Temes

A

Cercar

El GNL guanya terreny com a combustible alternatiu per reduir la contaminació dels vaixells

La reducció de la pol·lució, tant d’emissions perjudicials per a la salut com de gasos amb efecte d’hivernacle, és un dels grans desafiaments a escala mundial. La indústria marítima, responsable de part d’aquestes emissions, s’ha d’implicar en la recerca de solucions. De moment, les navilieres han trobat en el gas natural liquat (GNL) el combustible alternatiu per retallar de manera molt significativa les emissions nocives per a la població i –tot i que en menor mesura– els gasos amb efecte d’hivernacle. PierNext parla amb pioners del sector que aposten pel GNL i que n’han demostrat els beneficis.

Publicat el 10.05.2019

L’Abel Matutes, de Baleària, es va convertir el 2017 en el primer ferri de passatgers amb un motor auxiliar de GNL, que li permet fer servir aquest combustible alternatiu en les maniobres d’accés i sortida del port i durant tot el temps que està atracat. La instal·lació del motor auxiliar i l’avaluació dels resultats en matèria de reducció d’emissions ha estat possible gràcies al projecte europeu CleanPort, liderat per Baleària i Naturgy i en el qual també han participat els ports de Barcelona, Balears i la Direcció General de la Marina Mercant.

Els resultats del projecte, que es van fer públics el mes passat, demostren que entre el juny del 2017 i l’octubre del 2018 l’ús d’aquest combustible alternatiu ha permès a l’Abel Matutes reduir de manera molt significativa les emissions nocives per a la salut i part dels gasos amb efecte d’hivernacle. En concret, va aconseguir retallar els òxids de nitrogen –NOX– 20 tones, va eliminar pràcticament totes les partícules en suspensió i va estalviar 1.300 tones de diòxid de carboni (CO2). Aquesta iniciativa compta amb l'ajuda de la Unió Europea a través del mecanisme 'Connectar Europa’.

Una unió clau per a l’èxit del projecte

“El balanç del projecte ha estat fins i tot millor del que es preveia inicialment, no només en estalvi d’emissions. En aspectes com el consum de combustible, la seguretat, l’eficiència i el soroll també hem superat la prova amb nota”, assenyala Vicente Gramuntell, director d’Operacions Iberia de Naturgy. “La nostra col·laboració amb Baleària és una mostra més de la importància de definir i dissenyar solucions tecnològiques factibles i innovadores de generació d’energia auxiliar neta”, afirma Gramuntell.

Aquestes xifres demostren per què el GNL s’està consolidant en la indústria marítima com el combustible alternatiu per contribuir a millorar la qualitat de l’aire. De fet, davant dels carburants convencionals s’estima que l’ús del GNL permet reduir un 80% les emissions de NOX, en més d’un 20% el diòxid de carboni, i suprimeix gairebé del tot les partícules en suspensió i els òxids de sofre (SOx).

 

AIDAnova (Carnival Corporation) és el primer creuer del món propulsat amb gas natural liquat (GNL).

La viabilitat econòmica del GNL és un altre dels factors que el fan atractiu per a les navilieres. Tal com destaca el president de Baleària, Adolfo Utor, el GNL no només és més barat que la resta de combustibles, sinó que permet beneficiar-se de les bonificacions que els ports apliquen sobre les taxes portuàries als vaixells que fan servir GNL.

Després de l’èxit de l’experiència pionera de CleanPort, Baleària ha multiplicat la seva aposta pel GNL. Adolfo Utor destaca que en dos anys “el 100% de la flota de Baleària estarà propulsada per gas natural”. Una flota ecoeficient de smart ships: la companyia ja té dos vaixells navegant amb GNL, la construcció de dos nous vaixells en marxa i la remotorització de cinc vaixells més per adaptar-los al combustible alternatiu. “En aquest sentit, el ferri Abel Matutes serà el pròxim a navegar totalment amb aquesta energia neta”, va afegir Utor.

El futur del GNL en números

Amb el projecte CleanPort, el Port de Barcelona s’ha convertit en el primer port de la Mediterrània a subministrar GNL a un ferri de manera regular i continuada. La implantació d’aquest combustible en la indústria marítima es troba en plena fase de posada en marxa. Actualment, hi ha 125 navilis a les drassanes que formaran part de la flota mundial propulsada per GNL; però aquesta xifra anirà a més, ja que s’estima un creixement de les comandes de noves unitats que oscil·larà entre un 15% i un 25% els pròxims anys, així que el 2025 podria existir un total de 300 a 600 vaixells amb aquests sistemes de propulsió. A més, es preveu que el 2035 el 22% del consum total de proveïment marítim serà de GNL.

Càrrega de gas des del camió cisterna al buc Abel Matutes (Baleària) atracat al port de Barcelona. [Imatge de Vicens Giménez]

El segment dels creuers és un altre dels que han abraçat amb entusiasme aquesta opció de combustible net. La indústria creuerística ja ha anunciat o iniciat la construcció de 13 creuers propulsats i operats exclusivament amb aquest combustible. Els quatre grups líders del sector (Carnival, Royal Caribbean, MSC i NCL), que concentren més del 90% del mercat, ja tenen operant o en cartera creuers de GNL.

AIDAnova, del Grup Carnival, ha estat el primer creuer propulsat per GNL que ha visitat el Port de Barcelona, on té previst fer 29 escales aquesta temporada. A l’octubre, la capital catalana rebrà el seu segon creuer d’aquestes característiques, el Costa Smeralda, també de Carnival.

Mentre s’exploren altres opcions d’energia neta, com l’hidrogen, que encara requereixen un grau més alt de maduració a nivell tecnològic per poder-se implantar de manera generalitzada, el GNL es consolida com el combustible alternatiu en el sector marítim per donar resposta al desafiament de millorar la qualitat de l’aire que respirem.