Temes

A

Cercar

La tecnologia que cerca acabar amb la contaminació acústica submarina

Sense soroll a les profunditats. La contaminació acústica submarina provocada per activitats antropogèniques com la navegació té un important impacte negatiu als ecosistemes. Un projecte europeu busca desenvolupar noves tecnologies amb què reduir aquest soroll, establir estàndards reguladors i donar pautes a la indústria perquè contribueixi a protegir els hàbitats marins.

Publicat el 26.02.2025
El soroll generat per la navegació té efectes negatius sobre la fauna i la flora marina i pot arribar a provocar desequilibris importants als ecosistemes (PierNext/IA)

Al llarg de les darreres dècades, el soroll submarí i les seves conseqüències han rebut menys atenció que altres contaminants oceànics. Tot i això, la situació ha fet un gir davant d'evidències cada vegada més clares: el soroll generat per activitats humanes, com la navegació, té efectes negatius sobre la fauna i la flora marina i pot arribar a provocar desequilibris importants en els ecosistemes:

  • Per a molts animals, estar exposats a nivells alts o continus de soroll antropogènic genera problemes d'estrès i fins i tot danys físics. Alguns cetacis poden patir lesions en el sistema auditiu, cosa que minva la seva capacitat per comunicar-se, detectar amenaces o seguir les seves rutes migratòries.
  • Altres organismes que viuen ancorats al fons del mar, com ara corals, algues o plantes aquàtiques com la Posidonia oceanica, pateixen també conseqüències importants a nivell morfològic i fisiològic.

Molts d'aquests problemes acaben generant canvis de comportament, desorientació, avaraments i fins i tot la mort, provocant així un impacte a tota la cadena alimentària i al conjunt dels ecosistemes.

Aquesta realitat ha portat diferents organismes a actuar per frenar la contaminació submarina. De fet, i d'acord amb l'informe European Maritime Transport Environmental Report 2025, elaborat per l'European Maritime Safety Agency (EMSA) i l'European Environment Agency (EEA), en els darrers anys s'han fet alguns passos importants.

Un avenç significatiu és la creació de models capaços de generar dades amb què dibuixar una imatge completa de la situació dels oceans, tant a nivell europeu com mundial. Aquestes dades permeten comparar com el transport marítim afecta diferents regions i han permès identificar tècniques i mesures operatives per reduir el soroll sota l'aigua.

El consorci LOWering underwater NOISE Radiation from waterborne transport (LOWNOISER), on participa la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), a través del Laboratori d'Aplicacions Bioacústiques (LAB), compta amb 6,3 milions d'euros per desenvolupar tecnologies innovadores de reducció de soroll (PierNext/IA).Tecnologia innovadora, accessible i escalable

Entre aquestes solucions hi juga un paper important una tecnologia que, en alguns casos, encara està per desenvolupar. Fer-la realitat és un dels objectius del consorci LOWering underwater NOISE Radiation from waterborne transport (LOWNOISER), on participa la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), a través del Laboratori d'Aplicacions Bioacústiques (LAB).

Aquest projecte compta amb 6,3 milions d'euros per desenvolupar tecnologies innovadores de reducció de soroll, que es posaran a prova a bord de cinc grans embarcacions durant els propers anys.

El principal objectiu és posar a prova diferents solucions:

  • "Una d'elles consisteix en un sistema de lubricació de l'aire que crea una capa de bombolles sota el mar per reduir el frec i el soroll que les embarcacions generen en contacte amb l'aigua, així com el consum de combustible", explica Marta Solé, investigadora sènior al LAB de la UPC i líder d'un equip que s'encarregarà de comprovar que les mesures són efectives per mitigar limpacte acústic en els invertebrats marins.
  • "Un altre es basa en engranatges cònics i suports de motor dissenyats per minimitzar les vibracions i el soroll estructural dels motors i les hèlixs, i una tercera modifica els sistemes de monitoratge que portem a bord dels vaixells per conèixer i poder ajustar en temps real el nivell d'emissions de soroll", continua Solé.
  • Per últim, comptem amb un sistema nou per detectar i gravar l'acústica dels mars, que es diu DAS [detecció acústica distribuïda]. Són cables de fibra òptica que van per sota del mar i que ens permeten gravar i comprovar si hi ha canvis en els sons a les zones marítimes on hi ha activitat humana”, afegeix.

