Temes

A

Cercar

Un port i sis desafiaments: es busquen solucions innovadores

La innovació i la transformació digital són eines bàsiques per crear noves idees que cobreixin algunes necessitats de la societat. Per això, el Port de Barcelona torna a apostar per la innovació oberta amb el focus centrat en el desenvolupament de solucions Smart Port.

Publicat el 21.03.2019
El Port de Barcelona torna a apostar per la innovació oberta amb el focus centrat en el desenvolupament de solucions Smart Port.

La innovació és un element clau per al creixement sostenible dels ports, el Port de Barcelona ha dissenyat un model d’innovació específic centrat a impulsar les iniciatives innovadores al Port, i segons aquest model, la innovació ha de tenir una sèrie d’atributs per ser realment efectiva:

- Ha de ser oberta: buscar aliances i col·laboracions amb clients, proveïdors, institucions acadèmiques i centres d’investigació, per generar noves idees i conceptes. Barcelona té un ecosistema innovador molt potent –és el 4t més important d’Europa– i això facilita el camí per establir sinergies amb grans actors públics i privats que interactuen amb aquest ecosistema, com és el cas de SmartCatalonia, ACCIÓ, Barcelona TechCity –que disposa del hub de start-ups Pier01 en l’enclavament portuari– i Mobile World Congress, entre d’altres.

- Ha de ser col·laborativa: no tan sols s’ha de produir al Port, s’ha d’anar més enllà i contribuir a incrementar l’eficiència de tota la cadena logística, cosa que implica desenvolupar models de negoci col·laboratius.

- Ha de ser impulsada per la demanda: conèixer molt bé els requisits actuals i futurs dels clients i donar resposta a necessitats insatisfetes del mercat.

- Amb una forta base tecnològica: els àmbits amb més potencial són els que estan relacionats amb el 5G, els vehicles autònoms, l’internet de les coses, la intel·ligència artificial, la robotització i l’automatització.

Tenint tot això en compte, el Port de Barcelona presenta a concurs algunes de les seves necessitats per anar plegat amb start-ups o pimes especialitzades, amb una experiència més dilatada en el món de les noves tecnologies. És una altra manera d’explorar solucions a problemàtiques reals amb una mirada diferent, la de la innovació oberta.

L’escenari d’aquestes propostes serà l’SmartCatalonia Challenge, una competició promoguda per la Secretaria de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital de la Generalitat, amb el suport d’i2CAT. Fins avui, es promocionava per resoldre reptes dels municipis a Catalunya, però, en la quarta edició, se centra a trobar solucions TIC per a sis reptes proposats pel Port de Barcelona.

La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa amb Jordi Puigneró, conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública de la Generalitat a la presentació del SmartCatalonia Challenge.

REPTE 1: MONITORATGE DE L’OCUPACIÓ EN TEMPS REAL
Com millorar la gestió del trànsit de camions i de l’espai públic.

Hi ha diverses zones del port que es gestionen segons volums d’ocupació. Una és el Truck Center, el lloc on s’esperen els camions que embarquen als ferris. El repte és disposar d’una solució digital que permeti conèixer l’ocupació dels 32 carrils d’espera en temps real i que la informació es pugui compartir amb els usuaris. En línia amb el model Smart Port, que destaca potenciar l’experiència dels clients i l’eficiència operativa amb informació en temps real, traçabilitat i transparència.

Un altre dels casos és conèixer el grau d’ocupació dels espais de domini públic no concessionat per disposar d’informació més precisa.

El Port de Barcelona disposa de més de 200 càmeres distribuïdes al territori portuari, per la qual cosa entre les possibles solucions digitals –fent servir, o no, la infraestructura de càmeres existent– destaquen l’analítica i el tractament de vídeo, l’anàlisi de dades o la intel·ligència artificial.

 

REPTE 2: MOBILITAT EN CREUERS I FERRIS
Com obtenir informació de la mobilitat dels passatgers.

El creixement en nombre de passatgers no implica necessàriament un creixement en infraestructures, fet que obliga a optimitzar aquestes infraestructures i aplicar la creativitat que brinda el món digital. Actualment, la mobilitat es gestiona sobre la base de la informació de l’ocupació dels creuers i informació històrica basada en models de comportament dels passatgers.

