Temes

A

Cercar

Benvinguts al futur: l’opinió dels CEO de quatre ports capdavanters

Fa unes setmanes, en el marc de la trobada de ports ChainPORT, que es va celebrar a Barcelona, McKinsey & Company va presentar un estudi elaborat pel TT Club sobre el futur del transport marítim de contenidors els pròxims 25 anys. El títol no podia ser més suggeridor: ‘Brave new world?’, ‘Un món nou i valent?’.

Publicat el 14.03.2019

Carles Rúa és Cap d’Innovació del Port de Barcelona i Director del Màster Executive en Supply Chain Management de l’UPC.

El Port de Los Angeles en plena activitat. [Imatge del Port de Los Angeles]

A l’estudi, McKinsey desgrana la possibilitat de quatre futurs escenaris per al sector:

  • Reinvenció digital: adaptació gradual als nous instruments digitals que permeten millorar l’eficiència i faciliten la seva integració vertical. Les terminals es converteixen en plataformes de suport al comerç electrònic i les empreses capdavanteres poden esquivar, mitjançant més eficiència, el possible alentiment del comerç mundial.
  • Disrupció digital: amb l’entrada en el negoci dels gegants digitals i una progressiva uberització del transport marítim, gran part del mercat el capten plataformes electròniques que assumeixen un grau de control elevat sobre el sector.
  • Tercera onada de globalització: gràcies al creixement global de la demanda i la superació de les pràctiques neoproteccionistes, les navilieres poden potenciar encara més les economies d’escala amb el desenvolupament de vaixells de més de 30.000 TEU, forçant la necessitat de fortes inversions als ports, cosa que, alhora, obliga a ser més eficients en l’operativa que arribarà amb la digitalització.
  • Consolidació i limitació (peak) de la instal·lació en contenidor: la reducció del comerç global i els nous sistemes de producció (com la impressió additiva) redueixen la demanda de transport. A més, l’increment de la competència causa pressions financeres en el transport marítim i la recerca de més eficiències operatives.

Aquests quatre escenaris marquen un futur incert en què alguns elements, com la digitalització, poden ocasionar canvis radicals al sector. Amb tot, hi ha unes recomanacions genèriques que poden ajudar a l’adaptació del que s’acosta i són vàlides independentment del context que es materialitzi: focalització en el client, flexibilitat per adaptar-se als continus canvis de l’entorn, aposta per la sostenibilitat, digitalització dels negocis, automatització i innovació.

Sylvie Vachon, CEO del Port de Mont-real, Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona. Gene Seroka, director executiu del Port de Los Angeles, i Jens Meier, president de la Junta Directiva del Port d’Hamburg, comparteixen la seva visió experta i es pronuncien sobre el futur d’aquest ‘Brave new world’ al vídeo que es mostra a continuació.

L’estudi complet del TT Club el podeu consultar aquí.