Temes

A

Cercar

Barcelona, capital europea del ‘truck platooning’

El ‘truck platooning’ és un concepte que porta diversos anys en desenvolupament i que consisteix en la circulació d’un grup de camions formant un comboi “connectat”. Un esdeveniment recent indica que ja falta menys per a la seva implementació: Barcelona va ser l'escenari de la primera prova realitzada en un entorn real, fora dels circuits tancats, en la qual cada camió d'aquest comboi era d’un fabricant diferent. Una veritable demostració que el protocol de comunicació comuna, mancant algun ajust, està pràcticament llest per a implementar-se.

Publicat el 25.11.2021
El passat 23 de setembre va tenir lloc la primera i, fins ara, única demostració de ‘truck platooning’ multimarca realitzada en un entorn real, en aquest cas, entre Barcelona i Sitges. (ENSEMBLE)

Què és ENSEMBLE?

El projecte ENSEMBLE va començar en 2018 amb l'objectiu d'aplanar el camí per a l'adopció del ‘truck platooning’ multimarca, és a dir que dos o més camions de diferents fabricants puguin connectar-se en la carretera i coordinar moviments i respostes a l'entorn per on transiten. Aquesta conducció cooperativa s'albira com una solució per a reduir emissions i la congestió viària i incrementar la seguretat en les carreteres.

El projecte, pressupostat amb 26 milions d'euros, tindrà una durada de 42 mesos. Marika Hoedemaeker, la seva coordinadora, explica a PierNext que esperen avançar en diferents fronts, especialment, en el desenvolupament d'un protocol de comunicació en obert perquè les diferents marques puguin incorporar-lo als seus futurs camions connectats. 

“Estem preparant documentació sobre aspectes com el consum de combustible o el flux de trànsit i els beneficis que el ‘platooning’ genera a les marques i als operadors viaris. Obtenim aquestes dades a partir de simulacions i de la conducció en entorns reals per a estudiar els impactes que genera el ‘platooning’ comparat amb les dades produïdes per camions que es condueixen individualment”, comparteix.

De Barcelona a Sitges, així va ser la primera demostració en un entorn real

El passat 23 de setembre va tenir lloc la primera i, fins ara, única demostració de ‘truck platooning’ multimarca realitzada en un entorn real, ja que prèviament totes les proves s'havien executat en circuits tancats. Set camions (dels fabricants DAF, Daimler Trucks, IVECO, MAN Trucks & Bus, Renault Trucks, Scania i Volvo Trucks) es van concentrar a l'Hotel Fira Congress en L’Hospitalet del Llobregat i van partir en escamot amb destinació a Sitges.

El principal objectiu del test era comprovar el funcionament del protocol de comunicació comuna en tots els camions i la seva influència en la conducció grupal. “Cada marca gestiona els seus propis algorismes, però en un nivell superior existeix un protocol comú que ha d'alinear-se perquè unes certes maniobres, com pot ser la desacceleració, guiïn el comportament de tot el comboi”, explica Hoedemaeker.

El projecte va començar amb l'objectiu que cada camió conduís bastant a prop l'u de l'altre, a una distància d'entre 0,8 i 0,6 segons. “Tanmateix, ens vam adonar que això no és factible en aquests moments. La raó principal és que aquests temps deixen molt poc marge de maniobra al conductor si aquest ha d'intervenir. No significa que en el futur no puguem escurçar aquesta bretxa, però per a això és necessari treballar més en la redundància del sistema”, justifica

Hoedemaeker qualifica la demostració com a reeixida i destaca que només dues setmanes abans estaven fent proves en circuits tancats. Ressalta que és la primera vegada que es realitza un ‘platooning’ multimarca, factor que Javier Garrido, investigador en el Centre d'Innovació i Transport (CENIT) i doctorant del Port de Barcelona, també considera que és essencial per a la seva futura implementació. 

“El sector del transport rodat està molt atomitzat. Així que la cerca de solucions compatibles amb diferents camions, o fins i tot empreses logístiques, aporta valor afegit i és un punt de partida interessant”, afirma.

El valor de projectes com ENSEMBLE i el ‘platooning’ multimarca és que aconsegueixen que s'avanci en el marc legislatiu sobre la conducció autònoma

Possibles casos d'ús del ‘truck platooning’

Per a Garrido, la principal virtut del ‘platooning’ és l'eficiència i albira aquesta solució com una competència interessant i factible al ferrocarril. “Aquest mitjà té una estructura rígida i limitada pels seus 750 metres de longitud, i una capacitat que ha de compartir amb els trens de passatgers. La xarxa de carreteres, en canvi, és més permeable i el ‘platooning’ més flexible, ja que permet fer cadenes llargues o diverses més reduïdes”, justifica.

L'objectiu del test era comprovar el funcionament del protocol de comunicació comuna i la seva influència en la conducció grupal. (ENSEMBLE)

La funció autònoma Platooning començarà probablement a implantar-se en zones tancades. Però la funció de Suport al Platooning, com es va demostrar a Barcelona, està destinada a desplegar-se aviat en les carreteres reals per a interactuar amb el trànsit real. Garrido afegeix que els ports poden ser un excel·lent escenari per a desenvolupar pilots i testar el sistema per a comprovar com reacciona en diferents escenaris, més que per a transportar contenidors dins de la instal·lacions donat la gran grandària dels camions.

Els reptes de la conducció autònoma

Per a Garrido, el valor de projectes com ENSEMBLE és que aconsegueixen, precisament, que s'avanci en aquesta qüestió. Encara que el projecte finalitza al març de 2022, la seva coordinadora avança que estan preparant una altra proposta per a la Comissió Europea sobre vehicles cooperatius en el transport de mercaderies pesants.

L'expert assenyala que una de les qüestions que també han de millorar-se és la ciberseguretat del sistema, ja que quan el programari pren el control del vehicle pot estar exposat a hackers i posar en perill la seguretat viària. Falten aspectes per polir, però l'objectiu és que quan els fabricants renovin les seves flotes en un futur pròxim puguin incorporar camions capaços de conduir de manera cooperativa.

Para a saber més