La Intel.ligència Artificial al sector marítim i portuari, a debat
La Intel.ligència Artificial va ser objecte de debat durant el darrer Smart Ports a Barcelona. PierNext va assistir a una conversa a tres bandes entre una representant d'un port i dos proveïdors de solucions intel·ligents. Van aportar visions diferents però alhora complementàries sobre la tecnologia que està generant més 'hype' en els darrers anys.
I així, parlant precisament de hype o de si les expectatives que genera la Intel.ligència Artificial (IA) estan o no justificades, va començar la taula rodona entre Paola Sánchez, responsable de solucions GreenwAIs a Aggity Europa; Sheeba Varughese, directora d'informació del port de Los Angeles; i Sergi López, responsable de vendes d'Envizi ESG Suite a IBM.
PierNext va ser present i això és el més destacable de la trobada.
Àrees on la IA marca la diferència
Per a la representant del port angelí, Sheeba Varughese, la IA definitivament és una tecnologia amb un poder transformador, encara que es mostra escèptica amb la reacció unànime que desperta.
“A vegades sembla que canviï la forma en què vivim com a humanitat. Crec que és una mica exagerat, però definitivament tenim oportunitats per capitalitzar els beneficis de la IA. En el nostre cas, hem començat aquest viatge amb molta cautela i sense utilitzar-la. de manera genèrica, sinó per a usos molt concrets”, va raonar durant la seva inversió en l'últim Smart Ports.
Varughese va explicar els casos d'ús que el seu port està fent de la IA, mentre que els altres dos experts van oferir altres vies on ja s'utilitza o hi ha un gran potencial d'ús.
- El primer que es va esmentar, és la ciberresilència
El port californià compta amb dos centres operatius que es dediquen a salvaguardar possibles ciberatacs; un centre específic contra el cibercrim, que treballa a nivell intern, i un segon dedicat a la resiliència que s'ocupa del conjunt de l'ecosistema i que implica tots els stakeholders de l'autoritat portuària.
"Actualment, estem provant una aplicació IA per detectar deepfakes o possibles suplantacions d'identitat via correu electrònic, vídeo o telèfon", va compartir Varughese.
Sergi López, d'Envizi ESG Suite a IBM, al fil del cas d'ús de Los Angeles, va assenyalar que la qüestió és tenir la capacitat de gestionar la informació massiva que generen aquests vídeos, àudios i textos, ja que es tracta, pura i plana , de dades. "I la IA transformarà tota aquesta quantitat d´informació a l´instant per ajudar-nos a prendre decisions en casos d´usos concrets com aquest", va explicar.
- Seguiment de les operacions
Un altre dels valors afegits que pot aportar la IA va lligat a l'eficiència operativa portuària. Cada dia es produeixen milers de moviments i aquesta tecnologia ens pot ajudar a prendre decisions que millorin el volum d'operacions. Aquest és un dels objectius principals, millorar l'eficiència i, per tant, la sostenibilitat”, va aportar López.
Sánchez ho va extrapolar al conjunt del transport marítim i del sector logístic i va afegir que s'utilitzen dades com les de la previsió meteorològica per crear rutes més eficients. També va citar la seva utilitat en les operacions de càrrega i descàrrega de mercaderies.
“A més, hem estat ideant casos d'ús amb clients de diferents sectors en què tenim en compte les dades de manteniment per optimitzar la IA i fer-la predictiva. D'aquesta manera, es pot ampliar la vida útil dels actius i reduir el temps de inactivitat. Es tracta de disposar de les dades adequades i ser capaç de preveure on van a parar les despeses operatives”, va apuntar Sánchez.
- Com a eina dels Port Community Systems (PCS)
Port Optimizer és el PCS del port angelí, amb el qual, va explicar Varughese estan treballant per afegir una funció que permeti programar torns per als camions que carreguen i descarreguen al recinte.
“Tenim múltiples terminals al port i cada operador compta amb el seu propi sistema a què les empreses de transport per carretera han de referir-se individualment per reservar, modificar o cancel·lar. El port dissenyarà un sistema universal amb una IA que s'integrarà al nostre PCS per centralitzar i dotar d'una solució intel·ligent aquesta operativa”, va compartir.
La Intel.ligència Artificial, aliada de la sostenibilitat
Aquest darrer exemple també permetrà al port regular el trànsit de camions i, per tant, emetre menys. Aquests poden, alhora, estalviar combustible.
Paola Sánchez, responsable de solucions GreenwAIs a Aggity Europa, va continuar per aquesta línia: “Optimitzar rutes permet consumir menys emissions de GEI i complir amb les regulacions als diferents mercats”, va compartir.
Per a Sergi López, bàsicament, té a veure directament amb la idea que allò que no es pot mesurar no es pot millorar.
“En primer lloc, has de ser capaç de recollir totes aquestes dades. Les parts interessades que formen part de la meva cadena de valor estaran disposades a compartir-les amb mi, però caldrà garbellar, analitzar i, finalment, esbrinar els patrons correctes que m'ajudin a decidir quina és l'acció de descarbonització més adequada”, va reflexionar .
Per a l'expert, aquesta fita ha de ser un objectiu comú, així com la manera de recollir i compartir dades, que cal acordar per endavant, sobretot per complir les lleis de protecció de dades vigents.
La responsable d'informació del port californià va compartir que també estan treballant un cas d'ús relacionat amb aquest escenari i que forma part del pla d'implementació que tindrà lloc en uns 18 mesos.
