Traçabilitat, la informació del teu contenidor en temps real
L'aparició de solucions portuàries digitals com Port Optimizer, l'Aplicació de Rastreig de Contenidors (CTA per les seves sigles en anglès) i Boxinsider està canviant la manera en què es comuniquen les diferents baules de la cadena de subministraments marítima. Gràcies a aquests avanços, la indústria sencera podrà gaudir els beneficis d'un grau superior de traçabilitat.
Quan algú rep un paquet, rarament pensa en el viatge que ha recorregut fins a arribar a ell.
Si per casualitat consulta el rastreig, no s'imagina el periple del camió al vaixell, del vaixell al port i de nou a un camió. Tampoc es planteja les mesures que s'han pres per a garantir el bon funcionament de cada part d'aquest recorregut.
No el preocupa si el camió que transporta el seu paquet quedarà atrapat en un embotellament en entrar al port o si arribarà a temps al vaixell abans que aquest salpi. L'única cosa que el preocupa és rebre el seu paquet a temps.
Mentrestant, una complexa estructura d'operacions i procediments tracta d'assegurar que el enviament arribi a la seva destinació de la forma menys caòtica possible. Aquesta xarxa de parts mòbils la compon una gran varietat de sistemes que parlen llenguatges molt diferents, però que d'una forma o una altra s'han de comunicar.
Abans dels avanços en tecnologia digital en la indústria del transport marítim, aquesta comunicació era pràcticament impossible i feia que fos molt difícil rastrejar el moviment de mercaderies, menys encara gestionar i controlar l'organització portuària. Això significa que la traçabilitat en el món del transport marítim era gairebé inexistent.
Però aquesta època de converses divergents en la cadena de subministrament del transport marítim ràpid ben aviat arribarà a la seva fi gràcies a la innovació digital. Amb les noves tecnologies, la indústria del transport marítim podrà recol·lectar i compartir dades sobre contenidors de manera útil i integral al fer intel·ligibles els diferents idiomes de la cadena de subministrament perquè les diferents parts puguin conversar entre si.
Amb aquestes solucions, els ports aconsegueixen un nivell de traçabilitat que farà que la gestió i el control dels moviments portuaris no sols sigui possible, sinó també eficient.
Port Optimizer: recopilant dades per a crear sistemes de moviment més complets
Un dels temes principals que sorgeixen a l'hora d'augmentar la traçabilitat dels contenidors és la falta de comunicació entre cada baula de la cadena de subministrament. Cap part de la indústria nega la importància d'una bona comunicació, però la impossibilitat de compartir dades a través de plataformes ha suposat un gran repte a l'hora d'implementar una major traçabilitat.
Fins ara, la gran pregunta ha estat: Com es pot aconseguir que tots aquests sistemes funcionin junts?
«Hi ha moltes dades aquí fora. Estan disponibles i ningú les està fent servir».
Chris Chase, Directora Comercial del port de Los Angeles
En resposta a aquest punt controvertit, el port de Los Angeles ha dissenyat una solució al núvol anomenada Port Optimizer que aconsegueix aquesta comunicació productiva que fa possible la traçabilitat.
Hi ha moltes parts involucrades en el procés portuari, on les seves mètriques i mesures no necessàriament s'alineen amb les de les altres. Així que Port Optimizer es pot imaginar com una mena de traductor que parla tots els idiomes de la cadena de subministrament de transport marítim, gràcies al qual es pot transmetre informació entre sistemes operatius amb summa facilitat.
Port Optimizer obté informació pública de duanes extrapolant-la de dades de transportistes marítims, terminals marítimes, així com altres fonts de dades per a donar resposta a preguntes com ara: On està el contenidor? A on es dirigeix? Quan ho treguin del vaixell, quin tipus de transport se l'emportarà?
Amb aquesta informació, cada part del procés de transport marítim pot seguir endavant amb la seva tasca de forma més productiva.
La importància d'aquesta mena de traçabilitat és d'enorme importància per a la indústria del transport marítim. Però continua quedant un gran interrogant: Com comunicar aquesta informació a cada individu que es troba en la cadena de subministrament?
Aplicació de Rastreig de Contenidors (CTA): la integració dels sistemes portuaris amb informació sobre contenidors en temps real
Si d'una banda Port Optimizer ajuda a recol·lectar i gestionar dades, el Port de Barcelona va assenyalar la falta en el mercat d'una eina que proporcioni a transportistes i transitaris aquest tipus d'informació d'alta qualitat sobre l'estat dels seus contenidors d'una manera fàcilment comprensible.
