Joan Folguera, CEO d’INTECH3D –una de les empreses incubades a la 3DFactory Incubator– fa més de tres anys que està al capdavant de la consultora d’impressió 3D líder al territori i coneix molt bé el sector. “És a partir del 2012 quan veiem un creixement exponencial de l’ús d’aquesta tecnologia a Europa, just quan es van alliberar les patents als Estats Units”, explica Folguera. La caducitat d’aquestes llicències ha permès una major expansió, en entrar en joc un nombre més gran de desenvolupadors i fabricants. Així i tot, en tan pocs anys, la implementació real encara és escassa. Per això, les empreses com INTECH3D, coneixedores de l’enorme potencial de la impressió 3D en l’àmbit industrial, tenen el repte d’obrir els ulls a la resta de les companyies i fer-los veure les múltiples aplicacions i avantatges que té.
A vegades, la no inclusió d’aquesta tecnologia ve donada perquè no hi ha una formació prèvia en el món empresarial. Per poder adoptar la impressió 3D cal entendre-la, testejar-la i assajar-ne els usos. La unió d’entitats com les universitats, els centres d’FP i les empreses és clau per formar i crear nous professionals relacionats amb el sector. Que, alhora, integraran la tecnologia amb coneixement des de l’inici de la seva vida laboral.
El llistat de beneficis de les empreses que sí que han inclòs la impressió 3D als seus processos de producció és extens: flexibilitat i prototipat ràpid, reducció de costos, personalització i múltiples aplicacions que encara s’han de descobrir.
![Peça final feta a partir de pólvores i calor en una de les impressores del 3DFactory Incubator. [Imatge PierNext]](https://piernext.portdebarcelona.cat/wp-content/uploads/2019/06/Captura-de-pantalla-2019-06-06-a-las-17.00.18.png)
El cas de Volkswagen posa de manifest tot el profit –temporal i econòmic– d’aquesta tecnologia. La marca alemanya és el primer fabricant automobilístic que ha fet servir l’últim en el sector: el procés HP Metal Jet, que simplifica i accelera la impressió 3D metàl·lica. Té una productivitat fins a 50 vegades millor que amb altres mètodes de la mateixa tècnica i, per primera vegada, la impressió tridimensional està a punt per a la producció en massa en la indústria automobilística. És qüestió de temps que els beneficis amb què ja compta el sector del motor a quatre rodes s’expandeixin a altres divisions.
La 3D Factory experimenta diàriament els avantatges de l’ús d’aquesta tecnologia, ja que disposa de diversos models d’impressió per cobrir totes les necessitats de les empreses incubades; impressores d’escriptori com la Sigma (FDM), la FormLabs (SLA) o la Sinterit Lisa (SLS), per a prototipat o fabricació de peces, per exemple. També disposen d’impressores industrials per a una producció a més gran escala: Stratasys J750 (Polyjet), Stratasys Fortus 450 (FDM), HP Jet Fusion 3D 4200.
I si el que es necessita és control de qualitat, inspecció, comprovació en la màquina, enginyeria inversa, acoblament virtual o modelatge 3D, el ROMER Absolute Arm és l’eina ideal. Un braç robòtic de mesurament que no requereix referenciat.
Canvis en el sector logístic: evolució, adaptació i millora
Qualsevol innovació disruptiva que es produeixi en la indústria manufacturera té la capacitat de transformar també les cadenes de subministrament. Amb l’evolució que porta la impressió 3D, els fluxos productius i comercials poden canviar en menys temps de l’esperat. I és que, segons l’estudi de PricewaterhouseCoopers (PwC), al sector logístic es podran veure afectats el 37% del transport de contenidors oceànics i el 41% de la càrrega aèria. No hem d’oblidar que aquesta tecnologia neix per ser un mètode de fabricació proper al procés de creació d’un producte, disseny o model de negoci. “La idea és produir a quilòmetre zero”, afegeix Folguera. Es podrien arribar a imprimir, per exemple, recanvis o peces concretes sense esperar que es produïssin o s’enviessin des del magatzem, cosa que reduiria al màxim els temps de lliurament.