“Estem intentant aprofitar les dades que ja estan disponibles, com ara els inventaris d'emissions i d'aire net. Hi ha molta informació que ja s'ha recopilat, però es troba en diferents sistemes. Volem aglutinar-la al nostre PCS, en un mòdul que estem construint anomenat 'porta d'entrada d'intensitat de carboni'”, va explicar Varughese.
Així, el sistema podrà puntuar el nivell d'intensitat de certes rutes i reunir informació per construir models predictius. "El que esperem aconseguir és que les navilieres sàpiguen quina és la ruta més òptima que poden prendre i quina combinació els pot ajudar a generar la menor quantitat d'emissions possible", va anunciar.
Encara que aquest sistema estigui pensat per a tercers, Varughese va dir que també beneficiarà els seus resultats com a autoritat portuària i, de passada, aportarà beneficis a la comunitat. "Reduir el tràfic és una de les nostres principals prioritats", va afirmar.
Reptes de la IA… està el sector preparat?
Tota transformació significa un grau d'adaptació tant pel sector com pels professionals involucrats, ja que han d'aprendre noves habilitats. López va explicar que el pla d'impacte social d'IBM està oferint capacitació gratuïta en tecnologies de la informació i, per descomptat, a IA.
“Això significa donar l'oportunitat que aquesta persona desenvolupi un nou rol al que probablement s'haurà d'adaptar laboralment”, va assenyalar.
“Hi ha una manca d'aptituds, no només en gestió de la IA, però també hi ha preocupacions sobre la seguretat de la pròpia aplicació. Implementar la IA com a solució a gran escala suposa un munt de desafiaments per a tota l'organització”, va reflexionar Varughese.
Per aquest motiu, des del port de Los Angeles prefereixen anar-hi pas a pas. La responsable d'informació assegura que el més senzill és implementar una aplicació que ja inclogui una solució d'IA de manera inherent.
Un dels reptes per als líders de les Tecnologies de la Informació, va continuar, és encaixar una nova solució i que sigui acceptada per uns usuaris que solen mostrar resistència als canvis.
"Encara que el cas de la IA crec que passa el contrari, ja que molta gent vol fer-la servir pel bombo que genera, ja que es percep com una eina que pot millorar l'operativa diària", va afegir.
I va llançar una pregunta: tenim el conjunt d'habilitats necessàries a nivell d'organització per donar suport a aquesta solució i entendre les preocupacions que genera? I en va enumerar, a més de la seguretat, altres com la privacitat de les dades o la informació confidencial, la gestió de la qual, per part d'aquesta tecnologia, genera inquietud.
“Formar en l'ús responsable de la IA és tan important com trobar una bona solució. Per això recomano a totes les organitzacions que s'endinsin a poc a poc en aquest camp. no s'ha de prendre a la lleugera a nivell de governança i s'han d'implementar les directrius, la investigació i l'avaluació adequades”, va aconsellar l'experta del port de Los Angeles.
I l'eterna pregunta…reemplaçarà la IA a l'ésser humà?
Per als participants de la taula rodona celebrada a l'últim Smart Ports, la IA és capaç d'automatitzar algunes tasques que, en lloc de reemplaçar certs treballs, permetrà que els éssers humans puguin desenvolupar tasques de més qualitat, basades en la presa de decisions intel·ligents.
"Requereix un canvi de mentalitat: una organització estructurada de manera tradicional a una que ho faci en base a la informació que ens proporcionen les dades", va recomanar Sánchez.
Per evitar la frustració, l'experta va posar èmfasi tant en la comunicació interna com en l'educació als empleats per assegurar-los que no van ser reemplaçats, sinó que les seves funcions simplement canviaran.
“Habitualment hi ha dos extrems: el que es mostra molt escèptic respecte a la tecnologia i el que està desitjant utilitzar-la”, afegeix l'experta del port de Los Angeles, que va afirmar que en tot cas, el que no es produirà és una escena de pel·lícula de ciència ficció on les màquines es faran càrrec de les nostres vides.
“Del que es tracta és d'automatitzar algunes de les tasques repetitives i mundanes que no requereixen necessàriament la intervenció d'un ésser humà, com resumir un correu electrònic o redactar un informe. Així podem alliberar temps per dedicar-ho a fer una anàlisi més valuosa i una feina més significativa. De la mateixa manera, cal posar fre a aquells que volen llançar-se sense tenir prou informació o base de coneixement”, va justificar.
López va ser més concret. “Alguns rols específics hauran de ser atesos. Crec que la qüestió aquí és que en paral·lel a la planificació d'aquesta implementació, hem de començar a pensar que necessitarem nous perfils que s'encarregaran de recopilar totes aquestes dades per adaptar-les a la tecnologia”, va suggerir.
Va citar com a exemple els departaments de sostenibilitat que, va sostenir, solen tenir pocs recursos i equips petits. “El dia en què, per exemple, a un enginyer ambiental se li ensenyi que podrà utilitzar el seu temps per centrar-se en nous projectes i noves activitats que ajudaran que la seva empresa assoleixi els seus objectius en lloc de dedicar temps a tasques administratives, la seva vida canviarà totalment”, va aventurar a dir.
La indústria marítima es mou, però també mira de perfil tot el que està passant, per si la IA és un altre dels molts hypes tecnològics o si realment posseeix un poder transformador que canviarà, per sempre, al sector.