Les autopistes del mar volen ser encara més sostenibles
Des que es van posar en marxa, el 2001, per part de la Unió Europea, les autopistes del mar s’han presentat com rutes de curta distància més segures, sostenibles i competitives. Però l’aposta ha d’anar a més, especialment en l’àmbit de la reducció de l’impacte ambiental generat pels vaixells que les solquen. Ports i navilieres es van reunir a Barcelona per posar en comú com aconseguir un transport marítim més sostenible.
El concepte d’«Autopistas del Mar» es remunta al 2001, quan es va plasmar al Llibre Blanc de la Comissió Europea (CE) sobre política de transports. Ja va néixer amb la voluntat d’aconseguir unes línies de transport més respectuoses amb el medi ambient. La sostenibilitat se centra en el foment de la intermodalitat, en tant que el transport marítim de mercaderies i passatgers té unes externalitats molt més reduïdes, per tona o per persona transportada, que el transport per carretera, que gasta més combustible, genera més emissions contaminants, contamina més les zones habitades, congestiona les vies de comunicació i té índexs de sinistralitat molt més elevats
Més d’una dècada i mitja després dels primers passos de les autopistes del mar, els avantatges del transport marítim sobre el terrestre són més que patents. Per exemple, el 2018 es va calcular que, gràcies a aquestes rutes, el Port de Barcelona va desplaçar de la carretera més de 148.000 UTI (unitats de transport intermodal, bàsicament camions i tràilers), cosa que es va traduir en uns beneficis socials (com reducció d’accidents, més fluïdesa en carreteres i autopistes, menys emissions de diòxid de carboni, etc.) valorats en uns 129 milions d’euros.
Tant navilieres com ports estan treballant per veure què poden fer per presentar opcions encara més sostenibles per a aquestes rutes. En general, tots els actors coincideixen que és fonamental reduir les emissions de gasos contaminants (tant dels vaixells en ruta com dels que estan al port o de les instal·lacions i l’operativa portuària mateix), i la via principal per aconseguir-ho és per mitjà d’una aposta ferma per la innovació.
Aquesta voluntat d’anar a més en la sostenibilitat de les autopistes del mar va ser l’eix de la conferència Motorways of the Sea in the Western Mediterranean, que es va celebrar el 4 d’abril a Barcelona amb els principals ports riberencs i les navilieres líders que operen a les seves aigües i organitzada per l'Escola Europea Intermodal Transport en el marc del Projecte TransLogMED.
Per què els ports s’estan posant en primera línia en la lluita per disminuir al màxim l’impacte ambiental? Des dels organismes europeus, Isabelle Ryckbost, secretària general de The European Sea Ports Organisation (ESPO), va apuntar una explicació que cal tenir molt en compte: “Els ports tenen una funció molt important en l’àmbit mediambiental, ja que s’hi combina tant l’interès comercial com l’interès públic”.
Per completar la seva intervenció, Ryckbost també va afegir que “tot i que les autoritats portuàries no són grans fonts de contaminació en si mateixes, als ports s’encreuen cadenes logístiques en què trobem alguns dels emissors principals”.
Un dels ports mediterranis líders en sostenibilitat és Gènova. Silvio Ferrando, Marketing and International Business Manager del port lígur, va assenyalar en l’esdeveniment de Barcelona la importància que “els ports assumeixin la seva responsabilitat davant de les àrees residencials que els envolten”. Així mateix, i centrant-se en el cas genovès, va destacar que “s’està invertint en infraestructures per produir energia provinent de fonts renovables, com ara energia solar o eòlica, i en la distribució de LNG (gas natural liquat).”
El Port de Barcelona també s’alinea amb la voluntat de reduir l’impacte mediambiental. En aquest sentit, la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, va constatar que, amb la implantació d’unes autopistes del mar més sostenibles, es lluitava contra un problema tan greu com és el canvi climàtic: “Els drets de la ciutadania són importants, però també ho és respectar i tenir cura de la ciutat”.
