
La Mediterrània es torna verda: claus per a una transformació blava
El sector del transport marítim mediterrani s'enfronta a la transició cap a un model completament sostenible. Des de la creació de xarxes de col.laboració internacional fins al desenvolupament de tecnologies disruptives, les iniciatives actuals dibuixen el full de ruta d'una transformació que va més enllà de la descarbonització per abraçar l'economia circular, la digitalització i la innovació financera. Aquestes són les claus estratègiques que emergeixen dels debats entre experts, startups i inversors per fer de la Mediterrània un referent mundial en 'green shipping'.

Investigador predoctoral al CENIT, amb tesi doctoral centrada en economia blava aplicada al Port de Barcelona.

El transport marítim mediterrani es troba en un moment decisiu. La necessitat d'avançar cap a un model més sostenible ha impulsat una sèrie d'iniciatives innovadores que busquen transformar radicalment el sector. Aquestes estratègies i reptes van ser analitzats en detall durant la Green Marine Med Innovation and Finance Summit celebrada a Barcelona els dies 2 i 3 de juliol, un espai de trobada entre startups, institucions i inversors per accelerar la innovació marítima i l'anomenat 'green shipping'. Un congrés que va posar rumb cap a un Mediterrani més verd, col·laboratiu i sostenible.
- Què significa realment el terme 'Green shipping'?
Com va explicar Noelia Ortega, CEO del Centre Tecnológico Naval y del Mar (CTN), durant l'esdeveniment, «Green shipping és més que la descarbonització del sector, és economia circular, digitalització i mitigar l'impacte acústic, entre altres aspectes». Aquestes accions abracen una visió integral que va molt més enllà de la simple reducció d'emissions i constitueixen el nucli de les iniciatives que s'estan desenvolupant al Mediterrani.
El projecte Green Marine Med busca molt més que sensibilitzar, vol mobilitzar. La seva força rau en la capacitat de connectar tota la cadena de valor (bucs, infraestructures, energia, innovació i inversió) per crear una xarxa mediterrània compromesa amb el canvi. Aquesta xarxa, la Mediterranean Green Shipping Network, actua com a base per fer un seguiment tecnològic útil i compartit, identificant solucions innovadores i reptes comuns.
Una xarxa mediterrània per al canvi
La creació de la Mediterranean Green Shipping Network ha estat un dels resultats més tangibles d'aquestes iniciatives, un projecte impulsat pel Centro Tecnológico Naval y del Mar (CTN) i el World Ocean Council.
L'objectiu de la Mediterranean Green Shipping Network és establir una base sòlida per al seguiment tecnològic compartit, identificant solucions innovadores i reptes comuns entre les dues ribes del Mediterrani. Durant l'esdeveniment de Barcelona, es va detallar com aquesta xarxa vol mobilitzar actors diversos: startups amb idees disruptives, empreses financeres, navilieres, institucions i representants de ports i marines, tots units per un objectiu comú: crear un ecosistema mediterrani compromès amb el canvi sostenible.
La força del 'Green Marine Med' rau en la capacitat de connectar tota la cadena de valor (embarcacions, infraestructures, energia, innovació i inversió) per crear una xarxa mediterrània compromesa amb el canvi, la 'Mediterranean Green Shipping Network', que actua com a base per fer un seguiment tecnològic útil i compartit, identificant solucions innovadores i reptes comuns.
El Centre d'Excel·lència: més enllà del projecte
Dins d'aquest centre s'està desenvolupant l'Observatori de Tecnologies de Navegació Ecològica a la Mediterrània, una eina clau per atreure la participació activa de socis, institucions i agents de governança. L’objectiu és que aquest observatori no sigui només un espai de monitoratge, sinó una plataforma oberta per detectar tendències, anticipar escenaris i generar coneixement col·lectiu al voltant del 'green shipping a la regió'.
Suport a l'emprenedoria i la innovació
El suport actiu a l'emprenedoria constitueix un dels punts més destacats d'aquestes iniciatives. Mitjançant la inclusió d'acceleradores i programes de suport empresarial, es vol donar impuls a startups i emprenedors que poden revolucionar el transport marítim i portuari.
La International Call for Green Shipping Innovation ofereix suport directe a idees transformadores. Un exemple d'aquesta aposta per la innovació es va veure reflectit durant la Green Marine Med Innovation and Finance Summit amb l'entrega del premi Call for Innovation for Green Shipping Ideas, dotat amb 3.000 €. El projecte guanyador va ser WeavAir, una empresa pionera en digitalització i sostenibilitat del sector marítim.
