Temes

A

Cercar

3D Factory Incubator: un ‘hub’ per revolucionar el sector industrial amb fabricació de quilòmetre zero

Com altres tecnologies disruptives, la impressió 3D té la capacitat de revolucionar els processos industrials i productius. La fabricació additiva permet reduir costos i temps d’introducció de nous productes, augmentar el ritme de producció i optimitzar el disseny i la qualitat. Les incògnites se centren en el temps de maduració i implantació d’aquesta tecnologia: Quant trigarà la impressió 3D a estendre’s de manera generalitzada en la indústria? Com afectarà el seu ús els fluxos del comerç internacional? PierNext planteja aquests interrogants en la 3DFactory Incubator, on start-ups pioneres impulsen la fabricació additiva a gran escala.

Publicat el 06.06.2019
Prototip d'escaiola fabricada a partir de la impressió 3D: es pot mullar, s'adapta millor al braç i no molesta tant com el guix. [Imatge PierNext]

El Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) i la Fundació Leitat han impulsat la 3DFactory Incubator, una incubadora d’impressió 3D única a Europa que s’integra en l’ecosistema innovador del principal hub logístic de la Mediterrània, format, també, pel Port de Barcelona, la ZAL i l’aeroport. Tal com explica la directora, Aintzane Arbide, l’objectiu és incubar els vint-i-cinc millors projectes –pimes i microempreses– del sector perquè les empreses neixin amb vocació 3D des del començament. L’emprenedor que treballa en aquests 600 metres quadrats té perfil industrial i sap com aprofitar tota la instal·lació i la maquinària que ofereix el lloc.

La impressió 3D té una gran capacitat disruptiva i, tot i que el grau de maduresa de la tecnologia és molt elevat, l’adopció per part de les empreses encara és baixa. “És increïble tot el que ja es pot fer amb la impressió 3D. El problema és que les empreses no saben com fer servir tot el que brinda aquesta tecnologia, per això hem de fer un esforç especial per ajudar a integrar-la”, apunta Arbide. Per què aquesta baixa adopció? En part, perquè es tracta d’un sistema molt nou, amb menys de deu anys de recorregut a Europa.

Joan Folguera, CEO d’INTECH3D –una de les empreses incubades a la 3DFactory Incubator– fa més de tres anys que està al capdavant de la consultora d’impressió 3D líder al territori i coneix molt bé el sector. “És a partir del 2012 quan veiem un creixement exponencial de l’ús d’aquesta tecnologia a Europa, just quan es van alliberar les patents als Estats Units”, explica Folguera. La caducitat d’aquestes llicències ha permès una major expansió, en entrar en joc un nombre més gran de desenvolupadors i fabricants. Així i tot, en tan pocs anys, la implementació real encara és escassa. Per això, les empreses com INTECH3D, coneixedores de l’enorme potencial de la impressió 3D en l’àmbit industrial, tenen el repte d’obrir els ulls a la resta de les companyies i fer-los veure les múltiples aplicacions i avantatges que té.

A vegades, la no inclusió d’aquesta tecnologia ve donada perquè no hi ha una formació prèvia en el món empresarial. Per poder adoptar la impressió 3D cal entendre-la, testejar-la i assajar-ne els usos. La unió d’entitats com les universitats, els centres d’FP i les empreses és clau per formar i crear nous professionals relacionats amb el sector. Que, alhora, integraran la tecnologia amb coneixement des de l’inici de la seva vida laboral.

El llistat de beneficis de les empreses que sí que han inclòs la impressió 3D als seus processos de producció és extens: flexibilitat i prototipat ràpid, reducció de costos, personalització i múltiples aplicacions que encara s’han de descobrir.

Peça final feta a partir de pólvores i calor en una de les impressores del 3DFactory Incubator. [Imatge PierNext]

El cas de Volkswagen posa de manifest tot el profit –temporal i econòmic– d’aquesta tecnologia. La marca alemanya és el primer fabricant automobilístic que ha fet servir l’últim en el sector: el procés HP Metal Jet, que simplifica i accelera la impressió 3D metàl·lica. Té una productivitat fins a 50 vegades millor que amb altres mètodes de la mateixa tècnica i, per primera vegada, la impressió tridimensional està a punt per a la producció en massa en la indústria automobilística. És qüestió de temps que els beneficis amb què ja compta el sector del motor a quatre rodes s’expandeixin a altres divisions.

