Aprofitem aquesta oportunitat per conversar amb el professor i consultor d’Estratègia Portuària sobre la seva visió de la funció dels ports en l’economia circular, col·laborativa i sostenible, que comencen a desenvolupar les ciutats més avançades. Per a De Langen, l’ecosistema portuari ha d’incorporar quatre elements: hub de transport que, a part del marítim, integra tots els mitjans de transport; complex industrial, que dóna servei a les necessitats de matèries primeres de l’entorn i facilita instal·lacions per captar trànsits internacionals; hub logístic, amb oferta de serveis de valor afegit; i una àrea per a turisme i lleure i també oficines, amb serveis per al trànsit de creuers i passatgers.
El transport marítim internacional està canviant constantment, amb un procés de fusió de les grans navilieres i, per tant, de concentració dels centres de decisió. Al seu parer, els ports s’estan adaptant amb èxit a aquesta situació d’incertesa permanent?
La indústria marítima està en plena evolució i el negoci marítim s’està adaptant als canvis constants de l’economia global. A partir d’ara, els plans de desenvolupament portuari s’hauran de dissenyar de manera coordinada amb els clústers industrials, logístics i turístics, perquè la seva activitat s’imbricarà cada cop més amb la portuària. Al meu parer, els ports es convertiran en uns dels impulsors del canvi de model econòmic que s’està produint a moltes ciutats, participant de manera més activa en tots els sectors i implicant-se en la transició cap a l’economia circular i el creixement sostenible.
Com es produirà aquesta transició?
La peça fonamental per fer aquest canvi és la governança. El land lord portuari ha de ser capaç de donar una resposta adequada a les necessitats dels clients, els usuaris i l’organització. Aquesta governança ha d’estar en mans d’institucions amb caràcter comercial i amb una visió clara de com ha de ser el port a mitjà i llarg termini. Institucions que jo defineixo com a port development companies.