Temes

A

Cercar

Les start-ups brillen en el Tech Tour Tomorrow.Blue Economy a Barcelona

La segona edició del Tech Tour Blue Economy va demostrar que les start-ups continuen sent les aliades indispensables perquè el sector continuï innovant. PierNext va cobrir les jornades i va parlar amb les guanyadores d'un esdeveniment que va girar al voltant de la sostenibilitat i l'eficiència.

Publicat el 16.12.2023
Tech Tour va premiar les propostes més destacades de les 32 start-ups que van presentar els seus projectes. (PierNext)

Tech Tour Tomorrow.Blue Economy premia la innovació

L'escenari va ser Tech Tour Tomorrow.Blue Economy, celebrat el 7 i 8 de novembre, amb un programa dissenyat per Tech Tour i co-organitzat per la Fira de Barcelona, el Port de Barcelona i l'ajuntament en el context del Smart City Expo World Congress (SCEWC). 

L'objectiu era impulsar la preparació de les solucions proposades per les empreses innovadores i construir relacions amb possibles inversors. En total van ser 32 participants, dels quals GGazelle Wind Power Limited, Titanium Technology, Everimpact, Buyco, Evoy, Venus Shell Systems Pty Ltd, Cargofive i zero44  van brillar en la categoria Maritime Supply Chain and Smart Ports, és a dir, logística i tecnologia marítima, digitalització i sostenibilitat entorn de la descarbonització.

La diversitat dels projectes guanyadors

El primer guanyador que va exposar el seu projecte va ser Buyco, de la mà del seu cofundador i Chief Financial Officer, Geoffroy Willaume. La start-up es va proclamar guanyadora gràcies a la seva voluntat per a simplificar l'enviament de contenidors. 

Durant la seva presentació, Willaume va dir que un aspecte clau és la visibilitat que ofereix aquest programa. “L'ambició és resoldre gran part de les grans exportacions i importacions a través d'una plataforma que els ajudi a gestionar tots els portacontenidors a nivell mundial", explica Willaume.

Durant tota la sessió, les diferents start-ups van anar presentant les seves propostes davant el públic. L'única excepció va ser Evoy, ja que la seva CEO, Leif Stavostrand, no va poder viatjar a Barcelona. El projecte noruec consisteix a utilitzar motors elèctrics en embarcacions per a donar suport al procés de descarbonització i permetre fer la càrrega ràpida.

Una altra de les grans sorpreses va ser la proposta guanyadora de Gazelle Wind Power Limited. L'empresa amb seu a Dublín ha desenvolupat una innovadora plataforma eòlica marina flotant, les característiques de fabricació de la qual i major perdurabilitat li permeten col·locar els aerogeneradors mar endins per a aprofitar millor la generació d'energia renovable. 

Aquesta no va ser l'única idea disruptiva presentada en el Tech Tour Tomorrow.Blue Economy. Venus Shell Systems també va sorprendre. Es tracta de la primera granja d'algues australiana per a productes alimentaris i de gran consum. El cultiu, amb suport nutricional i clínic, reutilitza recursos nutritius que d'una altra manera es malgastarien.

Una de les temàtiques claus de tot el SCEWC va ser la digitalització, com és el cas del tercer guanyador, Cargofive. “La visió que hem és de moure contenidors ha de ser tan fàcil com demanar menjar en Uber Eats o reservar un bitllet aeri i justament estem construint tecnologia perquè sigui possible”, explica el seu cofundador i CEO, Sebastián Cazajus.

Cargofive compara les tarifes de diferents empreses d'enviament i simplifica els processos gràcies a la digitalització de la informació, un projecte que va néixer després de la pròpia experiència de Cazajus. 

“Vaig treballar en la indústria del container shipping, era l'encarregat d'entendre la forma més barata de portar un contenidor del punt A a el B. En aquest moment trigava dies i hores buscant mails, Excels, diferents pàgines web per a trobar diferents preus… I vaig dir: ‘on està el Booking d'aquesta indústria? Va ser la necessitat pròpia que vaig tenir de desenvolupar-ho”, afirma el CEO de la start-up.

Cargofive té una forta presència en el mercat llatinoamericà gràcies a la seva visió global. No obstant això, per a Cazajus, el reconeixement no és el seu major èxit, sinó la unitat interna de la start-up.

