Què és ENSEMBLE?
El projecte ENSEMBLE va començar en 2018 amb l'objectiu d'aplanar el camí per a l'adopció del ‘truck platooning’ multimarca, és a dir que dos o més camions de diferents fabricants puguin connectar-se en la carretera i coordinar moviments i respostes a l'entorn per on transiten. Aquesta conducció cooperativa s'albira com una solució per a reduir emissions i la congestió viària i incrementar la seguretat en les carreteres.
El projecte, pressupostat amb 26 milions d'euros, tindrà una durada de 42 mesos. Marika Hoedemaeker, la seva coordinadora, explica a PierNext que esperen avançar en diferents fronts, especialment, en el desenvolupament d'un protocol de comunicació en obert perquè les diferents marques puguin incorporar-lo als seus futurs camions connectats.
“Estem preparant documentació sobre aspectes com el consum de combustible o el flux de trànsit i els beneficis que el ‘platooning’ genera a les marques i als operadors viaris. Obtenim aquestes dades a partir de simulacions i de la conducció en entorns reals per a estudiar els impactes que genera el ‘platooning’ comparat amb les dades produïdes per camions que es condueixen individualment”, comparteix.
De Barcelona a Sitges, així va ser la primera demostració en un entorn real
El passat 23 de setembre va tenir lloc la primera i, fins ara, única demostració de ‘truck platooning’ multimarca realitzada en un entorn real, ja que prèviament totes les proves s'havien executat en circuits tancats. Set camions (dels fabricants DAF, Daimler Trucks, IVECO, MAN Trucks & Bus, Renault Trucks, Scania i Volvo Trucks) es van concentrar a l'Hotel Fira Congress en L’Hospitalet del Llobregat i van partir en escamot amb destinació a Sitges.
El principal objectiu del test era comprovar el funcionament del protocol de comunicació comuna en tots els camions i la seva influència en la conducció grupal. “Cada marca gestiona els seus propis algorismes, però en un nivell superior existeix un protocol comú que ha d'alinear-se perquè unes certes maniobres, com pot ser la desacceleració, guiïn el comportament de tot el comboi”, explica Hoedemaeker.
El projecte va començar amb l'objectiu que cada camió conduís bastant a prop l'u de l'altre, a una distància d'entre 0,8 i 0,6 segons. “Tanmateix, ens vam adonar que això no és factible en aquests moments. La raó principal és que aquests temps deixen molt poc marge de maniobra al conductor si aquest ha d'intervenir. No significa que en el futur no puguem escurçar aquesta bretxa, però per a això és necessari treballar més en la redundància del sistema”, justifica