Temes

A

Cercar

Com els ports ajuden els seus usuaris a prendre la ruta més intel·ligent

Amb l'objectiu de crear una indústria més sostenible, els ports de tot el món estan desenvolupant tecnologies que permetin dissenyar rutes més intel·ligents i sostenibles. Descobreix el que han fet els ports de Rotterdam, Barcelona, Amsterdam, Anvers i Zeebrugge per a reduir les demores en els seus processos de planificació i així aprofitar millor el temps, crear rutes més sostenibles, enfortir les seves cadenes de transport i optimitzar el transport de mercaderies a tot el món.

Publicat el 07.05.2020
Diversos ports del món centren els seus desenvolupaments digitals en la creació de tecnologies que beneficiïn la planificació de rutes més intel·ligents. (Imatge del port de Rotterdam)

Imagina't tots els passos que dóna una mercaderia en ser transportada d'una punta del món a l'altra. Des del moment que es carrega el contenidor en un camió, comença un viatge global ple de transbords, recollides i una varietat de passos al llarg de la cadena de subministrament. Amb camions, ferrocarrils, embarcacions i vaixells, existeix una enorme quantitat d'opcions disponibles per a complir aquest viatge de porta a porta de la forma més competent i puntual possible.

No obstant això, aquest diluvi de possibilitats de transport també comporta una major probabilitat d'incórrer en demores. El port de Rotterdam, per exemple, destaca que el 30% de les seves escales portuàries arriben amb retard, la qual cosa augmenta el temps d'espera al llarg de la cadena de subministrament, els costos associats i l'impacte mediambiental.

És més, la llarga llista de programes que s'utilitzen per a determinar quina és la millor ruta per a cada moviment de mercaderies acaba consumint més temps a l'hora de planificar el viatge, temps que es podria aprofitar per a recuperar les pèrdues dels retards comuns.

Per aquest motiu, diversos ports del món centren els seus desenvolupaments digitals en la creació de tecnologies que beneficiïn la planificació de rutes més intel·ligents amb menys emissions per als seus usuaris. En simplificar el procés de planificació en una sola plataforma digital, les empreses de transport marítim milloraran les seves cadenes de subministrament amb rutes més intel·ligents i transbords compatibles amb la creixent llista d'opcions disponibles.

La digitalització ha fet que als transportistes els resulti més fàcil fer arribar les mercaderies als seus clients de manera puntual, la qual cosa comporta moviments més intel·ligents i per tant una indústria del transport marítim més sostenible, és a dir, que aprofita la tecnologia per a perfeccionar els seus millors atributs.

Explora l'eina online que estan desenvolupant aquests ports per a millorar l'experiència dels seus usuaris amb rutes de transport de mercaderies més intel·ligents i sostenibles.

 

Reduir demores en el procés de planificació amb el port de Rotterdam
Fa temps que el port de Rotterdam és conscient de les demores involucrades en la planificació de rutes, la més rellevant és la necessitat de consultar diverses fonts abans de decidir una ruta. I per això han dissenyat Navigate, el seu Planificador de rutes intermodal intel·ligent.

 

Amb aquesta plataforma basada en el núvol, pugen al sistema totes les connexions de transport marítim amb Rotterdam (Imatge de Navigate del port de Rotterdam)

Amb aquesta plataforma basada en el núvol, pugen al sistema totes les connexions de transport marítim amb Rotterdam, de tal forma que els usuaris poden trobar, comparar, planejar i navegar les seves rutes de transport ideals.

«És com Google Maps però amb més informació. Indiques on vols anar amb les teves mercaderies i llavors busques els operadors disponibles que millor s'adaptin a les teves necessitats».
Thea de Vries, directora de màrqueting i nous negocis, port de Rotterdam

Navigate no sols mostra connexions i instal·lacions disponibles, sinó que també permet a l'usuari introduir les seves preferències. També inclou un directori de negocis amb empreses actives en el port de Rotterdam i els seus voltants, donant-los així l'oportunitat d'aprofitar el transport de contenidors de forma més intel·ligents per a les seves cadenes de subministrament.

Aquesta plataforma intermodal conté 80 terminals als Països Baixos, Bèlgica, Alemanya, Polònia, Hongria, Àustria i Itàlia i està dissenyada de tal forma que presenta les terminals participants sobre la base de criteris objectius i comparables. Aquesta ajuda fa que tots els mitjans de transport de la regió, des dels ferrocarrils fins a la navegació interior, siguin fàcils de manejar.

Però encara que el port de Rotterdam té un exemple sòlid de tecnologia de planificació de rutes, altres ports també han mostrat els seus punts forts a l'hora de dissenyar rutes més intel·ligents.

 

Creació de rutes de mercaderies més sostenibles amb el Port de Barcelona
Per a reduir les seves emissions de diòxid de carboni, el Port de Barcelona ha desenvolupat Port Links, la seva eina intermodal que permet a l'usuari dissenyar rutes de transport detallades sobre un mapa interactiu.

Posant l'accent en el desenvolupament d'innovacions obertes, el port ofereix aquesta eina de manera pública i gratuïta perquè qualsevol usuari pugui crear aquests mapes que indiquen els temps estimats de trànsit i les emissions de diòxid de carboni en terra, port i mar, així com al llarg de la cadena que els uneix.

Els mapes de Port Links mostren moltes dades útils com ara la distància, el temps de trànsit i, el més important, les emissions de diòxid de carboni. Prioritzant les pràctiques sostenibles, aquesta eina usa el mateix model de càlcul d'emissions de diòxid de carboni que va desenvolupar el port de Barcelona com a part del projecte ECOCalculator, l'objectiu del qual era enriquir els seus mapes amb eines de planificació de rutes basades en les emissions de CO₂.

