Tenir dades predictives ajuda els ports a millorar la fluïdesa del trànsit marítim, evitar accidents i millorar l’impacte mediambiental. També es pot “controlar el moviment de contenidors de manera molt precisa. Amb aquest tipus de sensors, es pot monitoritzar la traçabilitat dels contenidors, la qualitat de l’aigua del port, els actius mòbils, els aires condicionats, per controlar brots de legionel·la, l’impacte de residus, etc.”, continua Longobucco.
Barcelona és una smartcity a escala mundial, “i veiem com el Port de Barcelona no vol girar l’esquena a tota aquesta revolució, està demostrant la ferma voluntat d’incorporar noves tecnologies i de transformar-se en un port no només capdavanter pel trànsit, sinó per la qualitat de la gestió”, conclou Martín Longobucco.
El cas turc
El programa pilot que
Datalong16 ha dut a terme al
Port de Barcelona no és el primer en què s’aplica aquesta tecnologia en un entorn d’aquestes característiques. Recentment, a Turquia s’ha dut a terme un programa amb una companyia multimodal per a la qual s’ha dissenyat un sistema de captura de dades al port, al vaixell mercant mateix i fins i tot més enllà. L’objectiu: donar una traçabilitat total a les mercaderies, no només per una qüestió de seguretat, sinó per una qüestió d’estalvi energètic i de disminució de la contaminació per fer més econòmic i rendible aquest transport.