Natalia Mykhaylova, CEO i fundadora de WeavAir, va explicar com la seva empresa desenvolupa software per predir i optimitzar operacions marítimes mitjançant satèl·lits, drons i plataformes IoT, sempre alineats amb objectius ESG (environmental, social, governance). L'empresa, que ja ha rebut més de 20 reconeixements internacionals incloent el Clean50 Top Project i el Le Monde Smart City Award, exemplifica com la innovació pot descarbonitzar les operacions, millorar la seguretat, reduir riscos climàtics i augmentar l'eficiència, tot traslladant-se a una reducció de costos.
Prioritats estratègiques del 'green shipping' mediterrani
Les sessions de la Green Marine Med Innovation and Finance Summit van identificar diverses prioritats estratègiques per al desenvolupament del 'green shipping' mediterrani. Hi va haver un consens generalitzat sobre la necessitat d'establir una visió a llarg termini, amb participants que van coincidir en la importància de saber cap a on es vol anar en els propers anys per no perdre el rumb.
- Col·laboració públic-privada
És essencial enfortir aquesta col·laboració, no només per finançar sinó per impulsar i acompanyar les innovacions amb una visió comuna que impliqui tots els actors. Durant l'esdeveniment es va destacar la necessitat d'aquesta col·laboració per fer realitat les innovacions debatudes.
- Combustibles verds i infraestructura
Un altre dels temes calents va ser el dels combustibles verds: quines són les alternatives reals i quines barreres frenen la seva adopció. Una de les principals preocupacions va ser la infraestructura actual, que no està preparada per fer el salt a gran escala. Caldrien inversions molt grans per modificar punts de subministrament o adaptar-los, i això genera incerteses. En paraules d’alguns participants, no es poden fer inversions milionàries que quedin obsoletes en pocs anys, que un cop fetes els hi facin canviar de nou. És per això que la estabilitat de les decisions estratègiques és clau en aquest context tan canviant.
Durant els debats de la Green Marine Med Innovation and Finance Summits, Leila Ben Hassen, CEO de Blue Jay Communication, va resumir perfectament aquesta necessitat d'anticipació: «Hi ha forats. Què tenim? Què tindrem? Què necessitarem? Totes aquestes preguntes passen per una bona anticipació».
- Transformació del model de negoci
També es va posar sobre la taula que la innovació no pot quedar-se només en la tecnologia: cal una transformació del model de negoci portuari, una revisió dels processos operatius i una manera diferent d’entendre la cadena logística. Sí, la digitalització és important, però cal anar més enllà.
Per accelerar aquesta innovació, es va destacar, un cop més, la necessitat de col·laborar, de fer-ho amb totes les parts implicades, i sobretot amb els experts que ja estan treballant en aquestes solucions.
- Cooperació internacional
El Mediterrani és compartit entre Europa, el Nord d'Àfrica i Orient Mitjà. Per tant, la gestió conjunta del mar passa per la cooperació real entre totes les ribes i l'adopció d'estratègies compartides. En aquest sentit, Nesrine R. Ziad, de Leancubator, va remarcar durant les discussions sobre finançament que cal una unificació internacional més enllà dels límits de la Unió Europea per assolir una gestió efectiva d'aquest espai marítim compartit.
- Xarxes territorials
Aquestes xarxes, formades per empreses, centres de recerca i altres parts interessades, treballen per fomentar la col·laboració i la difusió de projectes relacionats amb l'economia blava. Són espais on es connecten idees, recursos i talent per impulsar sectors com l'aqüicultura, les energies renovables o la instrumentació marina, àmbits clau dins el context mediterrani i especialment rellevants per a l'ecosistema català d'R+D+I marítim.
Les presentacions d'aquestes iniciatives van permetre veure de prop com s'estan articulant aliances reals a escala regional, i com la innovació també es construeix des de la proximitat i el coneixement compartit. Les sessions van concloure amb una sessió de matchmaking dinàmica i àgil, pensada per facilitar connexions entre startups, empreses consolidades, inversors i institucions.
- Preparació de les següents generacions
Un aspecte crucial per a l'objectiu de la sostenibilitat del sector és, sens dubte, la preparació de les noves generacions, com van apuntar els experts. No només en termes acadèmics sinó també en habilitats reals per a la nova economia blava.
Aquesta necessitat va ser especialment ressaltada durant les sessions de la Green Marine Med Innovation and Finance Summit, on Mounir Ghribi, Director de Cooperació Internacional de l'OGS, l'Institut Nacional d'Oceanografia i Geofísica Aplicada, va destacar que «cal donar oportunitats a les noves generacions perquè el Mediterrani creixi». És essencial oferir oportunitats dins de les professions que ara s'estan començant a definir per garantir que el Mediterrani pugui créixer de manera sostenible.