 

És una eina intermodal que permet a l'usuari dissenyar rutes de transport detallades sobre un mapa interactiu. (Imatge de Port Links del Port de Barcelona)

Amb representacions gràfiques de cada ruta, el model de Port Links mostra resultats que incorporen la distància, equivalència en CO, emissions, cost i temps de trànsit entre qualsevol port del món i una localització europea via Barcelona.

Tota aquesta informació permet als transportistes incorporar taxes d'emissió en les rutes que planifiquen, i això propícia que els membres de la comunitat de transport marítim tinguin en compte aquests números a l'hora d'organitzar viatges.

La sostenibilitat és una màxima prioritat per a la tecnologia intermodal, però altres factors com ara els temps d'espera i els retards també motiven el desenvolupament d'aquests projectes.

 

Aprofitar millor el temps gràcies al port d'Amsterdam
La sostenibilitat es troba en l'avantguarda de les innovacions portuàries i és, per tant, essencial que busquem maneres de reduir la quantitat de vehicles i el temps emprat a transportar mercaderies.

És per aquest motiu que el port d'Amsterdam ha desenvolupat el seu Intermodal Links Planner, que reuneix tots els horaris de ferrocarrils, embarcacions i operadors de transport marítim de curta distància d'Europa.

Amb horaris descargables i interactius, els usuaris poden contemplar indicadors com ara la terminal de sortida i arribada, demores en sortides, freqüència, temps de transport i noms d'operadors en un sol document.

Amb aquesta tecnologia, el públic pot triar les millors connexions intermodals per a garantir les opcions de programació més puntuals i fiables basades en els millors mitjans de transport disponibles en qualsevol moment donat. Això implica menys mitjans de transport per enviament i, per tant, menys emissions. Tot això permet als ports enfortir cada baula de la seva cadena de transport, i aquest és l'objectiu del port d'Anvers.

 

Creació de cadenes de transport més sòlides al port d'Anvers

L'objectiu d'Intermodal Solutions del port d'Anvers, creat en col·laboració amb la Comunitat Portuària d'Anvers, és trobar solucions per a crear cadenes de transport sòlides que millorin la connexió amb el hinterland.

D'aquesta necessitat va néixer la seva Connectivity Platform. Reforça les baules de la cadena de transport en oferir als usuaris informació sobre totes les opcions de transport, alhora que calcula les millors rutes segons les necessitats de l'individu.

Els dos objectius principals del projecte són accedir a noves zones amb solucions intermodals innovadores i promoure el repartiment modal. Per a això, l'Autoritat Portuària d'Anvers està forjant aliances estratègiques amb hinterlands i terminals.

Tot aquest treball ha permès al port d'Anvers crear connexions més fortes amb 200 terminals interiors europees, la qual cosa ajuda als transportistes a crear millors rutes. Al cap i a la fi, tota aquesta tecnologia no és més que un pas més cap a l'optimització total en tota Europa.

 

El port de Zeebrugge optimitza els moviments de mercaderies
Igual que tots els exemples anteriors, el port de Zeebrugge també ha posat en marxa procediments per a millorar la planificació de rutes mitjançant l'optimització de tots els passos del procés.

Juntament amb Ecorys, el port ha llançat una nova eina digital, el Intermodale Route Planner, que dóna accés als usuaris del port a ofertes intermodals completes tant per a connexions directes com indirectes.

 

El planificador determina la ruta òptima d'entre 16.000 connexions directes amb terminals ofertes per 150 proveïdors. (Imatge del port de Zeebrugge)

La seva plataforma d'optimització de planificació de rutes ofereix als transportistes una visió immediata dels horaris dels operadors de ferrocarril, navegació interior i transport marítim de curta distància a Europa amb una selecció de les millors connexions intermodals entre dos llocs. El planificador determina la ruta òptima d'entre 16.000 connexions directes amb terminals ofertes per 150 proveïdors de transport per ferrocarril intermodal, i inclou els temps de transport i la freqüència de les connexions.

I el port de Zeebrugge no està només en aquest sentit; són el cinquè port europeu que usa «Intermodal Links», desenvolupat per Ecorys, el motor de cerca online independent que no sols fa que aquesta tecnologia sigui possible, sinó també més ràpida i eficient.

A mesura que més ports desenvolupen i es connecten amb tecnologies similars, es podrà compartir més informació a través de diferents plataformes. Tot això ajudarà al fet que els processos de planificació de rutes dels transportistes tinguin millors connexions i siguin més sostenibles i, per descomptat, intel·ligents.

 

El futur de la planificació de rutes intel·ligents
La clau de la tecnologia de planificació de rutes és aconseguir que més ports uneixin forces de cara al desenvolupament d'una eina de planificació universal per als usuaris. Com més alt sigui el nombre de jugadors que implementin i usin aquesta tecnologia, més alt serà l'impacte que tingui en la sostenibilitat i l'optimització de rutes.

No seria forassenyat imaginar el desenvolupament d'una tecnologia tipus Skyscanner per a la planificació de rutes, tal com va descriure Thea de Vries del port de Rotterdam en el Smart City Expo de Barcelona.

Això permetria als transportistes visualitzar totes les rutes possibles del món i comparar-les sobre la base de preu, durada i emissions. Una tasca així requeriria d'una participació global que canviaria la forma en la qual els transportistes planegen les seves rutes.

Però per a tot això és necessari que els ports, les empreses de transport marítim i les ciutats coordinin el desenvolupament i la implementació d'aquesta tecnologia i que col·laborin per a fer-la realitat. Quants més ports es connectin a ella, millor serà la informació i les rutes que pugui oferir.