Es busca un sistema tecnològic que permeti saber com s’estan movent els passatgers i quines opcions de mobilitat fan servir, per conèixer i millorar la planificació i la gestió de l’operativa, tant en temps real com amb dades històriques. També seria interessant saber què fan els passatgers quan surten de les instal·lacions portuàries: on van, quina direcció agafen…

Des del monitoratge, fent servir o no la infraestructura de càmeres existent, incloent-hi l’analítica de dades i l’ús de dades obertes de tercers, són, entre d’altres, opcions digitals per a aquest tipus de reptes.

El Port de Barcelona presenta a concurs algunes de les seves necessitats per anar plegat amb start-ups o pimes especialitzades, amb una experiència més dilatada en el món de les noves tecnologies.

REPTE 3: UTILITZACIÓ I APLICACIONS DEL MAPA 3D DEL PORT
Com aprofitar les dades 3D del Port de Barcelona.

S’ha incrementat la informació disponible en 3D i es busquen exemples concrets o tipus d’aplicacions per treure profit al material obtingut anualment: una imatge LIDAR d’uns 100 milions de punts, amb una densitat aproximada de 6 punts per m2 i amb una precisió, més o menys, de 5 centímetres. Disposar de tot el territori portuari en 3D genera noves oportunitats per crear serveis digitals d’utilitat per a l’operativa, la modelització ambiental, la creació de bessons digitals o, simplement, crear productes digitals de caràcter lúdic que permetin als ciutadans conèixer millor els ports.

 

REPTE 4: DRON AQUÀTIC PER A BATIMETRIA I ESTAT DELS MOLLS
Com optimitzar la inspecció dels molls i la profunditat subaquàtica.

El Port de Barcelona té més de 20 quilòmetres de moll i la major part de la superfície externa està submergida en l’aigua. Per anar controlant com estan les instal·lacions, s’obtenen dades amb una barca hidrogràfica tripulada o amb inspeccions telecontrolades via ROV’s (remote operated vehicle). El Port té un dels equips més avançats d’hidrografia, però, tot i així, existeixen àmbits de millora, tant en l’autonomia del ROV, eliminant els cables i programant la inspecció, com en la qualitat de les imatges i en l’analítica d’imatges. Una solució completa o la solució d’algun d’aquests aspectes representa una millora en les inspeccions.

 La quarta edició del SmartCatalonia Challenge es centra en trobar solucions TIC per a sis reptes proposats pel Port de Barcelona.

REPTE 5: MESURA AUTOMÀTICA DE VOLUMS I PESOS
Com industrialitzar la lectura de volum i pes de contenidors o cisternes.

Els residus sòlids dels vaixells es recullen en contenidors que gestionats pels prestadors del servei portuari. En l’àmbit marítim, els residus es mesuren per volum, no per pes, com passa en l’àmbit terrestre. Per això, a vegades el resultat no és del tot precís. Es busca mesurar el volum dels residus de manera automatitzada i fiable, i que arribi en temps real al Sistema d’Informació del Port.

 

REPTE 6: XARXA DE SENSORS DE CONTAMINACIÓ MARINA
Com millorar la gestió de la contaminació.

L’autoritat portuària és l’administració competent en la lluita i la prevenció contra la contaminació marina. Es busca disposar d’una xarxa de sensors que puguin generar alertes automàtiques, combinades amb sistemes de verificació remota (drons, càmeres, etc.) per guanyar temps i estalviar recursos, quan es produeix una incidència i s’han de mobilitzar recursos.

 

SOLUCIONS INNOVADORES AMB PREMI, VISIBILITAT I PROTOTIPS
Un jurat d’especialistes s’encarregarà de filtrar la informació de tots els participants i seleccionarà els finalistes perquè presentin les seves idees a l’acte oficial de l’SmartCatalonia Challenge, que se celebra el Demo Day.

Els premis que s’ofereixen als tres finalistes són:
1r: 5.000 €
2n: 3.000 €
3r: 2.000 €

Els tres guanyadors també podran presentar la seva idea a l’Smart City Expo World Congress, a l’estand de la Generalitat de Catalunya.

A més, també hi ha un premi especial per fabricar un prototip al Port de Barcelona.