Temes

A

Cercar

La segona revolució dels Port Community Systems

La innovació tecnològica exerceix una funció fonamental en el desenvolupament de solucions que milloren la productivitat dels ports més capdavanters de tot el món. Els Port Community Systems (PCS) en són un bon exemple. Els últims anys, han aconseguit optimitzar la gestió de tota la documentació relativa al transport de mercaderies i els processos logístics-portuaris, reduint costos i errors. Ara, tecnologies com el blockchain, el machine learning o l’internet de les coses (IoT, per les sigles en anglès) permetran als PCS fer un nou pas de gegant… Cap a on? A continuació en desgranem algunes possibilitats.

Publicat el 27.08.2018
La digitalización de parte de la actividad portuaria arranca con los Port Community Systems. Firma la imagen Panumas Nikhomkhai La digitalització de part de l'activitat portuària arrenca amb els Port Community Systems. [Imatge: Panumas Nikhomkhai / Shutterstock.com]
Als ports marítims, on hi ha una gran heterogeneïtat de documentació, informació i usuaris, els Port Community Systems es van convertir, als anys vuitanta, en un instrument revolucionari, ja que van permetre integrar i transferir la documentació associada a la mercaderia de manera ordenada per mitjà de processos d’optimització de la informació. Actualment, s’estan aliant noves tecnologies per transformar els PCS en plataformes molt més avançades, on s’accelerarà la gestió de processos i es facilitaran nous serveis a tota la cadena logística.

Tecnologia ‘blockchain’ al servei de la gestió portuària

La tecnologia blockchain és, sens dubte, una de les qüestions més candents del moment i podria influir enormement en la logística i la digitalització dels ports en un futur proper. Es tracta d’un sistema que va néixer com a suport tecnològic a criptomonedes com Bitcoin i que permet emmagatzemar informació la veracitat de la qual no ha de garantir una entitat externa de confiança. Gràcies a aquesta tecnologia, s’aconsegueix una gestió descentralitzada, suprimir o reduir agents intermediaris i, sobretot, accelerar procediments i transaccions. Els ports han vist en el poder d’optimització d’aquest sistema un atractiu enorme. La tecnologia blockchain aplicada a la gestió portuària permetrà emmagatzemar i compartir informació de la càrrega de vaixells, i millorar contractes i operacions financeres, entre moltes altres possibilitats.

La tecnologia blockchain aplicada a la gestió portuària permetrà emmagatzemar i compartir informació de la càrrega de vaixells, i millorar contractes i operacions financeres, entre moltes altres possibilitats.

Portic, l’empresa que opera el PCS de Port de Barcelona, és una de les companyies que estan començant a explorar aquest nou terreny. Actualment, la firma està treballant en una prova pilot de blockchain amb els ports d’Israel, tal com explica su director, Javier Gallardo. I és que, tot i que els PCS han aconseguit revolucionar la gestió de la documentació portuària, encara hi ha passos ineficients que la tecnologia blockchain integrada a aquestes plataformes podria millorar. Gallardo es refereix a cadenes de custòdia que funcionen “de mà en mà: de la naviliera a l’exportador, de l’exportador a un banc, del banc a un altre banc i, finalment, arriben a l’importador”, relata Javier Gallardo. “En el futur, tots aquests passos es podran fer per mitjà de blockchain”.

L’internet de les coses: quan els objectes ens parlen

A la tecnologia de l’internet de les coses (IoT), els objectes més quotidians estan connectats per internet. Dotats de sensors, ens comuniquen informació de la seva posició, temperatura, càrrega o qualsevol altra dada que sigui rellevant conèixer. Amb l’IoT, qualsevol element físic tindrà una representació digital i/o connectivitat per mitjà dels PCS. “Per exemple, quan arribi un camió al port, una càmera el reconeixerà, es connectarà al PCS i el sistema dirà si el camió pot entrar o no. Aquest tipus de desenvolupament anirà molt lligat a les tendències actuals de big data i machine learning”, il·lustra Javier Gallardo. Els PCS del futur seran capaços d’oferir informació que permetrà fer una planificació de transport eficient. Gràcies a aquestes innovacions, la cadena de subministrament serà capaç de prendre les millors decisions per si sola en temps real perquè la mercaderia arribi a temps a la seva destinació. Des de la climatologia fins a l’estat de les carreteres, el tipus de contracte, condicions econòmiques de proveïdors… Totes les dades seran variables que afectaran la manera en què es gestionarà cada moviment.
Els PCS del futur seran capaços d’oferir informació que permetrà fer una planificació de transport eficient. La cadena de subministrament serà capaç de prendre les millors decisions per si sola en temps real.

Escurçant distàncies

Avui, gràcies als PCS, la informació entre operadors de transport al port amb l’hinterland és molt més fluïda que fa dues dècades. “El Port Community System permet que una terminal que físicament està a 800 quilòmetres disposi d’uns serveis i uns nivells de qualitat totalment equiparables als que oferim al mateix Port de Barcelona”, relata Gallardo. Ara es pretén anar més enllà. Des de l’Associació Internacional de Port Community System (IPCSA) neix Track & Trace, un dels projectes que s’estan desenvolupant en aquesta direcció. “Estem treballant en un sistema de traçabilitat global que permeti fer el seguiment de les mercaderies per mitjà dels diferents PCS que s’associïn a aquest nou estàndard”, continua el director de Portic. Aquesta iniciativa pot suposar un model de col·laboració per a una cadena logística completa, d’origen a destinació, en què els PCS ofereixin dades a totes les parts involucrades. Els pròxims anys, els PCS viuran una evolució sense precedents. Passaran de servir com a plataformes de gestió digital a ser ens gairebé amb vida pròpia que oferiran preses de decisions perfilades com mai abans la logística marítima havia vist. Els PCS del futur es retroalimentaran per mitjà de sensors i seran capaços de gestionar macrodades, i alhora seran facilitadors de transaccions bancàries i duaneres, sense intermediaris ni fronteres. La interconnexió digital que oferiran aquestes plataformes serà, sens dubte, una peça d’importància cabdal cap als smart ports del futur.