Aliats tecnològics
La introducció de tecnologies com la Intel·ligència Artificial (IA) permet interpretar les dades que generen les interaccions amb els clients per a segmentar i predir patrons de comportament i anticipar-se al mercat. El repte de gestionar un volum massiu de dades suposa una oportunitat per a innovar en la seva avaluació i interpretació.
Així, amb més dades disponibles que en cap altre moment de la història, un altre repte que hauran d'afrontar les diferents baules de la cadena serà el de delimitar i distingir quina informació és útil i quina no ho és, i la manera de recopilar-la i interpretar-la. Els líders de la cadena de subministrament hauran d'avaluar les eines i processos disponibles amb diverses prioritats en ment: que siguin a temps real i en obert.
En aquesta línia, KPMG prediu una logística connectada i acte-optimitzada, que a cop de clic seran capaços de processar dades en temps real, connectant als diferents agents de la cadena de manera transparent, gràcies a sistemes integrats des del principi fins al final.
La transparència és una altra de les claus i remei contra la incertesa. La logística pot anticipar-se preparant-se per a possibles escenaris futurs millorant la seva visibilitat i comunicant millor les seves accions. Això també permetrà afrontar millor els requisits reguladors i l'escrutini fruit dels interessos polítics que puguin aparèixer en el context del comerç internacional.
L'informe ‘Connected and autonomous supply chain ecosystems 2025’ de PriceWaterhouseCoopers, també preveu que les cadenes de subministrament seran acte orquestrades, integrant agents externs de principi a fi. Aquest principi també correspon a la pròpia planificació de la cadena, ja que la sincronització a temps real permet optimitzar contínuament els processos. La digitalització reportarà, a més, estalvis i beneficis, concretament, del 6.8% i 7.7% segons una enquesta realitzada per la consultora.
En l'es refereix a l'automatització, l'informe parla d'una logística intel·ligent, capaç de connectar el físic amb el digital mitjançant magatzems i transports automatitzats que contribuiran a maximitzar l'eficiència i reduir costos.
Els ports, a l'avantguarda
Molts ports ja han iniciat el camí a seguir i el seu lideratge pot servir d'exemple per a la resta dels agents logístics.
Rotterdam, Hamburg, Los Angeles, Anvers o Barcelona són exemples de ports que han comprès que en els nous temps és necessari centrar l'estratègia en la sostenibilitat i en la digitalització de la seva activitat. Lideren iniciatives a nivell internacional per a, d'una banda, promoure la transició energètica i la descarbonització de l'activitat portuària i, per un altre, garantir la traçabilitat de la mercaderia i la integració dels operadors mitjançant la sensorització dels seus recintes i el desenvolupament d'aplicacions col·laboratives que abasten tota la cadena logística.