La transformació tecnològica de les marines i ports esportius
Innovacions com la intel·ligència artificial, l'internet de les coses, el 'big data', la tecnologia 5G o el 'blockchain' són cada vegada més presents a les marines i ports esportius. Moltes vegades, la implementació arriba de la mà d'empreses emergents de nova creació. Hem seleccionat cinc projectes de startups que lideren el camí cap a les marines i ports esportius intel·ligents.
La revolució digital va a tota vela. I a tot motor.
Però no a tot el món nàutic s'està experimentant una transformació tan ràpida com als ports industrials o comercials. Les marines i ports esportius, per exemple, s'han quedat majoritàriament en uns llimbs de refugi tranquils per a embarcacions recratives, encara que a poc a poc s'estan convertint en epicentres d'innovació tecnològica. Aquesta metamorfosi l'impulsa una nova onada de startups que veuen en aquests espais marítims un terreny fèrtil per a la disrupció i el progrés.
Des de sistemes d'amarratge intel·ligent fins a plataformes de reserva en temps real, passant per solucions de monitorització ambiental i gestió energètica sostenible, les startups estan redefinint el que significa ser un port esportiu al segle XXI. Aquestes empreses no només estan millorant l'eficiència operativa de les marines, sinó que també estan elevant l'experiència de l'usuari a nous horitzons.
PortSurveyor.AI de Ctrl4 Enviro
Ctrl4 Enviro és una empresa de tecnologia d'anàlisi de visió artificial molt innovadora amb seu a Barcelona. Va ser fundada el 2006 a partir d'un projecte de recerca amb la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Col·labora amb diverses institucions de recerca i departaments de la UAB, com ara el Centre de Visió Artificial iel Grup de Física Estadística, per aconseguir les millors solucions innovadores a projectes desafiadors. En concret, la seva missió és aplicar tecnologia per obtenir informació (sensorització) i utilitzar-la per optimitzar l'eficiència dels recursos i contribuir a un planeta sostenible. La seu es troba al Parc de Recerca de la UAB.
Anton Gomà Huguet, copropietari i CEO de l'empresa, ens explica que, fins fa un temps, els ports disposaven bàsicament de tres mitjans per conèixer els moviments i l'estat d'emmaratge de la superfície d'aigua:
- el senyal dels IAS de les pròpies embarcacions a través de satèl·lits
- el RADAR del port
- la visió humana des de la torre de control VTS
Però totes tres eines tenen limitacions importants.
Per acabar amb aquestes limitacions, PortSurveyor.AI planteja “un sistema de geolocalització a partir de múltiples càmeres que situen, identifiquen i segueixen cada artefacte flotant”, independentment de les dimensions de les embarcacions. D'aquesta manera, el VTS permet conèixer en tot moment tots els trànsits dins del port -inclosos aquells esportius o d'oci-, la seva eslora, velocitat i les seves trajectòries, cosa que obre la porta a una prevenció automàtica de col·lisions. Finalment, PortSurveyor.AI facilita també l'estat d'amarratge de totes les embarcacions, grans o petites.
El sistema ja ha estat provat en diferents ports esportius i de lleure, de manera que es considera que es troba en allò que s'anomena un estat de desenvolupament TRL7. És a dir, les diferents tecnològiques en què es basa (intel·ligència artificial, tant machine learning com específicament deep-learning, calibrat amb eines convencionals de posicionament...) han estat contrastades i ara queda ajustar aspectes que permetin generalitzar la solució a qualsevol port per a la comercialització.
El software de Metarina
Metarina és una empresa que connecta iots amb marines a través d'una plataforma centralitzada que permet planificar de manera senzilla una estada a qualsevol port esportiu, utilitzant i organitzant instal·lacions i serveis sense intermediaris addicionals i gestionar tasques administratives. L'empresa va ser fundada el 2002 per un equip format per apassionats per la navegació, que combinen un fort coneixement de la indústria amb una excel·lent formació tècnica.
Eduard Compte Carles, product manager de Metarina, indica que la startup “té com a objectiu digitalitzar els ports recreatius que, marcats per la tradició i la manca de digitalització, ofereixen una experiència d'usuari molt més antiquada i incòmoda del que estem acostumats a altres sectors com l'hoteler o lloguer de vehicles”. En aquest sentit, la missió de l'empresa és oferir noves vies de desenvolupament econòmic per als ports mitjançant la implementació de tecnologia avançada.