La 3D Factory experimenta diàriament els avantatges de l’ús d’aquesta tecnologia, ja que disposa de diversos models d’impressió per cobrir totes les necessitats de les empreses incubades; impressores d’escriptori com la Sigma (FDM), la FormLabs (SLA) o la Sinterit Lisa (SLS), per a prototipat o fabricació de peces, per exemple. També disposen d’impressores industrials per a una producció a més gran escala: Stratasys J750  (Polyjet), Stratasys Fortus 450 (FDM), HP Jet Fusion 3D 4200.

I si el que es necessita és control de qualitat, inspecció, comprovació en la màquina, enginyeria inversa, acoblament virtual o modelatge 3D, el ROMER Absolute Arm és l’eina ideal. Un braç robòtic de mesurament que no requereix referenciat.

 

Canvis en el sector logístic: evolució, adaptació i millora

Qualsevol innovació disruptiva que es produeixi en la indústria manufacturera té la capacitat de transformar també les cadenes de subministrament. Amb l’evolució que porta la impressió 3D, els fluxos productius i comercials poden canviar en menys temps de l’esperat. I és que, segons l’estudi de PricewaterhouseCoopers (PwC), al sector logístic es podran veure afectats el 37% del transport de contenidors oceànics i el 41% de la càrrega aèria. No hem d’oblidar que aquesta tecnologia neix per ser un mètode de fabricació proper al procés de creació d’un producte, disseny o model de negoci. “La idea és produir a quilòmetre zero”, afegeix Folguera. Es podrien arribar a imprimir, per exemple, recanvis o peces concretes sense esperar que es produïssin o s’enviessin des del magatzem, cosa que reduiria al màxim els temps de lliurament.

Segons l'estudi de PricewaterhouseCoopers (PwC), a causa de la impressió 3D es podran veure afectats el 37% del transport de contenidors oceànics i el 41% de la càrrega aèria

Una altra possibilitat és imprimir de manera tridimensional als magatzems de les empreses. Cosa que transformaria la manera de treballar, reduint els pressupostos d’emmagatzematge, a més d’abaratir els costos de fabricació. Pel que fa al transport de les matèries primeres, “no és el mateix transportar producte final que la pols i els elements químics que necessita la impressió 3D”, apunta Armand Marcé, director general de KAO Chimigraf.

Els ports no poden restar aliens a aquesta revolució que promet transformar la pròpia naturalesa del transport i la logística. Per això, el Port de Rotterdam fa temps que estudia com aprofitar el desenvolupament d’aquesta tecnologia per reduir-ne l’impacte en els fluxos comercials. La seva estratègia implica convertir-se en un centre d’impressió 3D per al transport marítim i les indústries offshore. El primer pas va ser l’obertura de RAMLAB (Rotterdam Additive Manufacturing LAB) al  moll d’Innovació RDM Rotterdam. Es tracta del primer laboratori d’impressió de metall en 3D del món per al sector marítim.

Així, doncs, la impressió 3D obre la porta a la producció a la carta; la comanda d’un client es podria crear al moment. I quan el grau de fiabilitat i exactitud sigui del 100%, es podrien enviar els dissenys de producte en 3D d’un país a un altre, cosa que facilitaria la fabricació a escala internacional.

La primera hèlix creada amb fabricació additiva al RAMLAB de Rotterdam. [Imatge de RAMLAB]

El futur més enllà de la impressió 3D

L’evolució tecnològica no només té com a focus la impressió 3D. Aquesta s’inclou sota el paraigua de l’economia 4.0, al costat de la intel·ligència artificial, la robòtica, l’IoT... Tot el que està relacionat amb una digitalització creixent i una coordinació cooperativa entre totes les unitats productives de l’economia.

Aquesta és la proposta per a la segona fase de l’espai de la Zona Franca, la DFactory. Una àrea hub en desenvolupament on es vol crear un ecosistema d’empreses industrials de tecnologia digital avançada. Tindrà, per exemple, zones d’aterratge per a drons o màquines per a la producció intensiva al servei de les empreses instal·lades. Serà una realitat el 2020, amb 17.000 metres quadrats i més de 70.000, un cop acabat el projecte. Consistirà en un edifici modernista de vidre, amb bigues d’estil industrial, espais verds i plaques solars a la teulada. Una fàbrica del segle xxi que pretén acostar la revolució tecnològica a tothom.