La nova agenda d’innovació global es dona cita en el Tech Tour Maritime de Barcelona
Durant dos dies, Barcelona va ser la capital de l'emprenedoria i inversió del sector marítim-logístic, reunint innovació i capital per a demostrar que les start-ups, amb suport del capital, poden donar resposta als reptes globals de la indústria.
Start-ups, inversors i empreses líders: junts a Barcelona
Start-ups, inversors i altres agents de la indústria es van donar cita en el primer Tech Tour dedicat al sector marítim-logístic. Una oportunitat única que va generar els tan necessaris espais de trobada entre la innovació i inversió, un major enteniment sobre què busquen els fons d'inversió per a fer costat a una start-up i, per part d'aquestes últimes, com convencen als inversors perquè secundin les seves solucions tecnològiques que permeten afrontar els reptes logístics i mediambientals als quals s'enfronta el sector.
Aquest primer Tech Tour dedicat al sector es va dividir en dues jornades: la primera, celebrada el 31 de maig, va transcórrer en el Port de Barcelona, amfitrió de l'esdeveniment, amb una sèrie de taules rodones i presentacions per part d'empreses i inversors on es van debatre qüestions com l'aixecament de capital, les tendències de la indústria o com ser un element disruptor en el sector.
L'escenari del segon dia va ser el SIL, a la Fira de Barcelona, en el qual, 33 start-ups van realitzar una breu presentació de les seves solucions dedicades al comerç i logística digital, càrrega i sostenibilitat, enfront d'un jurat format pels propis inversors.
“Tech Tour Maritime Trade and Logistics està creant una nova agenda d'innovació, reunint les indústries establertes amb els emprenedors, les start-ups i una part realment important, els inversors. Tradicionalment, el sector no s'ha alineat amb la cultura de les start-ups, però això està canviant. Si no existeix una bona comunicació i col·laboració entre aquests nous actors, no obtindrem els millors resultats per a totes les parts interessades”, va valorar Rachel White, CEO de Next Level Information, sobre aquesta primera edició.
Què busquen els inversors?
Les start-ups que van presentar els seus projectes es troben en alguna de les següents fases d'inversió de capital:
- Seed o llavor: L'etapa en la qual es valida el model de negoci i comença a traccionar per a captar fons en etapes posteriors. Es duen a terme les primeres rondes d'inversió, en les quals s'intenta captar fons d'acceleradores o business angels. El capital obtingut s'inverteix en el desenvolupament de producte, en màrqueting i publicitat i en ampliar l'equip de treball.
Capital aixecat: entre 10.000 dòlars i dos milions de dòlars. - Creixement: És la fase de millora contínua del producte, en la qual la start-ups ja compta amb clients recurrents, una estratègia definida, ingressos d'al voltant d'un milió de dòlars i se centra en el seu creixement.
Aquí entren en joc els inversors de capital de risc, que busquen empreses que puguin aconseguir ingressos d'entre 25 i 100 milions de dòlars en un termini de tres a cinc anys.
- Expansió: El producte ja està consolidat en el mercat i la start-up busca nous mercats o nous nínxols en els quals poder irrompre amb força. Aquesta expansió es materialitza en rondes d'inversió de la sèrie C, l'última ronda que permeti a l'empresa aconseguir una forquilla d'ingressos de 25 milions a 1.000 milions de dòlars.
Stephan Morais, fundador i soci director d’Indico Capital Partners, empresa independent de capital de risc de Portugal que inverteix en empreses tecnològiques globals centrades en solucions SaaS (programari com a servei), intel·ligència artificial, blockchain, internet de les coses, o ciberseguretat, va explicar que quan existeix molt risc és millor que els inversors treballin els uns amb els altres, en cooperació, per a ajudar a que les start-ups s'assentin en la seva etapa de creixement.
“Esdeveniments com Tech Tour són molt importants per a compartir informació, millors pràctiques, valoracions i oportunitats. En el sector marítim estan sorgint més fons d'inversió que estan dedicant quantitats de diners significatives, així que cal tenir una mica de paciència i que inversors, emprenedors, les grans empreses i el sector públic-privat treballin de manera col·laborativa. Les coses triguen però està arribant el moment de la mar”, va afirmar.
Per a Robert Genieser, soci director de ETF Partners, firma d'inversió especialitzada en invertir en empreses que ofereixen solucions sostenibles a través de la innovació, el focus radica en aquelles start-ups que sàpiguen abordar grans problemes globals responent a dues preguntes: El desenvolupament de la seva tecnologia i de la seva passió com a emprenedors aconseguiran que el món sigui un lloc millor? Poden construir un negoci reeixit que generi un gran retorn comercial?
“La paraula clau és innovació perquè impulsa el món cap endavant. Si pensem en l'àmbit marítim i logístic, sempre s'ha considerat una indústria molt tradicional, però això està canviant perquè els ports, navilieres i els noliejadors volen ser més sostenibles i l'única manera de fer-ho és adoptant noves tecnologies”, va afirmar.
