en la línia dels ports amb visió digital”, relata la Dra. Tolciu. A diferència d’altres aliances, la mida dels ports a ChainPORT no importa. Hi ha membres de grans dimensions, com Xangai o Rotterdam, però també hi ha ports més petits, com Barcelona o Mont-real. Llavors, què ha de tenir un port per encaixar en els estàndards de ChainPORT? “Ha de ser un SmartPORT, desenvolupar moltes solucions digitals i ser molt innovador”, continua Andrea Tolciu.
Compartir coneixement
Una de les grans característiques de l’era digital és la facilitat que ens ofereix per compartir coneixement. Aquest és el pilar fonamental en què es basa ChainPORT, tots els seus membres aprenen els uns dels altres, aportant els seus best practices i solucions intel·ligents. Com que els ports s’enfronten amb reptes similars, per què no buscar solucions compartides en comptes de dissenyar solucions locals? Aquesta dinàmica de treball sinèrgica i innovadora es tradueix en una manera més eficient de treballar. “A partir d’aquí, neixen nous models de gestió, utilització de la tecnologia i innovació”, explica Santiago García-Milá, sotsdirector general d’Estratègia i Comercial del Port de Barcelona i president de l’IAPH (Associació Internacional de Ports).
De les qüestions estratègiques que es comparteixen en aquesta xarxa, una de les més revolucionàries és la que té a veure amb el canvi de narrativa sobre el rol actual de les autoritats portuàries en la cadena logística maritimoportuària.