Temes

A

Cercar

‘Truck platooning’: tecnologia per a unes rutes per carretera més segures, eficients i sostenibles

La tecnología del 'truck platooning' está llamada a revolucionar la logística, optimizando el transporte terrestre y economizando combustible y emisiones nocivas. Por supuesto, también afectará a las infraestructuras portuarias, que deberán adaptarse a este nuevo tipo de camiones semiautónomos.

Publicat el 09.11.2018
Vehicles connectats de Volvo, que van formar part del European Truck Platooning Challenge 2016 [Imatge de Volvo Group]

Però de què estem parlant quan parlem de truck platooning? Es tracta d’un grup de camions connectats que circulen un darrere l’altre formant una mena de comboi. Els vehicles es comuniquen entre si o amb la infraestructura al llarg d’una ruta determinada, coordinant frenades i unes velocitats que es mantenen constants. Aquesta tecnologia afavorirà un estalvi de costos (tant en combustible com en recursos humans) creant una circulació més fluïda i segura en l’entorn portuari. Pot ser una de les tecnologies, juntament amb els sistemes de reserva, que solucionin el problema de la congestió (i el consegüent impacte mediambiental) a les terminals de contenidors.

Aquests camions semiautònoms es poden comunicar V2V (vehicle to vehicle) o V2I (vehicle to infrastructure), o bé una mescla de tots dos. En el cas dels sistemes de comunicació vehicle a vehicle, es valen de connexió wifi, radars, càmeres frontals i posteriors i vídeos a temps real per dirigir aquests combois connectats de manera virtual entre ells, que circulen amb una distància d’entre 10 i 15 metres de separació entre ells.

Truck platooning es refereix a un grup de camions connectats que circulen un darrere d'un altre formant una sort de comboi. Els vehicles es comuniquen entre si o amb la infraestructura al llarg d'una determinada ruta, coordinant frenades i unes velocitats que es mantenen constants.

Beneficis principals del truck platooning

Segons ACEA, els avantatges del platooning es poden desglossar en quatre àrees: medi ambient, seguretat vial, eficiència per a la cadena de subministrament i, finalment, beneficis per a les empreses que apostin per aquesta tecnologia

Pel que fa al vessant mediambiental, es calcula que pot reduir les emissions de CO2 fins a un 10% respecte al transport amb camions convencionals (tal com s’ha assenyalat, es deu a una circulació més constant i harmoniosa, amb menys frenades i accelerades). A aquesta eficiència també hi contribueix que el vehicle que lidera el comboi redueix la resistència de l’aire dels que el segueixen (com ara l’efecte que té un escamot de ciclistes), amb què també contribueix a l’estalvi de combustible. Aquesta reducció en consum i emissions no és desdenyable si tenim en compte que el transport de mercaderies constitueix un quart de les emissions de gasos que incrementen l’escalfament global a Europa i la causa principal de la pol·lució a les ciutats. És el sector, a més, que ha experimentat menys reducció d’emissions els últims anys.

Respecte a la seguretat en carretera de conductors i càrrega, l’automatització de la circulació i els frens fan que el temps de reacció del conductor es redueixi a zero, eliminant així mateix altres factors de risc associats als errors humans, com la fatiga o les distraccions (el factor humà és la causa del 90% dels accidents en carretera). També és una aposta per l’eficiència, ja que permet optimitzar el transport per carretera, evitant congestions i retencions. Tots aquests avantatges repercuteixen en beneficis per a les empreses i les organitzacions que apostin pel platooning, a què se sumen l’estalvi de combustible (que es calcula que representa al voltant d’un 30% dels costos del transport en camions), també millorarà la situació dels conductors, que podran fer altres tasques mentre estan als camions automatitzats (i estaran sotmesos a menys tensió i estrès). Les dades assenyalades provenen d’un estudi fet per la consultoria holandesa TNO sobre aquesta modalitat de transport.

Es calcula que pot reduir les emissions de CO2 fins a un 10% respecte al transport amb camions convencionals gràcies a una circulació més constant i harmoniosa, amb menys frenades i accelerades.

Primeres proves

Fins avui, s’han fet diverses proves d’aquesta tecnologia a Europa. Així, doncs, el 2016 el govern holandès va organitzar un desafiament que va llançar a marques de camions com Volvo, Daimler i Scania. Una dotzena de camions de les marques esmentades van viatjar des de les seves fàbriques fins al port de Rotterdam, circulant durant gairebé 2.000 quilòmetres i travessant fins a quatre fronteres europees en una prova reeixida que, amb tot, no sembla que hagi servit per impulsar l’ús habitual d’aquesta tecnologia.

Això sí, les iniciatives a la UE continuen. D’aquesta manera, hem assistit al naixement del consorci Ensemble, que reuneix diverses companyies (DAF, DAIMLER, IVECO, MAN, SCANIA i VOLDO GROUP, que inclou camions fabricats sota les marques Volvo & Renault) que es comprometen que el truck platooning sigui aviat una realitat i que, a més, els seus vehicles siguin compatibles entre ells per formar aquests combois. El projecte, que s’ha engegat aquest any, s’allargarà els tres pròxims anys. El primer any es concentrarà a agrupar i definir els requeriments i el desenvolupament d’un disseny de referència. Aquest disseny es desenvoluparà i s’implementarà en els vehicles de les marques que participen en el consorci. El tercer any es testaran els platoons multimarca en diferents carreteres europees.

Més recentment, en el marc de l’Experience Week Connected Transport, que es va celebrar  al port de Rotterdam a començament del mes d’octubre, s’han fet fins a 250 proves de combois connectats en rutes per les ciutats de Helmond, Tilburg, Moerdijk, Roosendaal, Aalsmeer i l’àrea de Rotterdam/Maasvlakte.

El consorci Ensemble reuneix a diverses companyies que es comprometen al fet que el truck platooning sigui aviat una realitat i que, a més, els seus vehicles siguin compatibles entre ells per formar aquests combois.

Daimler va testar camions connectats formant un comboi a carreteres nord-americanes. [Imatge: Daimler]

Per la seva banda, als Estats Units, l’estiu passat, la divisió nord-americana de Volvo, en col·laboració amb l’empresa de missatgeria i transports FedEx i la North Carolina Turnpike Authority (que gestiona les autopistes d’aquest estat) van testar una ruta d’un comboi de tres camions comunicats entre ells que van viatjar a una velocitat constant d’uns 100 km/h amb una diferència de temps d’1,5 segons i una distància de separació inferior a l’habitual per als camions circulant per autopistes.

Repercussions per a l’entorn portuari

La implantació i la progressiva popularització d’aquesta tecnologia tindria conseqüències directes sobre els ports, més enllà de l’esmentada disminució de la congestió als accessos a les terminals i al voltant dels ports. Es podrien programar i planificar millor les activitats a les terminals de contenidors, sobretot l’accés i la sortida dels camions, de manera més precisa que amb els Gate Appointment Systems, però també faria més eficients les operacions de transport entre terminals. D’altra banda, en conèixer l’ordre dels camions amb tanta exactitud i antelació, es podria organitzar la disposició dels contenidors a la terminal, reduint, així mateix, el temps de recerca i reposicionament quan arribessin.