Segons l’
últim informe de Bloomberg New Energy Finance, el 2017 es van vendre 1,1 milions de vehicles elèctrics a tot el món. Per al 2025, la previsió és d’11 milions, fins a arribar a 60 milions el 2040, el 55% del mercat mundial de vehicles lleugers.
Aquest canvi en el sector automobilístic pot comportar una profunda transformació en la logística i la infraestructura del transport marítim actual. Per donar resposta a aquestes noves necessitats neix el projecte
CarEsmatic (
Supporting car and electric car Distribution using Motorways of Seas's solutions and promoting sustainable shipping concepts), una iniciativa conjunta del Port de Barcelona i del port de Luka Koper (Eslovenia), orientada a potenciar el transport de vehicles nous a les anomenades
autopistes del mar (
Motorways of the Sea).
No és cap coincidència que siguin precisament aquests dos ports els que iniciïn la iniciativa. Tots dos són
clau a l’àrea de la logística de l’automòbil a la zona est i oest del Mediterrani. Tan sols el 2017, Koper va gestionar 740.000 vehicles, mentre que Barcelona va superar els 800.000, situant-se com a líder del Mediterrani per volum de trànsit de vehicles.
Sostenibilitat a les autopistes del mar
D’entre tots els projectes que abasta
CarEsmatic, un dels més innovadors és un estudi per identificar les necessitats logístiques de la cadena de subministrament de vehicles elèctrics, que inclou una anàlisi de l’autonomia d’aquests vehicles.
CarEsmatic té una profunda implicació amb el medi ambient. En el projecte, a més dels dos enclavaments, també hi participen la terminal barcelonina Autoterminal i Neptune Lines, l’operador que exerceix d’enllaç entre els dos ports. Els socis estan compromesos a
augmentar el coneixement de les necessitats dels vehicles elèctrics, en particular durant la distribució des de la instal·lació de producció fins al minorista.