Una unió clau per a l’èxit del projecte
“El balanç del projecte ha estat fins i tot millor del que es preveia inicialment, no només en estalvi d’emissions. En aspectes com el consum de combustible, la seguretat, l’eficiència i el soroll també hem superat la prova amb nota”, assenyala Vicente Gramuntell, director d’Operacions Iberia de Naturgy. “La nostra col·laboració amb Baleària és una mostra més de la importància de definir i dissenyar solucions tecnològiques factibles i innovadores de generació d’energia auxiliar neta”, afirma Gramuntell.
Aquestes xifres demostren per què el GNL s’està consolidant en la indústria marítima com el combustible alternatiu per contribuir a millorar la qualitat de l’aire. De fet, davant dels carburants convencionals s’estima que l’ús del GNL permet reduir un 80% les emissions de NOX, en més d’un 20% el diòxid de carboni, i suprimeix gairebé del tot les partícules en suspensió i els òxids de sofre (SOx).
La viabilitat econòmica del GNL és un altre dels factors que el fan atractiu per a les navilieres. Tal com destaca el president de Baleària, Adolfo Utor, el GNL no només és més barat que la resta de combustibles, sinó que permet beneficiar-se de les bonificacions que els ports apliquen sobre les taxes portuàries als vaixells que fan servir GNL.
Després de l’èxit de l’experiència pionera de CleanPort, Baleària ha multiplicat la seva aposta pel GNL. Adolfo Utor destaca que en dos anys “el 100% de la flota de Baleària estarà propulsada per gas natural”. Una flota ecoeficient de smart ships: la companyia ja té dos vaixells navegant amb GNL, la construcció de dos nous vaixells en marxa i la remotorització de cinc vaixells més per adaptar-los al combustible alternatiu. “En aquest sentit, el ferri Abel Matutes serà el pròxim a navegar totalment amb aquesta energia neta”, va afegir Utor.
El futur del GNL en números
Amb el projecte CleanPort, el Port de Barcelona s’ha convertit en el primer port de la Mediterrània a subministrar GNL a un ferri de manera regular i continuada. La implantació d’aquest combustible en la indústria marítima es troba en plena fase de posada en marxa. Actualment, hi ha 125 navilis a les drassanes que formaran part de la flota mundial propulsada per GNL; però aquesta xifra anirà a més, ja que s’estima un creixement de les comandes de noves unitats que oscil·larà entre un 15% i un 25% els pròxims anys, així que el 2025 podria existir un total de 300 a 600 vaixells amb aquests sistemes de propulsió. A més, es preveu que el 2035 el 22% del consum total de proveïment marítim serà de GNL.
El segment dels creuers és un altre dels que han abraçat amb entusiasme aquesta opció de combustible net. La indústria creuerística ja ha anunciat o iniciat la construcció de 13 creuers propulsats i operats exclusivament amb aquest combustible. Els quatre grups líders del sector (Carnival, Royal Caribbean, MSC i NCL), que concentren més del 90% del mercat, ja tenen operant o en cartera creuers de GNL.
AIDAnova, del Grup Carnival, ha estat el primer creuer propulsat per GNL que ha visitat el Port de Barcelona, on té previst fer 29 escales aquesta temporada. A l’octubre, la capital catalana rebrà el seu segon creuer d’aquestes característiques, el Costa Smeralda, també de Carnival.
Mentre s’exploren altres opcions d’energia neta, com l’hidrogen, que encara requereixen un grau més alt de maduració a nivell tecnològic per poder-se implantar de manera generalitzada, el GNL es consolida com el combustible alternatiu en el sector marítim per donar resposta al desafiament de millorar la qualitat de l’aire que respirem.