Paulina Banszerus, gestora d'inversions de Schenker Ventures, signatura de capital de risc que centra les seves inversions en empreses de logística, emmagatzematge i transport, diu que com a inversora segueix un criteri estàndard basat en el producte i el mercat i, especialment en la fase llavor, en l'experiència i habilitats que reuneix l'equip, en com es complementen, i en la seva especialització, en aquest cas, en els sectors marítim i logístic.
“És molt necessari generar un ecosistema com el creat en aquesta segona jornada de Tech Tour, amb inversors i start-ups però també amb proveïdors de serveis, empreses més grans centrades en una indústria, generant espais i moments per a asseure'ns i conèixer les seves propostes. Tot el que faig com a inversora és per convicció; secundem i ajudem a aquests grans disruptors perquè els seus negocis creixin”, va valorar.
Start-ups: el repte d’assegurar capital
Per part seva, les start-ups van realitzar rondes de presentació dels seus productes i serveis d'uns deu minuts de durada, van respondre a les preguntes dels inversors i van tenir l'oportunitat de reunir-se cara a cara i en privat amb els inversors.
David Baur, fundador i co-CEO de AELER, amb seu a Suïssa, que va presentar un contenidor intel·ligent que redueix les emissions de CO₂ en un 20% i augmenta significativament la càrrega útil en un 17%, va dir que l'any passat ja van assegurar inversions en una segona ronda seed o llavor, la qual cosa els permet estar en el lloc correcte per a poder escalar ràpidament.
“És complex, però com més creixes, major és la tracció del mercat i resulta més senzill assegurar el tipus d'inversió correcte, a més de la xarxa de contactes necessària amb els agents de la cadena de subministrament”, va afirmar.
En 2021, AELER va aconseguir 474.647.00 € en inversions i fa dues setmanes van certificar la versió més avançada del seu contenidor. “L'impacte fins ara ha estat molt positiu, ja que el nostre producte, exhibit en l'estand de Port de Barcelona en SIL, ha despertat molta curiositat i moltes preguntes”, va celebrar.
Per a Sebastián Cazajus, co-CEO i fundador de Cargofive, la primera plataforma en línia que permet a comparar preus i vendre espai en els contenidors en temps real i de manera transparent, i que compta amb socis com CMA CGM, Maersk Line i Evergreen, la inversió ha d'anar lligada al model de negoci.
“És fonamental definir el que un vol com a empresa perquè existeixen moltes estratègies on la inversió no és necessària. En el nostre cas, en tractar-se d'una empresa de programari, sí que necessitem de molt capital inicial. La inversió sempre va ser un dels principals desafiaments al qual com a fundador li he hagut de dedicar una gran energia i focus”, va compartir.
Entre aquests reptes, destaca la preparació de les primeres presentacions per a aconseguir “els primers tiquets”, i més endavant, entendre on ha de situar-se l'empresa per a accedir als fons d'inversió i aconseguir rondes de finançament més elevades.
“Al principi, el focus dels inversors està en l'equip, en quant tan disruptiu és el projecte i quina és la proposta de valor. Després, en una altra etapa, entren al detall sobre la qüestió financera, quins són els multiplicadors que estàs tenint com a start-up i la visió a llarg termini de com canviaràs la indústria”, va continuar.
Karno Tenovuo, co-fundador i CEO d'Awake.AI, una plataforma que reuneix a tots els actors marítims i terrestres en un sol lloc per a incrementar la seguretat, eficiència i sostenibilitat de les operacions portuàries gràcies Intel·ligència Artificial, explica que en el seu cas, atreure inversió està sent una corba d'aprenentatge.
“He parlat amb centenars d'inversors internacionals per a entendre què busquen en una start-up, especialment d'aquesta indústria. Així que la missió és doble, presentar-los el nostre producte i persuadiar-los de que aquest sector presenta moltes oportunitats”, afirma.
Tenovuo, que prèviament havia treballat en Rolls-Royce, explica que col·laboren amb ports com el de València, Hèlsinki, Rotterdam i Anvers. “Desenvolupar les capacitats de IA per als ports més intel·ligents del món significa que tenim referències, una solució única, un equip i una experiència sobre la qual és més fàcil construir cara al futur”, va assegurar.
Els següents passos de Tech Tour Maritime, Trade & Logistics
Tech Tour Barcelona ha estat el primer esdeveniment destinat a la indústria marítima d'una organització que celebra al voltant de 25 a l'any per a connectar emprenedors i inversors de diferents sectors. William Stevens, el seu director general, va explicar en la segona jornada que els inversors estaven “impressionats” amb les start-ups, la seva tracció i el seu nivell tecnològic i innovador i la qualitat dels seus clients, especialment en el nínxol de comerç i logística digital.
L'esdeveniment, no obstant això, encara no ha conclòs. A mitjan de juny se celebraran diverses presentacions en línia per part de les start-ups que no van poder acudir presencialment a Barcelona. Una vegada concloses, es triarà a una start-up guanyadora que obtindrà una major visibilitat per part de Tech Tour i participarà en l'esdeveniment principal que celebra cada any. Un ‘best of the best’ que reuneix els emprenedors internacionals més rellevants de tots els sectors.