Durant els propers anys, l'equip del LAB i la resta de les entitats implicades comprovaran si, amb l'ús d'aquestes tecnologies, es redueix l'impacte a la vida marina. “Treballarem tant en condicions de laboratori com al mar, comprovant si realment es donen menys lesions als animals gràcies a aquestes modificacions”, explica Solé.

“Hem aconseguit que la indústria col.labori i que estigui disposada a realitzar les modificacions necessàries als vaixells. Perquè si no hi ha canvis, la investigació es queda només en això: investigació. Necessitem que la informació s'apliqui i contribueixi a cercar solucions”. 

Marta Solé, investigadora sènior al LAB de la UPC

L'aportació de ports, creuers i petroliers

Un dels punts més interessants d'aquest projecte és que involucra diferents constructors de vaixells interessats a provar les tecnologies als vaixells. Entre els participants hi ha el creuer Roald Amundsen d'HX Hurtigruten Expedition i el petrolier Montesperanza d'Ibaizabal.

"Estem molt contents que s'hagi involucrat la indústria", assenyala Solé. “Hem aconseguit que siguin conscients que hi ha un problema, que col.laborin i que estiguin disposats a realitzar les modificacions necessàries als vaixells per evitar tota aquesta problemàtica. Perquè si no hi ha canvis a la indústria, la investigació es queda només en això: investigació. Necessitem que la informació s'apliqui i contribueixi a cercar solucions”.

Les quatre solucions tecnològiques a prova en aquest projecte han estat dissenyades per aplicar-se tant a dissenys de vaixells nous com a vaixells modernitzats, i per resultar accessibles i escalables per a la indústria marítima en general.

Un altre dels grans objectius és que aquestes dades serveixin també per establir estàndards reguladors:

  • Els darrers anys s'ha avançat en aquest sentit, amb mesures com la Directiva marc d'estratègia marina de la Comissió Europea, que exigeix ​​que el 80% de la superfície dels hàbitats de les espècies amenaçades es mantingui lliure de nivells de soroll biològicament nocius.

“La nostra idea, en què portem treballant els darrers 20 anys, és ser capaços de donar eines o directrius perquè tots els legisladors a nivell nacional i internacional tinguin eines i dades per regular i crear directives perquè tots els vaixells produeixin la menor quantitat de soroll i vibracions possible”, assenyala la investigadora del LAB.

La col·laboració i la suma d'accions de diferents agents és fonamental per frenar el soroll antropogènic als ecosistemes marins. De fet, a les conclusions que s'extreguin d'aquesta investigació se n'hi sumen també d'altres com les de l'European Maritime Transport Environmental Report 2025, que conclou entre altres aspectes que els vaixells per al transport de càrrega a granel (líquid i sòlid) són les embarcacions que més contribueixen al soroll submarí.

I, en aquest objectiu final, també hi tenen molt a dir els ports:

  • El de Cartagena, per exemple, està desenvolupant el projecte LIFE PortSounds, que també busca reduir l'impacte del soroll submarí generat pel trànsit d'embarcacions gràcies a tasques de monitoratge, al mapeig de la presència de cetacis a la zona i al desenvolupament d'eines per reduir el nivell de soroll.

“Només implicar tots els agents farà possible realitzar canvis als vaixells, baixar el nivell de soroll i per tant millorar els ecosistemes”, conclou Solé. “Perquè això no afecta només una espècie, sinó el depredador que menja aquesta espècie i la següent baula de la cadena, de manera que tot el sistema queda afectat. És fonamental trobar solucions”.