Escàners no intrusius: fer visible l’invisible
Enfront del contraban i el transport de mercaderies perilloses que posen en risc la seguretat, la millor defensa és l'anticipació. Una de les eines més eficaces per a evitar la seva entrada i sortida són els escàners de raigs X, encarregats de radiografiar la càrrega dels contenidors amb un nivell de sofisticació cada cop superior.
La importància dels ports com a baula principal de la cadena logística és indubtable, ja que per les instal·lacions portuàries circulen el 60% de les exportacions i el 85% de les importacions espanyoles. Entre gener i octubre de 2019, els ports de l'estat van moure un total de 466 milions de tones de mercaderies.
Aquest volum de trànsit pot suposar dues amenaces: l'entrada i sortida de contraban i el trencament de la seguretat. Per a mantenir aquestes pràctiques il·legals a ratlla, la tecnologia més eficient és la crida la inspecció no intrusiva de contenidors mitjançant escàners de raigs X.
Sense anar més lluny, en el que va d'any, al Port de Barcelona s'han confiscat 2.808 kg de cocaïna, 740 kg d'haixix i 25 vehicles robats. Les imitacions de marques de renom no es queden enrere, ja que al 2019 es van interceptar 34.632 quilos de productes falsificats, segons dades facilitades per l'Agència Tributària.
Vestigis de la Guerra Freda
La història de la inspecció no intrusiva està estretament vinculada a un dels períodes de la història recent: la Guerra Freda.
Al 2002, The Washington Post va publicar que “experts nuclears dels Estats Units busquen en les repúbliques de l'antiga Unió Soviètica dispositius que continguin cesi 137, perquè l'Administració nord-americana tem que aquests puguin caure en mans d'extremistes que els usin per a fabricar les anomenades bombes brutes”.
“Les bombes brutes són uns petits dispositius de la grandària d'un bolígraf que podien ser escamotejats en qualsevol lloc. Amb el desmantellament de la Unió Soviètica, es va perdre molt de material fissible procedent de míssils i els EUA va finançar una sèrie de portals en molts ports europeus per a controlar que tot el que sortís o entrés no tingués radiació”, explica José María Santolaya, Director General de Proselec Seguretat.
Encara que la instal·lació d'aquests dispositius no és obligatòria, Barcelona és un dels ports d'Espanya que sí que té un escàner d'aquestes característiques. El port acaba de canviar de model i ara compta amb un d'última generació, el Rapiscan Eagle M60 de Proselec Seguretat.
És l'Autoritat Portuària qui s'encarrega de la seva compra, però la seva operació és responsabilitat de Duanes. En el mercat existeixen dos tipus d'escàners: fixos o mòbils. En el cas del Port de Barcelona, el nou model correspon a la segona modalitat.
Un model únic a Espanya
Dissenyat per a dur a terme una inspecció flexible, el Eagle M60 és l'equip mòbil d'alta energia més venut de tot el món. Es tracta d'un camió construït sobre el xassís d'un Mercedes Actros que desplega un arc amb màquina de raigs X incorporada, tremendament potent. Aquest model permet escanejar camions de dues formes: en manera conducció (drive by) o en manera portal (drive through).
En la primera, el conductor surt de la cabina i es dirigeix a una àrea d'exclusió i és el Eagle M60 el que desplaça el seu arc per tot el camió a inspeccionar. En la segona, el camió escàner no es mou i és l'altre vehicle el que creua l'arc. Segons Santolaya, aquest sistema és molt més ràpid, ja que permet radiografiar 80 camions cada hora pels 15 de la manera conducció.
No obstant això, la manera portal no pot utilitzar-se encara a Espanya. En quedar-se el conductor dins del vehicle rep una dosi -mínima- de la radiació que rebota en la càrrega. Encara que aquesta no supera els llindars recomanats pel Consell de Seguretat Nuclear, està actualment sota avaluació. Aquest sistema sí que està permès en altres països com els Estats Units.
El resultat de l'escàner és immediat i el seu sofisticat programari permet obtenir imatges “d'una claredat i precisió impressionants”, afegeix Santolaya. El que facilita encara més el treball dels analistes, entrenats a partir de cas reals per a identificar el que se surt de l'habitual.
“Els analistes estan en el camió o en les oficines adjacents del port. El Eagle M60 també està preparat per a realitzar anàlisi en remot, ja que Duanes té un projecte de centralització que té com a objectiu enviar totes les imatges a les oficines centrals de Madrid”, explica Santolaya.
Altres característiques d'aquest camió escàner és que la seva energia ha incrementat de quatre a sis megaelectrovoltis, la qual cosa li permet emetre un feix molt més obert per a recollir la imatge sencera del camió i incrementar la seva penetració en l'acer fins als tres centímetres, la qual cosa limita la capacitat dels contrabandistes, que abans reforçaven determinades zones del vehicle per a amagar el material il·legal.
“El resultat de l'escàner és immediat i el seu sofisticat programari permet obtenir imatges d'una claredat i precisió impressionants”
José María Santolaya, Director General de Proselec Seguretat
Innovacions que incrementen la seguretat
Santolaya afirma que, gràcies a aquestes millores, el control dels contenidors és més exhaustiu. “Amb aquestes eines, l'analista és més ràpid a l'hora de detectar anomalies i donar l'ordre per a inspeccionar la càrrega. Encara que sempre parlem de contraban, en matèria de seguretat és important detectar no sols equipament que pugui ser utilitzat de manera fraudulenta sinó en quina zona del camió està la font radioactiva i de què es tracta”.
“Per exemple, si parlem de radiació natural, el plàtan és l'element per antonomàsia utilitzat per a amagar bombes brutes. El seu alt contingut en potassi ho converteix en una font radioactiva que sempre encén totes les alarmes però que, al seu torn, aconsegueix passar els controls d'inspecció. El mateix succeeix amb els filtres de carboni per a aigües, el material ceràmic i alguns tipus d'abonament. Per això és fonamental conèixer l'origen de la radiació” afegeix.
Les innovacions tecnològiques també avancen en aquest camp. Santolaya comparteix que una de les principals novetats és l'anàlisi per retrodispersió, que permet interactuar amb la matèria de tres maneres. Fins fa poc, els raigs X només analitzaven l'energia que absorbeix i transmet un objecte.
La retrodispersió va un pas més enllà. Permet analitzar els raigs que canvien de direcció i d'energia en rebotar amb l'objecte escanejat, ampliat les possibilitats i la qualitat de l'anàlisi. Això és molt útil per a detectar narcòtics, explosius, composts de nitrogen o tabac, ja que tenen un nombre atòmic baix, entre quatre i deu, que els fan passar desapercebuts.