D’antigues instal·lacions portuàries a moderns hubs d’innovació i tecnologia
Diversos ports del món estan recuperant instal·lacions històriques situades en els seus recintes per a integrar centres d'innovació capdavanters. Antics magatzems, molls o infraestructures en desús, que en el seu moment allotjaven activitats avui desaparegudes, volen aprofitar el seu esquelet per a usos innovadors.
Fa algunes dècades, ciutats portuàries dels Estats Units i Gran Bretanya com Liverpool o San Francisco, van començar a reciclar antigues instal·lacions portuàries per a l'oci ciutadà. Ara, la tendència és recuperar-les per a albergar modernes instal·lacions on es treballa i es repensa el futur dels ports.
La reconversió d'aquests antics edificis té en comú l'aprofitament d'uns espais amplis per a activitats que sovint necessiten molts metres quadrats, com el testatge de solucions.
La seva ubicació en els ports o en zones confrontants també és un avantatge, ja que permet aglutinar als diferents agents vinculats al sector marítim-portuari prop de les seves instal·lacions i de la mar.
Aquests nous hubs es troben majorment a Europa i els Estats Units i la majoria comparteix una altra característica més que és l'interès per desenvolupar projectes vinculats a l'economia blava.
Seattle: Maritime Innovation Center
Com a part de la inversió per a modernitzar la seva terminal de pescadors, el port de Seattle reconvertirà l'històric edifici Ship Supply Building, de 1914, en una instal·lació denominada Maritime Innovation Center (MInC) destinada a incubadores i acceleradores, d'una banda i espai per a fabricació i esdeveniments per l'altre.
El MInC està dissenyat per a complir amb el Living Building Challenge, la norma de sostenibilitat més avançada del país, d'acord amb l'objectiu del port de convertir-se en el més verd d'Amèrica del Nord. Per a obtenir aquesta certificació, el MInC tindrà el seu propi servei públic, generarà i captarà la seva energia i aigua i processarà els residus que generi.
El Port de Seattle gestionarà el MInC en col·laboració amb Maritime Blue, organització amb seu a Washington que desenvolupa negocis, tecnologia i pràctiques marítimes que promoguin un futur sostenible. El centre serà la seu del Innovation Accelerator, gestionat per tots dos, i que a través d'un programa de mentoria espera que es desenvolupin solucions climàtiques basades en els oceans que a més generin ocupació en l'estat.
El port estatunidenc ha aprovat un pressupost de 32,600,000 dòlars per a executar aquesta transformació. Està previst que la construcció del MInC comenci en el segon trimestre de 2024 i conclogui a la fi de 2025.
Los Ángeles: AltaSea
AltaSea, una associació públic-privada, està transformant un moll històric del Port de Los Angeles i tres magatzems centenaris en un campus d'innovació que reunirà educació, ciència, empreses i comunitat oceànica.
Es vertebrarà mitjançant tres iniciatives:
The campus: unes instal·lacions d'última generació que inclouen 1.200 metres lineals de moll, sistemes de circulació d'aigua de mar i de suport a la vida marina, laboratoris, instal·lacions de recerca i zones educatives i de desenvolupament d'habilitats laborals.
Science Center: serà la seu de l'Institut Marí del Sud de Califòrnia, un consorci de 23 universitats i instituts, els científics dels quals duran a terme recerques d'avantguarda relacionades amb els oceans enfocats a resoldre reptes mediambientals relacionats amb el canvi climàtic.
Dock Space: la seva situació és el millor emplaçament de la costa oest per a proporcionar als vaixells de recerca accés directe al port i a la mar oberta.
Algunes àrees de recerca seran l'aqüicultura regenerativa, robòtica submarina o explorar energies renovables com l'hidrogen o energia de les ones i eòlica.
El port espera completar-lo en 2025.
San Diego: Blue Tech Bay
També a California, el Port of San Diego Waterfront Development inverteix en diverses tipologies de projectes, des de grans obres de reurbanització i infraestructures comunitàries fins a noves empreses i projectes pilot perquè les empreses de la regió tinguin l'oportunitat de continuar sent competitives en el mercat mundial.
En aquest context se situa Blue Tech Bay, que al seu torn es divideix en dues branques; una incubadora d'economia blava i desenvolupament de l'aqüicultura per a investigar la producció d'aliments o per a altres com a combustibles alternatius o fertilitzants d'origen marí.
Fins avui, han tingut lloc diversos pilots en els quals s'han invertit 1,7 milions de dòlars. La seva localització en la badia del port els permet desenvolupar projectes in situ com, per exemple, la col·locació del formigó ecològic-biopotenciador de EcoConcrete per a regenerar la biodiversitat de la zona.
Rotterdam: Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM)
Potser estem parlant del degà dels espais d'innovació en els ports europeus: l'edifici que va pertànyer a Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM), la major constructora de vaixells de la ciutat i situat en un moll del districte de Waalhaven, en el centre del port, va ser adquirit per l'ajuntament per a crear un campus d'emprenedoria en una associació formada entre l'Autoritat Portuària i la Universitat de Ciències Aplicades.
Avui allotja més de 60 companyies que eduquen, investiguen i generen solucions per a la indústria de la manufactura portuària del futur basades en la digitalització o transició energètica. Per exemple, l'empresa Skel-Ex, dissenya i comercialitza exoesquelets ergonòmics per a minimitzar el risc de lesions dels treballadors de la construcció naval.
RDM forma part del Rotterdam Makers District, que abasta les dues ribes del riu. A l'altre costat se situa Merwe-Vierhavensgebied (M4H), encara en creixement, que pertany al mateix paraigua i s'especialitza a aportar innovació a partir de la fabricació additiva, la robotización i el desenvolupament de materials per a entorns marítims i industrials basats en la circularitat i la digitalització.
Barcelona: BlueTechPort
BlueTechPort es el centre d’innovació dissenyat pel Port de Barcelona i dedicat a impulsar el creixement i desenvolupament de l'economia blava. En el futur, ocuparà les Naus de Sant Beltrán, un conjunt compost per sis unitats d'antics magatzems portuaris connectats entre si que sumaran un total de 9.240 m² d'ocupació en planta que donaran lloc a prop de 20.000 m² d'espais útils per a la creació i el desenvolupament del talent emprenedor.
L'objectiu és que start-ups enfocades en tecnologies marítimes i mediambientals desenvolupin i escalin projectes que fomentin la innovació i la col·laboració que situïn a Barcelona com un hub d'economia blava.
BlueTechPort configurarà el node principal del Blue District, el districte tecnològic que el Port de barcelona pretén desenvolupar en l'àrea del Port Vell (la zona del port més pròxima a la ciutat i en el qual conviurà amb uns altres hubs d'innovació com el Pier01 de Tech Barcelona o el Norrsken Barcelona House, que s'inaugura el proper mes d’octubre.
El districte està concebut per a generar sinergies entre les diferents institucions i empreses presents en el Port a més d'empreses i centres de recerca de referència externs i centres de formació professional.
Com que les Naus de Sant Beltrán no estaran habilitades fins a 2026, ja s'han obert alguns espais per a emprenedors en el Pier01. Una vegada finalitzats els actes de la America’s Cup a la fi de 2024, algunes de les instal·lacions que es recuperin es destinaran també a la innovació.
Com moltes vegades succeeix, per a rellançar el futur es necessita posar les bases sobre el passat. I el món portuari no és una excepció.