Temes

A

Cercar

Pioneers debat a Barcelona el futur de la sostenibilitat portuària

Barcelona va albergar el passat 8 i 9 de novembre l'assemblea general de Piooners, el projecte dels ports d'Anvers-Bruges, Venlo, Constanza i Barcelona per treballar en la producció i el subministrament d'energia neta, el disseny de ports sostenibles, el canvi modal i l'optimització de fluxos i la transformació digital.

Publicat el 30.11.2023
El 8 i 9 de novembre passat l'assemblea general de Pionners va tenir lloc a Barcelona, coincidint amb l'Smart City Expo World Congress (Pionners).

Ports pioners a Barcelona

La reducción de las emisiones es un reto del que los puertos no son una excepción. A partir de la voluntad de alcanzar el desarrollo sostenible, Pioneers va néixer per compartir els avenços dels ports d'Anvers-Bruges, Venlo, Constanza i Barcelona, i per extensió els ports europeus, per disminuir-ne l'impacte ambiental sense perdre competitivitat. El passat 8 i 9 de novembre l'assemblea general de Pionners va tenir lloc a Barcelona, coincidint amb l'Smart City Expo World Congress (SCEWC)

Durant dos dies, els representants de Pioneers van poder desenvolupar els plans treballats fins ara, compartir les experiències durant els processos i expandir les visions de cara al futur.

Tot i les diferències tecnològiques i socials que hi poden haver, Pioneers pot presumir que tots els integrants van en la mateixa direcció i senten que formen part de l'evolució cap al desenvolupament sostenible. “Hi ha molta inspiració en aquest grup, volem aportar un canvi, volem tenir impacte al sector portuari. El repte serà com aconseguir que aquesta inspiració que sentim es traspassi als nostres negocis diaris i també que connecti amb els sentiments existents”, afirma el Green Port Master Planner del port d'Anvers-Bruges, Pieter Vandermeeren.

El projecte és cada cop més gran, ja que ara són 48 membres del consorcio (tres més en comparació a l'inici), cosa que ha aportat un ambient col·laboratiu entre perfils molt diferents.

"Un dels problemes que tenim els ports, i no només a Europa sinó a tot el món, és que hi ha una certa manca de col·laboració en temes que probablement hauríem d'anar molt més lluny", va explicar a PierNext el Cap d'Innovació del Port de Barcelona, Carles Rúa.

Per això tots els membres de Pioneers donen valor que els ports d'Anvers-Bruges, Venlo, Constanza i Barcelona puguin treballar colze a colze. “Tenir quatre ports involucrats és una oportunitat fantàstica. De vegades pots treballar en solucions similars i, un cop junts, compartir-les per poder avançar més ràpid”, va explicar a PierNext Tim Durant, Associate Director Transport & Mobility Planning a SLR Consulting.

La importància de transferir el coneixement

Un dels punts clau de l‟assemblea de Pionners a Barcelona va ser la transferibilitat, tant de dades com de coneixements.

Segons Carles Rúa, la transferibilitat de la informació en relació amb les diferents millores tecnològiques és extremadament important a causa de com es poden complementar els diferents ports. “Ningú no és bo en tot. Nosaltres tenim les nostres fortaleses, que més o menys les coneixem, però també les nostres febleses. Per això, al final, el que busquem és complementar-nos i compartir experiències, que de vegades poden ser èxits o fracassos”, desenvolupa el cap d'Innovació del Port de Barcelona. Precisament per aquestes possibles sinergies és com Pioneers es reforça per ser un referent del desenvolupament sostenible.

A causa de la seva importància, la transferibilitat sempre va ser una de les principals prioritats de Pioneers.

“Durant l'inici del projecte, quan recopilem els requisits de tots els ports implicats, els resultats també van ser validats pel grup assessor del projecte, format per altres associacions portuàries com IPCSA (l'organització internacional que representa els operadors de Port Community Systems)”, explica el Cap del subgrup de logística i transport marítim d'I-Sense Group, Giannis Kannellopoulos, per a qui els projectes “sempre s'han dissenyat per poder compartir-lo amb altres ports, no només els que formen part de Pioneers”.

I sempre, explica Kannellopoulos, “en relació amb els quatre pilars que sustenten la seva base: producció i subministrament d'energia neta, disseny de ports sostenibles, canvi modal i optimització de fluxos i transformació digital”.

La transferibilitat és el fet que permet evolucionar tant al projecte com als ports que en formen part.

La coordinadora del projecte Pionners al Port d'Anvers, Inge De Wolf, explica que el Port d'Anvers-Bruges ha realitzat 19 innovacions, de les quals algunes ja estan aplicades a la resta de ports que formen part del projecte. "Hem vist que, una vegada les innovacions estan implementades, treballem per identificar les millors pràctiques per compartir-les i transferir-les", desenvolupa De Wolf.