La seva solució és l'Aplicació de Rastreig de Contenidors (CTA per les seves sigles en anglès), que dóna accés a l'usuari final a informació que els ajudarà a planejar la logística, millorar la gestió i evitar circumstàncies imprevistes que puguin sorgir al llarg del procés de transport marítim.
«El CTA rastreja el procés físic d'un contenidor des del moment en què arriba el vaixell fins que el contenidor toca el sòl, passa per duanes i surt de la terminal».
Emma Cobos, Directora de Desenvolupament de Negocis, Port de Barcelona
L'aplicació proporciona aquest servei de tres maneres:
- El primer nivell, el més bàsic, permet als usuaris obtenir informació sobre el parador de la seva mercaderia.
- El segon nivell inclou actualitzacions sobre l'estat de diversos contenidors. Això s'aconsegueix pujant un Excel al programa. Totes aquestes dades són contrarestades amb la informació continguda en el CTA, amb la qual cosa s’obté una visió més completa sobre l'estat de cada contenidor.
- Finalment, l'usuari pot incorporar el CTA en els seus sistemes logístics i processos de treball, la qual cosa li brinda accés en temps real a la informació sobre els seus contenidors.
Amb la introducció d'informació de transport marítim en temps real, els transportistes no sols poden planejar millor i evitar contratemps, sinó també comunicar informació útil a totes les parts interessades.
Aquest tipus de tecnologia innovadora està fent realitat el somni, fins ara inassolible, de la traçabilitat, permetent als transitaris millorar els seus serveis i estalviar temps, diners i esforços innecessaris.
A més, de manera semblant a aquest exemple d'innovacions en el camp de la traçabilitat pel transport marítim, permet als transportistes controlar i gestionar íntegrament el procés portuari.
Boxinsider: els transportistes al comandament de la seva cadena de subministrament
Amb una cadena de subministrament de transport marítim composta gairebé exclusivament per parts mòbils, als transportistes se'ls fa difícil imaginar el quadre complet.
Per aquest motiu, el port de Rotterdam ha desenvolupat la seva pròpia solució, Boxinsider.
Aquesta aplicació de cadena de subministrament combina i contrasta dades d'esdeveniments de contenidors a partir de diverses fonts com a vaixells, terminals i terminals interiors. Amb aquesta informació, transportistes i transitaris reben un pràctic resum dels seus contenidors que els ajuda a controlar el seu moviment pel port.
Aquest resum integral inclou les hores aproximades/reals d'arribada i sortida dels vaixells, de tal forma que el monitoratge de contenidors en les diferents fases del seu viatge ja està fet.
Amb la condició d'estalviar temps i evitar sorpreses que retardin els plans, Boxinsider també compta amb notificacions intel·ligents que avisen de possibles desviacions perquè es puguin actualitzar els sistemes operatius.
Cadascuna d'aquestes noves tecnologies tindrà un impacte important en la forma en què els transportistes duguin a terme el seu treball. I amb la traçabilitat en l'avantguarda d'aquesta revolució, la indústria portuària continuarà creant més i millors experiències de transport marítim.
Per què la traçabilitat requereix tecnologia: els avantatges de la innovació pel transport marítim
És gràcies a ports com els de Los Angeles, Barcelona i Rotterdam que la indústria del transport marítim està fent grans passos cap a la digitalització i el desenvolupament de ports més intel·ligents. Però els avantatges que ofereixen les solucions digitals sobrepassen fins i tot la motivació superficial de prendre la davantera en el camp de la innovació.
Per exemple, millorar la planificació logística dels ports implicaria una millor prestació de serveis, el tipus de millora que enfortiria la indústria del transport marítim i estalviaria temps a totes les parts involucrades en la cadena de subministrament. Dit d'una altra manera: més transport marítim amb menys esforç.
En gastar menys temps i recursos, els pressupostos s'adaptaran millor a les necessitats dels clients. D'aquesta manera, les solucions digitals ajudaran els transportistes a estalviar i reassignar fons a les parts del negoci que més el necessitin.
Finalment, les millores que s'apliquin a un port motivaran als altres a posar-se a l'altura de les circumstàncies. Aquest inspirar-se mútuament per a aconseguir nivells similars d'innovació crearà un mecanisme global de major qualitat i seguretat pel transport marítim en el futur, amb la qual cosa els ports continuaran sent vists com les portes d'accés a la resta del món.
Així que, encara que els membres del públic no donin molta importància a la forma en què els seus paquets arriben fins a les seves portes (gràcies a la tecnologia digital), tampoc tenen de què preocupar-se.