“Els desafiaments van canviant tot el temps en funció de l'etapa en la qual estem. Durant els últims anys la gent s'ha adonat que les coses poden canviar moltíssim. Al final, la clau és tenir un equip sòlid que sàpiga adaptar-se a cadascuna de les situacions difícils que vindran, perquè seran constants”.

Per part seva, zero44 va presentar una de les propostes més innovadores de la jornada. “El nostre objectiu és ajudar les companyies marítimes del món a gestionar la regulació del carboni. Cada vegada hi ha més pressió per part de la Unió Europea i altres organismes, per la qual cosa volem agilitzar la gestió del carboni en situacions reals. Optimitzar-la alhora que oferim una major i millor base. Buscar que les empreses no necessitin fer això manualment amb un munt de requisits, simplement amb el nostre programari”, desenvolupa el Head of Business Development de zero44, Friedemann Nierhaus.

Per a Nierhaus, l'èxit de zero44 es deu a dos aspectes clau: l'experiència del seu equip en el sector portuari i que el seu programari cobreix totes les necessitats de les empreses. "Sabem com construir un bon programari, però també coneixem els requisits. Oferim funcions molt específiques per a cada model de negoci", assegura. 

Una altra start-up que també va destacar pel control de les emissions de gasos carboni va ser Everimpact. A través de mesuraments precisos i directes de GEI, l'empresa connecta dades de satèl·lits per a donar servei a quatre grups de clients: Ciutats i Territoris, Ports i Vaixells, Silvicultura i Agricultura, Transports i Logística. 

Comptar amb un històric i amb les previsions de GEI permet identificar les oportunitats de reducció, a més de fomentar el seguiment. Gràcies a aquest mètode, la companyia francesa secunda un dels objectius fundacionals de Tech Tour Tomorrow.Blue Economy: la cerca de solucions per a millorar l'eficiència i la sostenibilitat en l'entorn portuari.

Titanium Technology va ser l'única start-up espanyola entre les guanyadores en la categoria Maritime Supply Chain i Smart Ports. Aquesta PIME madrilenya, fundada en 2019, va presentar la seva solució per a evitar la incrustació de microorganismes, plantes, algues, i petits animals no desitjats en estructures submergides. 

La solució, basada en Titani i Electroquímica, ha provocat que l'empresa hagi establert bases dins de la tecnologia antiincrustant, que compta amb dos avantatges: perdura i no danya el medi ambient. Per aquest motiu, va ser una de les empreses que es va emportar el major reconeixement.

Més propostes innovadores

Altres empreses com AllRead, Navozyme i Usyncro també van exposar les seves innovacions dirigides al transport o l'ús de noves tecnologies com la intel·ligència artificial.

En el cas de Usyncro, utilitza la intel·ligència artificial i el blockchain per a facilitar tots els processos de traspàs d'informació. 

“El que aportem és traçabilitat, perquè també dóna molta transparència sobre les operacions i tot el que es realitza en la cadena logística. Al mateix temps, redueix l'ús del paper, digitalitza i proporciona molta més comoditat. Estar connectats amb les duanes, també agilitza els tràmits burocràtics que es poden realitzar”, explica el Chief Operating Officer de la start-up, Octavio Fernández.

“Encara tenim processos molt arcaics, basats en paper i poc digitalitzats. La regulació europea està canviant: s'està obligant a professionalitzar-se i treballar de forma més efectiva”, reivindica Fernández. 

Subdron GmbH, d'altra banda, aposta pels drons per a fer tasques de manteniment. “Es veuen molts drons en tots costats que fan moltes tasques. Però en canvi, sota l'aigua hi ha molts menys i tot està més limitat”, explica el seu Chief Technology Officer, Arnau Carreras, per a qui la clau del seu projecte està en l'automatització. 

“El robot funciona automàticament, és a dir, la persona només ha de definir quina missió ha de realitzar i ell és capaç d'adaptar-se. Ara realment això no s'està fent així, ja que hi ha submarinistes o persones controlant un robot amb un cable. En canvi, la nostra solució no té aquestes restriccions”, afegeix.

El Tech Tour Blue Economy va donar protagonisme a les start-ups i va premiar les propostes més destacades. No obstant això l'autèntic guanyador d'aquestes dues jornades va ser la indústria marítima, que gràcies a l'impuls de la innovació continua navegant a bon rumb cap a la meta de la sostenibilitat i de l'eficiència.