Per a ella, no es tracta només del “què”, també del “com”. Precisament quan s'apliquen els canvis és quan encara s'enforteixen més les relacions entre ports: “Quan les demostracions es converteixen en realitat i estan implementades, és quan els enllaços que poden existir es converteixen en obvis”, explica. Cada port té la seva història, context i comunitat. Per tant, les visions poden arribar a ser completament diferents, per això és important la transferibilitat.
Tot i això, això no ha suposat cap problema per a Pioneers, sinó una situació perfecta per organitzar millor la feina, com explica De Wolf: “A inicis d'any vam establir un frame work per començar a identificar les barreres durant els processos d'implementació. Per a cada canvi hem organitzat un workshop per cercar la mitigació dels efectes i les solucions”.

Difondre els avanços de Pionners

Treballar per un desenvolupament sostenible sense perdre competitivitat implica dificultats. Més enllà de l'exigència que vol dir treballar en conjunt, també cal trencar barreres. No només tecnològiques, sinó també les que hi ha més enllà.

“Un aspecte important són les barreres no tecnològiques, les que van en relació amb la situació social o ambiental, el context polític…”, sosté De Wolf, que afegeix que d'un port a un altre la situació pot canviar molt, “però això és una oportunitat que el projecte pot oferir, qualsevol demostració s'enfronta a barreres i podem veure com les pot superar. Això és informació valuosa que es pot compartir amb un altre soci”.

Tot i això, els esforços per crear comunió no només existeixen dins de Pioneers, també de cara a la comunitat de cada port. Actualment el projecte està fent grans esforços per realitzar els Demo showcases, és a dir, una difusió dels treballs realitzats.

 

“Fem servir molt les xarxes socials per crear consciència amb un projecte com Pioneers. La idea és crear coneixement, compartir informació i difondre les notícies”, desenvolupa l'encarregada d'Assumptes Públics de la UE a Magallanes, Manuela Flachi. La disseminació a les xarxes socials té un objectiu molt marcat: fer entendre a la societat tots els canvis que es volen dur a terme.

La meta és aconseguir que les comunitats no sentin els objectius de Pioneers. Que vegin que poden formar part de l'evolució i que aquestes millores tindran impacte a les seves vides. Per això, Flachi reivindica la importància de dirigir-se a tot el públic possible, no només als que treballen al sector portuari: “Sabem que volem dirigir-nos a un públic gran, no només als stakeholders que treballen al sector perquè ells ja estan familiaritzats amb la terminologia. Intentem ser simples, efectius i busquem un missatge que trobi relació amb la feina o les activitats diàries de les ciutats”.

L'assemblea de Pionners va comptar també amb la presència i col·laboració del projecte “germà” MAGPIE, liderat pel Port de Rotterdam i que també cerca construir els ports verds del futur.

El compromís amb la innovació del Port de Barcelona

Que el Port de Barcelona formi part de Pioneers només mostra la voluntat del port cap a un desenvolupament sostenible. “Pioners té com a objectiu la descarbonització dels ports. Aquesta és una de les nostres prioritats estratègiques i així està al nostre pla estratègic. Volem ser un port sostenible econòmicament, ambientalment i socialment”, desenvolupa Carles Rúa.

Per aconseguir el segon aspecte, el Cap d'Innovació del Port de Barcelona reivindica la importància de col·laborar entre els diferents ports tal com ho fa al projecte. Especialment quan aquest és un dels temes que més importa a la societat.

El Port de Barcelona mai no s'ha quedat enrere en la innovació per evolucionar cap a la sostenibilitat. Tal com explica Rúa, el port és pioner com bé indica el nom del projecte de què forma part.

Actualment es reforça l'ús de la intel·ligència digital (IA) i el Digital Twin per reduir l'impacte ambiental. A més, la implementació d'una xarxa 5G també accelera el procés de digitalització en què tants ports treballen. “Estem implementant moltes tecnologies amb un doble objectiu: per una banda, tenir uns serveis més competitius; i de l'altra, ser un port molt més sostenible”.

Per això, Rúa considera que la col·laboració en matèria ambiental és clau: “Nosaltres intentem veure quines són les millors pràctiques de cada port i exportar-les”. De tota manera, els esforços amb la descarbonització no només existeixen amb Pioneers, ja que el port treballa alhora amb molts altres projectes enfocats en la mateixa direcció. Amb vista als propers anys, uns 140 milions d'euros destinats seran destinats a la connexió elèctrica dels vaixells. El port també col·labora estretament amb l'Ajuntament de Barcelona per potenciar l'economia blava. A través de la cooperació entre les entitats és com els millors resultats surten a la llum.

Al capdavall, els ports tenen una importància vital a cada ciutat. Barcelona no n'és una excepció.

“El port és un agent econòmic per a la comunitat, dins del port hi treballen més de 37.000 persones i la xifra creixerà. El port és necessari per a leconomia. Ara, hem de ser tan sostenibles com sigui possible.

Generar tot aquest valor amb la capa de sostenibilitat més gran per incrementar el valor però reduir els impactes negatius”, finalitza Rúa.

Tant el Port de Barcelona com Pioneers comparteixen la voluntat i treballen per connectar les diferents ciutats de la Comunitat Europea a través de les innovacions als seus ports.