Entrant en detall sobre les mesures que s’han de prendre als ports, la descarbonització és un concepte important per minimitzar l’impacte mediambiental de les activitats. A través d’ella, “retallarem la despesa energètica i l’emissió dels gasos amb efecte d’hivernacle”, tal com va explicar Camille Bourgeon, representant del secretariat de la International Maritime Organisation (IMO).
El responsable d’aquest organisme va anar encara més enllà a l’hora de concretar aquestes mesures quan va incidir en el fet que “la importància rau en l’eficiència energètica de l’operativa dels vaixells, per exemple, reduint els temps d’espera dels vaixells per entrar al port”.
Un altre aspecte que cal tenir en compte són les diferències regionals entre els ports del Mediterrani occidental. Oscar Oliver, director general del Centre d’Etudes des Transports pour la Méditerranée Occidentale (CETMO), va assenyalar una via per reduir aquests contrastos centrada en “la cooperació entre els enclavaments del nord d’Àfrica i els del sud d’Europa, així, aquests últims podrien transmetre les seves bones pràctiques i s’aconseguirien unes rutes de transport més sostenibles”.
Per la seva banda, Francesco Maria di Majo, president del port de Roma, va incidir durant la seva intervenció a l’esdeveniment de Barcelona en la importància de buscar incentius “per facilitar que les navilieres inverteixin en les millors tecnologies disponibles”; i va exposar com a exemple concret “la reducció de taxes o tarifes”.
Tant navilieres com ports estan treballant a veure què poden fer per a presentar opcions encara més sostenibles amb aquestes rutes
La visió de les navilieres
Des del punt de vista de les navilieres, la seva manera de millorar la gestió mediambiental de les autopistes del mar és aconseguint més eficiència en l’ús del combustible que fan els seus vaixells, tant en ruta com al port.
Per aconseguir aquesta eficiència, els responsables de les companyies principals a qui es va preguntar també van assenyalar la importància d’incidir en la innovació, en la mateixa línia que van comentar els representants portuaris. Matteo Catani, CEO de Grandi Navi Veloci (GNV), va considerar molt important “aprofundir en la relació amb els ports per fer viable les noves tecnologies o solucions”, i també va apuntar que s’ha d’anar més enllà de les declaracions de bona voluntat i que “s’han d’accelerar aquests processos per reduir l’impacte ecològic en el futur immediat”.
Catani també va voler recordar que “vindran molts desafiaments, com l’especulació o la manera en què l’oferta de subministrament de combustible canvia per mitjà de la regulació”, en clara al·lusió a la regulació que s’espera per al 2020 i que implicarà canvis en el fuel que es fa servir en el transport marítim. Especialment, aquesta legislació busca reduir el sofre que es fa servir en aquests carburants per a vaixells. Per a l’alt càrrec de GNV, aquestes qüestions també seran oportunitats per assolir els objectius plantejats en aquesta nova etapa de les autopistes del mar.
Per la seva banda, des de Grimaldi Group i per mitjà de Guido Grimaldi, Corporate Short Sea Shipping Commercial Director, es van ressaltar solucions per les quals aposta aquesta naviliera. Especialment, va destacar un sistema de bateries de liti als seus vaixells que “permeten emmagatzemar electricitat durant la navegació i després la subministren a la nau quan està amarrada al port”.
Aquests sistemes s’estan instal·lant actualment en dos vaixells de la companyia, el Cruise Roma i el Cruise Barcelona, tots dos operen des del Port de Barcelona i els enclavaments italians de Porto Torres i Civitavecchia. Els treballs per instal·lar aquestes millores impliquen ampliar l’eslora de cada nau trenta metres, arribant fins als 255 metres totals. El Cruise Roma ja està fent les proves de navegació per certificar els avantatges d’aquest nou sistema.
A més, Guido Grimaldi va recordar que tots dos vaixells es dotaran de depuradors de gasos (scrubbers). Aquests dispositius són una de les vies més econòmiques per aconseguir que els vaixells redueixin les emissions contaminants generades. La combinació d’aquest sistema i bateries forma l’aposta innovadora de Grimaldi per a les autopistes del mar.