Temes

A

Cercar

PortInnova: potenciar el talent emergent en la Formació Professional

Les institucions, les empreses i el sector educatiu s’enfronten amb grans reptes, com la intel·ligència artificial, la robòtica o la digitalització, entre d’altres, que estan transformant el mercat. Com poden contribuir els ports al desenvolupament del talent i la innovació? Poden i han d’influir els ports el món educatiu?

Publicat el 05.07.2018
Estudiants de FP en un dels 'workshops' que formen part del projecte PortInnova. [Imatge de Port de Barcelona]
PortInnova és un hackathon on el port de Barcelona i diferents empreses del sector portuari proposen desafiaments a estudiants de Formació Professional (FP) perquè desenvolupin solucions originals, basades en la tecnologia i la innovació. Aquest projecte també és una oportunitat per a les empreses per accedir al talent i desenvolupar projectes innovadors. Alhora, dóna la possibilitat a estudiants i centres educatius d’entendre millor què necessiten les empreses, resoldre problemes reals i exhibir el seu talent. Els resultats són d’allò més encoratjador. PortInnova, que ha celebrat la tercera edició, transforma el Port de Barcelona en un punt de trobada entre empreses, centres educatius i la ciutat en general, per al desenvolupament de projectes d’alt impacte, que afectin tant el funcionament del port com el seu entorn urbà. Més enllà del desenvolupament de solucions per al sector portuari, PortInnova es planteja, en primer lloc, com una col·laboració per desenvolupar les competències educatives per mitjà de l’aprenentatge - servei (el mètode que consisteix a aprendre fent un servei a la comunitat). A més, busca donar visibilitat al talent i a les capacitats dels estudiants. Aquesta última edició de PortInnova, que es va acabar al juny, va plantejar quatre reptes derivats dels grans eixos del model d’innovació del port, i vinculat cadascun amb una organització o empresa. El primer repte, seleccionat pel port mateix, té vinculació amb el medi ambient. Proposava desenvolupar eines que, per mitjà de sistemes remots o intel·ligència artificial, recollissin els residus flotants en marines i clubs esportius. El repte sobre la mobilitat, que va plantejar l’Ajuntament de Barcelona, desafiava els estudiants a buscar una solució per “mitigar l’aglomeració de creueristes a les zones adjacents al port” per mitjà de la seva inserció a la xarxa de transport públic. El repte logístic, que va proposar la terminal de contenidors Hutchison Ports BEST, plantejava explorar la tecnologia blockchain per optimitzar i donar més seguretat a les cadenes de subministrament. Finalment, la Fundació Navegació Oceànica de Barcelona apuntava un repte social: desenvolupar solucions que ajudessin a divulgar la nàutica esportiva.

Aquests desafiaments es van proposar l’octubre del 2017 a alumnes de perfils industrials d’FP. Després de nombrosos tallers de creativitat al Port de Barcelona i mesos de desenvolupament, es van seleccionar cinc projectes com a finalistes.

  • Descuvela és una aplicació per a dispositius mòbils que busca despertar l’interès per la navegació esportiva, fent servir la realitat virtual com a mitjà per ensenyar els aspectes bàsics d’aquest esport, però també transmetre amb realisme les sensacions que es viuen a bord d’una embarcació. És un projecte dels alumnes de l’Institut Poblenou.
  • PortNet és una aplicació per a la gestió col·laborativa de les incidències del port, on els més de 41.000 treballadors de l'àmbit portuari poden compartir imatges i geolocalització dels problemes ambientals que detectin a la instal·lació. És una manera senzilla i ràpida de comunicar-se amb el port per donar una resposta àgil a possibles contratemps que puguin afectar l’entorn. És una proposta dels alumnes dels estudis de Gestió de Vendes i Espais Comercials, en col·laboració amb els de Desenvolupament d’Aplicacions Mòbils de l’Institut Poblenou.
  • iVIC PortChain és una proposta de sistema de gestió i transmissió segura d’informació i documentació entre els diferents usuaris del port fent servir la tecnologia blockchain. L’ús d’aquest sistema, d’acord amb els impulsors del projecte, garantiria la transparència, la seguretat i la traçabilitat de les dades i la informació que s’intercanvia de manera habitual entre els usuaris d’un port, cosa que possibilitaria el seguiment puntual de l’estat de les mercaderies per part de tots els integrants de la cadena logística. Aquest projecte tan interessant el va desenvolupar un equip d’estudiants de l’Institut de Vic.
  • Finalment, Hi BCN! neix amb l’objectiu de gestionar el flux de creueristes quan desembarquen al port de Barcelona, per descongestionar el centre de la ciutat i fomentar la mobilitat sostenible. Seguint un model participatiu, s’han dissenyat unes rutes turístiques alternatives, amb la col·laboració dels consells de barri i amb l’objectiu de dirigir els creueristes a diferents zones de la ciutat. Com en el cas de BarcelonAPP (el projecte guanyador, que expliquem a continuació), el temps d’estada de l’usuari és un dels paràmetres que es fan servir a l’hora de proposar una ruta o una altra. Aquest projecte porta la firma d’un grup d’estudiants de l’Institut Poblenou.
    • BarcelonApp ha estat el projecte guanyador d’aquesta convocatòria de PortInnova i el firma un grup d’alumnes de l’Institut Ausiàs March. Es tracta d’una altra aplicació per a dispositiu mòbil adreçada als creueristes o els turistes que visiten la ciutat durant un temps limitat. L’usuari pot introduir-hi la seva ubicació i el temps que té disponible, i l’app li proposa diferents rutes turístiques i culturals, fent servir un sistema de colors (a mode de semàfor) en funció de la durada d’aquestes propostes. El projecte, a més, intenta obtenir informació rellevant de les dades que s’extreuen de l’ús d’aquesta aplicació, com les rutes més sol·licitades, les preferències dels usuaris o la durada de la visita, entre d’altres.
De la mateixa manera, dos dels projectes de l’última edició han tingut continuïtat i s’estan desenvolupant, en col·laboració amb empreses i institucions que busquen atreure la innovació i el talent a les seves organitzacions:
  • O Clean és una mena de dron aquàtic que té l’objectiu de recollir les deixalles que suren a l’aigua als ports i les marines esportives. Es planteja com un possible substitut més sostenible i econòmic de les embarcacions de neteja que, actualment, compleixen aquesta funció. El projecte és fruit d’una col·laboració conjunta entre ECAIB (Estudis de Comerç, Administració i Informàtica a Barcelona), l’Institut de Nàutica de Barcelona i InnovaFP.
  • E-torn és una aplicació que vol substituir els sistemes de gestió de torns als comerços per mitjà d’una aplicació per a dispositiu mòbil. El projecte continua una idea desenvolupada a l’edició anterior, en col·laboració amb la cadena de supermercats Caprabo. L’empresa ha donat suport a la iniciativa i li ha plantejat nous reptes que milloressin l’experiència de compra, com ara informació sobre les cues a les caixes, per exemple. El projecte, que s’està desenvolupant, porta la firma dels alumnes de l’INS Ausiàs March.
Més d’una vintena de centres, que sumen un total de 342 estudiants, han participat en aquesta convocatòria de PortInnova, acostant-se a les necessitats del món empresarial, que, alhora, ha donat suport i veu a aquests joves talents. En la propera edició 2018-19, PortInnovas'integrarà dins de la iniciativa “Metròpolis FP Lab”de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), aconseguint així ampliar la seva convocatòria i àmbit d'influència a tota la metròpolis de Barcelona.