
PortXL, l’acceleradora degana de la innovació portuària
PortXL compleix una dècada de vida amb uns resultats més que interessants: 132 start-ups han format part del programa d'acceleració amb un 85% de supervivència, unes xifres que freguen l'excel·lència i que contradiuen l'efímer trajecte que solen experimentar les empreses disruptives. Christel Pullens, la directora general, comparteix amb PierNext un model de negoci pioner i que no deixa de mirar cap al futur.

Deu anys innovant al sector marítim-portuari
PortXL va ser fundada el 2015 pel port de Rotterdam, Van Oord, Vopak, Boskalis EY, Uniper, Rabobank, Rotterdam Port Fund (aleshores un fons per a la innovació), Innovation Quarter (una empresa holandesa d'inversió), i l'Erasmus Centre for Entrepreneurship, una acceleradora d'alta tecnologia local.
"La configuració era similar a la de HighTechXL, una acceleradora tecnològica holandesa d'aquella època, encara que mentre que en el seu cas se centraven noves tecnologies, l'objectiu de PortXL sempre van ser les empreses emergents del sector marítim i portuari", explica Christel Pullens, directora general de PortXL.
Recorda que fa deu anys pràcticament no existien acceleradores al sector. “Tothom sabia que la innovació era important i que calia començar a treballar amb start-ups perquè el negoci continués sent rellevant, però ningú sabia realment com fer-ho. Per això moltes institucions van voler formar part de PortXL des del començament”, continua.
De tornada al present, el paisatge ha canviat substancialment. Pràcticament tots els ports més capdavanters del món compten amb alguna acceleradora pròpia o algun programa associat. En el cas de PortXL alguns dels socis que inicialment van formar part de la seva fundació han creat fins i tot els seus propis programes destinats a start-ups a nivell intern, com és el cas de Boskalis i Van Oord.
“El nostre objectiu és impactar positivament a la indústria marítima, així que quantes més acceleradores se centrin a impulsar pràctiques sostenibles, millor. Col·laborem activament amb moltes de tot el món i també intercanviem start-ups”, opina.
Tot i que la competència hagi crescut, què té Port XL per continuar sent atractiva per a les start-ups deu anys després de la seva creació?
Pullens respon que, per una banda, és una qüestió de reputació: “encara em sorprèn la quantitat de start-ups de tot el món que coneixen el nostre programa”. També explica pel seu caràcter neutral, ja que no intervenen en l'accionariat de les start-ups ni imposen quotes en cas que aquestes assoleixin l'èxit. “Els donem suport perquè realment accelerin la seva posada en marxa”, afirma.
La selecció de les start-ups
L'estrella de PortXL és el seu programa de tres mesos destinat a 8-15 start-ups prèviament seleccionades entre els centenars que es postulen. Pullens explica que, sense anar més lluny, el 2024 en van parlar amb unes 800.
Els criteris de selecció es basen en els reptes a què s'enfronten els socis de PortXL que, alhora, coincideixen amb els desafiaments del conjunt del sector marítim-portuari.
“Treballem en un cicle anual. Al principi de cada any parlem amb cadascun dels nostres socis individualment per conèixer en què enfocaran durant els propers 12 mesos, què els està resultant difícil resoldre per si mateixos i com els podem ajudar. Després, documentem aquesta informació per a cada soci de forma anònima i creem un canvi genèric amb aquests reptes que, bàsicament, coincideixen amb els de la indústria marítima i portuària en termes de sostenibilitat, transició energètica o eficiència operativa”, exposa la directora general de PortXL.
Un programa destinat al pilotatge i scale-up
Un cop acceptades al programa d'acceleració, els esforços se centren en donar suport a les start-ups en el seu creixement, aportant-los recursos i contactes propis de la indústria, com ara convidar a una societat de classificació que els expliqui quins requisits necessiten per aprovar una nova tecnologia en l'àmbit marítim.
També compten amb el suport de mentors experts de diferents àrees. “Poden ser inversors, experts tècnics o comercials, però tots pertanyen al sector i estan disponibles per a preguntes molt específiques. Les start-ups poden seleccionar el seu mentor que, al seu torn, els presentarà persones rellevants de la xarxa. També caldrà assegurar que al final del programa s'hagi aconseguit un acord per desenvolupar un pilot”, explica Pullen.
