Quanta protecció és suficient?
Meier es planteja aquesta pregunta retòrica puntualitzant que el nivell de seguretat necessari es defineix després de realitzar una Anàlisi d'Impacte en el Negoci, que permet conèixer el grau de disrupció que un incident que provoqui la interrupció de processos pot causar. El primer pas és establir nivells de confidencialitat, designar qui pot accedir internament a aquesta informació i com guardar-la i destruir-la.
El CEO del Port d'Hamburg comparteix que per a executar-lo amb èxit cal involucrar a tota l'organització, i que per a això, la formació és fonamental. “Com prevenir que un empleat sigui víctima del phishing? Organitzant simulacres d'atac i defensa per a provar la nostra metodologia”.

La importància d'intercanviar experiències
D'altra banda, Lance Kaneshiro, CIO del Port de Los Angeles, va incidir durant el webinar en la importància d'intercanviar experiències en ciberseguretat interna i externament, i a diferents nivells; entre autoritats portuàries, actors de la indústria, altres sectors de l'esfera nacional i de l'àmbit internacional.
“La col·laboració permet definir estratègies de negoci amb aquelles de ciberseguretat, complir amb la normativa existent i alinear objectius comuns per a incrementar la resiliència col·lectiva, no sols en el nostre sector sinó a nivell nacional i supranacional”, va afirmar.
El port va anunciar al desembre de 2020 la creació, juntament amb IBM, del Port Cyber Resilience Center, que detectarà incidents cibernètics maliciosos que puguin afectar el flux de càrrega a més de millorar la quantitat i velocitat en l'intercanvi d'informació dins de la comunitat portuària. Aquesta instal·lació segueix al Centre d'Operacions de Seguretat Cibernètica que l'autoritat portuària va inaugurar en 2014.
De la mateixa manera s'expressa Cristian Medrano, responsable de telecomunicacions i ciberseguretat del Port de Barcelona: “cal continuar treballant de manera col·laborativa i tenir present que la ciberseguretat és responsabilitat de tots nosaltres, no sols d'un departament de l'autoritat portuària”.
El Port de Barcelona va sofrir un important ciberatac en 2018 l'impacte del qual es va minimitzar gràcies al treball de l'oficina de ciberseguretat. A causa del risc persistent, el Port ha adjudicat un nou contracte de serveis de ciberseguretat amb la finalitat de protegir l'autoritat portuària de pèrdues o robatoris d'informació.
Aquests serveis es divideixen en dos components: l'Oficina Tècnica de Seguretat TIC (OTS), responsable de gestionar i auditar tot el procés de seguretat de la informació en l'autoritat portuària, duent a terme l'aplicació del Pla Director de Seguretat i el Centre d'Operacions de Seguretat (SOC) que serà un servei de vigilància contínua de la seguretat informàtica que inclou l'anàlisi i la correlació d'esdeveniments de seguretat de la informació, la gestió d'avisos en casos d'incidents i el suport a la gestió dels incidents de seguretat.
“La cadena marítima hiperconectada depèn d'un eficient intercanvi de dades en un marc de confiança. Els agents del sector hem de crear múltiples capes de defensa per a evitar que un hacker tingui èxit. El preu de no millorar nostra ciber resiliència col·lectiva pot significar la pèrdua d'infraestructura de sistemes crítics, retards en la cadena logística, a més de tenir repercussions econòmiques, organitzatives i mediambientals”, alerta Meier.