El repte del finançament: Green Shipping Finance Guide
Una de les grans dificultats per aconseguir finançament per a projectes de 'green shipping' és que tenen necessitats molt específiques, tant logístiques com tècniques i financeres. Sovint, els temps de retorn de la inversió són molt llargs, ja que es tracta de tecnologies que encara s’han de desenvolupar, testejar i escalar. Això fa que, des del punt de vista dels inversors, el risc sigui alt i l’atractiu baix, especialment per a qui busca rendiments a curt termini.
A més, moltes petites empreses no poden aturar la seva activitat per adaptar-se o modernitzar-se, i justament aquí és on entra en joc la importància del capital públic. Si una part del risc és assumida amb fons públics, el capital privat s’hi pot sumar amb més confiança, fent que la inversió global sigui més atractiva i viable.
Per això la segona jornada de la Green Marine Med Innovation and Finance Summit va estar centrada en com fer realitat tot allò que s’havia debatut el dia anterior: el finançament. Parlar d’innovació és essencial, però fer-la realitat requereix capital, suports i una estratègia de llarg termini. D'aquí la importància de l'event pel fet de compartir espai amb inversors destacats, organismes públics de finançament i acceleradores d’arreu del Mediterrani. Va ser una jornada on es van trencar barreres entre el món de la innovació i el financer.
- Un dels punts destacats va ser la presentació de la guia Green Shipping Finance Guide, pensada per ajudar tant a startups com a projectes consolidats a entendre millor quines són les vies, criteris i oportunitats de finançament en aquest àmbit.
Al llarg dels panels interactius, un dels conceptes que més es repetia a l’hora de valorar si un projecte és bankable era la escalabilitat: si aquella solució es pot aplicar en més ports o contextos. També van sortir termes com ROI (Retorn de la Inversió) i Trust, entès com a mecanisme jurídic on un intermediari administra els recursos entre l’inversor i el beneficiari. Un model que podria tenir recorregut en projectes innovadors com aquests.
Existeixen tres vies principals de finançament: la privada, la pública i la mixta. En aquesta darrera, una part del cost és assumida per governs o institucions, reduint així la càrrega i el risc per als inversors privats.
Laura Kottos, Project Officer de CINEA (European Climate, Environment and Infrastructure Executive Agency), va parlar sobre les eines financeres disponibles per potenciar la innovació en l’economia blava. Algunes d’aquestes eines que la CINEA ofereix son:
- la EMFAF (el principal instrument de finançament per a polítiques marines)
- CEF (Connecting Europe Facility)
- LIFE (EU’s funding instrument for the environment and climate action)
- Blue Invest
- Green Assist
- WestMED
- InvestEU
Pero, a banda de tots aquests programes, els experts van posar molt d'èmfasi en què finançar la innovació no és suficient: si volem que una nova tecnologia s’implanti al dia a dia del sector, cal donar suport a tota la cadena, des de les startups i la fase de creació fins als clients finals i la seva adopció. És a dir, calen ajudes per crear, implementar i consolidar.
Reptes específics del 'green shipping' a la Mediterrània
De fet, el projectes de 'green shipping' presenten necessitats molt específiques, tant logístiques com tècniques i financeres. Durant els panels interactius de la Green Marine Med Innovation and Finance Summit, es va destacar que moltes petites empreses no poden aturar la seva activitat per adaptar-se o modernitzar-se. Aquí és on entra en joc la importància del capital públic: si una part del risc és assumida amb fons públics, el capital privat s'hi pot sumar amb més confiança, fent que la inversió global sigui més atractiva i viable.
Un dels debats més interessants que va sorgir va ser la necessitat de definir què entenem per projectes marítims verds, ja que actualment no hi ha una definició clara i cada actor pot entendre-ho de manera diferent.
Les iniciatives per al 'green shipping' al Mediterrani, tal com es van debatre i analitzar durant la Green Marine Med Innovation and Finance Summit de Barcelona, representen un canvi paradigmàtic en la manera d'entendre el transport marítim. La clau de l'èxit rau en la capacitat de connectar innovació, finançament i cooperació internacional, creant un ecosistema que fomenti la transformació sostenible del sector.
- Aquest enfocament integral, que combina tecnologia, economia circular, digitalització i mitigació d'impactes ambientals, posiciona el Mediterrani com a referent mundial en la transició cap a un transport marítim més sostenible i eficient.
Els debats i conclusions de l'esdeveniment barceloní mostren el camí a seguir per fer realitat aquesta transformació necessària del sector marítim mediterrani.
Green Marine Med és un projecte cofinançat per la Unió Europea a través del European Maritime, Fisheries and Aquaculture Fund (EMFAF)
Convocatòria: EMFAF-2023-PIA-FLAGSHIP, Proposta de projecte: 101124818