“Amb els pilots, sovint passen un o dos anys abans que s'executin un cop acabat el programa. Durant aquests tres mesos que dura el programa intentem crear 'momentum' perquè se signin els acords”, afirma.
La manera de reclutar start-ups ha canviat al llarg dels anys? Christel Pullens contesta que han fet una volta al concepte per donar cabuda a aquells disruptors que proposen solucions tan radicals que, a priori, són de difícil encaix.
“Per això hem introduït el 'comodí PortXL'. Demanem als nostres socis que les donin suport, potser no mitjançant un pilot però, per exemple, assignant a una persona de la seva empresa amb coneixements en algun tema que a aquesta start-up en concret li resulti complicat resoldre. Així ens assegurem que aquestes noves idees també tenen cabuda al sector”, explica.
Un altre canvi que han introduït en aquests deu anys és l'anomenat Innovator in a Day, una masterclass on ensenyen les companyies a introduir idees innovadores a les seves organitzacions sense dependre necessàriament de start-ups.
“Sovint, l'aterratge i la implementació d'una idea innovadora resulta complex per a moltes empreses, encara que sigui la solució que necessiten. Per això fa dos anys vam començar a oferir aquesta masterclass una vegada al semestre”, explica.
Exemples del port de Rotterdam
Un dels socis principals de PortXL és el mateix port de Rotterdam, que ha estat l'escenari de pilots gestats a l'acceleradora per proporcionar solucions a les seves necessitats, com ara:
- Reefy: combina biologia i enginyeria hidràulica per desenvolupar uns blocs de formigó sostenibles que formen una estructura estable que trenca les onades i creen un laberint submarí on els peixos i altres espècies es poden refugiar i reproduir. Des de finals del 2013, la ciutat, Rijkswaterstaat, el port i el Fons Mundial per a la Natura treballen junts en riberes sostenibles, mantenint aquests bancs naturals al seu lloc i protegint-los de les onades que provoquen els vaixells i el mateix corrent, utilitzant els blocs de Reefy.
- i4sea: fa el seguiment de les previsions marítimes i meteorològiques i la gestió del risc climàtic per sistematitzar operatives i establir respostes per a cada cas. Per al port, la start-up introduí una eina de gestió del risc climàtic per ajudar a comprendre l'escenari on s'emmarquen les operacions i les seves variacions al llarg de l'any. En aquest context, van presentar una anàlisi dels registres de vent mesurats per sensors al port de Rotterdam durant els últims 14 anys, entre 2007 i 2021.
- QuinteQ va posar en marxa un projecte pilot l'abril del 2024 centrat en l'aplicació de solucions energètiques sostenibles a la indústria portuària. El volant d'inèrcia desenvolupat per QuinteQ Energy està dissenyat específicament per fer front als pics de demanda d'energia de les grues portuàries i tindrà un paper clau per permetre l'electrificació portuària al port de Rotterdam, ja que no només permet un ús més eficient de l'energia, sinó que els ports podran ampliar la demanda d'energia elèctrica sense necessitat de modificar-ne la xarxa.
Plans de futur de PortXL
Aquest desè aniversari de PortXL també representa l'oportunitat per afinar el paper de l'acceleradora a tot l'ecosistema d'innovació. “Hauríem de continuar per aquest camí o expandir-nos a altres àmbits? La resposta a aquestes preguntes és a l'aire, però ens trobem en un moment idoni per plantejar-nos què volem fer els propers 10 anys”, comparteix Christel Pullens.
Per a la directora general de PortXL, no hi ha una única definició d'innovació, ja que aquesta depèn de com les companyies es perceben a si mateixes. En el cas de l'acceleradora, el seu enfocament es basa en una innovació oberta perquè creuen fermament que hi ha un món allà fora ple d'idees i aprenentatges que poden beneficiar molts agents del sector.
Així fa deu anys que ho fan i esperen continuar unes quantes dècades més.