Segons Compte, les solucions tecnològiques de Metarina “permeten als ports optimitzar l'ús dels seus recursos, diversificar els serveis oferts i augmentar-ne la rendibilitat, creant així un entorn més sostenible i profitós a llarg termini”. Actualment, la startup es troba "en una fase comercial marcada per l'acceleració i l'escalabilitat".
El product manager de la startup afegeix que “després de consolidar el nostre projecte amb clients satisfets i traccionant amb força al mercat, ens estem preparant per a una ronda d'inversió que ens permetrà accelerar significativament el nostre creixement. Aquesta inversió serà clau per portar la nostra visió a una realitat encara més gran”.
Així expliquen el funcionament de la solució:
La torreta Marconn de Viltec
Viltec és una empresa amb seu a Girona que, durant els darrers cinc anys, s'ha dedicat a analitzar totes les necessitats de les marines i clients de ports esportius i càmpings. El seu objectiu és redissenyar productes que afegeixin valor a través de la innovació tecnològica: satisfent noves necessitats, millorant ergonomies, oferint un servei proper i ràpid.
La startup és a l'avantguarda del sector nàutic amb Marconn, una torreta de servei intel·ligent apta per a ports, càmpings i qualsevol altre espai que requereixi el subministrament d'aigua i llum. La torreta Marconn de Viltec és un projecte que sorgeix el 2018 amb l'objectiu de millorar les funcionalitats, ergonomia i disseny de les torretes, aconseguint una accessibilitat interior de manteniment de 360 º.
Una altra de les característiques destacades de Marconn "és el desenvolupament d'un programari que permet un control total de la marina, proporcionant les dades per conscienciar la gent del consum i facilitant als ports una millor gestió i control", explica Miquel Vilanova Giménez, el director comercial de la startup. Així, “transformem la torreta en un objecte actiu que els ajuda per reportar incidències, consums elevats…”, afegeix Vilanova.
Des del moment de la seva creació, la torreta ha estat dissenyada per ser un producte sostenible i reutilitzable. La carcassa exterior està construïda amb polietilè perquè la torreta pugui tenir una vida duradora i també per poder produir-ho amb materials reciclats procedents del mar i de plantes de reciclatge, aconseguint un producte d'economia circular. Marconn ja està sent comercialitzada.
Opti’Sea
L'empresa francesa Opti'Sea desenvolupa solucions de IA per a ports esportius. Des de fa més de 3 anys, el seu equip investiga, innova i desenvolupa algorismes 100% propis, per tal de garantir el màxim rendiment analitzant els fluxos de vaixells al port, la freqüentació de zones d'amarratge perifèriques o les zones naturals sensibles a protegir .
Ofereixen tres tipus de solucions: Opti'Park, per a la gestió automàtica de places lliures i ocupades; Opti'Traffic, per a l'anàlisi del flux de navegació; i Opti'Access, per a la gestió de varadors.
Qualitas Group/Qaisc
QAISC forma part de QUALITAS, i és soci juntament amb PLOCAN y CTIM de la xarxa canària d'emprenedoria innovadora en economia blava.
QAISC cercar ajudar empreses i governs a gestionar millor els seus recursos, organitzar les seves operacions, comunicar-se amb els seus clients i construir una imatge intel·ligent mitjançant la integració de dades, intel·ligència artificial i ciència en solucions digitals innovadores.
Els seus projectes i solucions integren serveis integrals d'enginyeria i consultoria, disseny, gestió de programes, execució, entrega, optimització posterior a la implementació, operació i manteniment i control del rendiment durant la vida útil. El seu programa Smart Coast ofereix gestionar el turisme d'embarcacions recreatives mitjançant una solució que integra tecnologies avançades (càmeres PTZ, quadres elèctrics, etc.) que ofereix no només continguts d'imatge i vídeo, sinó que permet, a més, extreure de l'escena tota la informació addicional mitjançant intel·ligència artificial - IA -(visió per ordinador, deep learning, interpretació semàntica, etc.).
La tecnologia ja ha arribat a la gestió de la navegació esportiva i recreativa, i el funcionament de ports i marines canviarà a un ritme frenètic. Els usuaris es trobaran solucions com aquestes cada vegada amb més freqüència, fins que es normalitzin. Com hem fet en moltes altres àrees de la nostra vida persona, laboral i de lleure.