Temes

A

Cercar

Els grans carregadors posen rumb a la descarbonització del transport marítim

Amazon, Electrolux, Philips i una vintena més de multinacionals han anunciat un històric concurs per contractar el transport de contenidors mitjançant embarcacions propulsades per combustibles zero emissions. Vegem en què consisteix aquesta iniciativa pionera i si és un cas aïllat o realment el sector està apostant per un transport més net.

Publicat el 08.12.2023
ZEMBA calcula que aconseguiran evitar l'emissió de prop d'1 milió de tones mètriques de gasos d'efecte hivernacle, cosa que equivaldria que deixessin de circular 215.000 cotxes (FP).

L'aliança de compradors marítims d'emissions zero (ZEMBA)

L'Aliança de Compradors Marítims de Emissions Zero (ZEMBAha anunciat la que asseguren és la “la primera iniciativa important liderada per grans compradors per accelerar la transició cap a combustibles marítims de zero emissions en un dels sectors més difícils de descarbonitzar”. Es tracta d'un concurs o request for proposals (RfP) per contractar el transport marítim de 600.000 contenidors de 20 peus (teus), en un període de tres anys, en vaixells propulsats per combustibles zero emissions. Aquests combustibles són el metanol, l'amoníac, els combustibles sintètics i els biocombustibles.

Amb aquesta iniciativa, ZEMBA calcula que aconseguiran evitar l'emissió de prop d'1 milió de tones mètriques de gasos d'efecte hivernacle, cosa que equivaldria que deixessin de circular 215.000 cotxes. Més de 20 companyies de l'aliança ZEMBA participen en aquest primer concurs, entre les quals destaquen Amazon, Bauhaus, Brooks Running, Chewy, Electrolux Group, Flexport, Green Worldwide Shipping, IKEA, Levi Strauss & Co., lululemon, Meta, Moose Toys , New Balance, Nike, Patagonia, Philips, Schneider Electric, Sport-Thieme i Tchibo.

L'associació de Propietaris de càrrega per a vaixells de zero emissions (coZEV), l' entitat que està darrere de ZEMBA, té en consideració els criteris següents:

  • Capacitat suficient per cobrir la demanda agregada dels membres de ZEMBA de més de 600.000 TEU en una distància de 6.000 milles nàutiques/~11.000 km durant tres anys.
  • Accés a combustibles que proporcionin reduccions d'emissions de gasos amb efecte d'hivernacle d'almenys un 90% en comparació dels combustibles fòssils tradicionals segons el cicle de vida.
  • Emissions transparents del cicle de vida del combustible per validar les afirmacions de reducció d‟emissions.

La finalitat última, segons un comunicat emès per l'entitat, és “estimular un mercat nou per als combustibles zero emissions i implementar solucions escalables a llarg termini per a tota la indústria naviliera”.

Jordi Espín, secretari general de TRANSPRIME - Spanish Shippers’ Council i membre de la Global Shippers’ Alliance, valora molt positivament aquesta iniciativa així com el fet que, per primera vegada, els grans carregadors adoptin una posició proactiva i comuna davant les navilieres i promoguin un nou model de relació amb aquestes.

“El que els carregadors demanen amb la iniciativa ZEMBA es pot resumir en dues paraules: transparència i estabilitat, que és el que fa temps que exigeixen, encara que l'enfocament sí que és nou”, explica Espín, que afegeix: “No es tracta d'una queixa o una reclamació, sinó d'una proposta que dibuixa un nou model de relació al mercat del transport marítim que, si té èxit, en pot redefinir el futur. És un compromís entre dues parts”.

L'Aliança de Compradors Marítims d'Emissions Zero (ZEMBA) ha anunciat la que asseguren és la “la primera iniciativa important liderada per grans compradors per accelerar la transició cap a combustibles marítims de zero emissions en un dels sectors més difícils de descarbonitzar” (FP).

Altres iniciatives cap a una major sostenibilitat

El transport marítim representa el 3% de les emissions globals de gasos d'efecte hivernacle i té en la descarbonització de les embarcacions un dels seus desafiaments més grans. Tot i això, hi ha altres rumbs cap a un transport marítim més sostenible. “La sostenibilitat també implica respectar la càrrega, que és precisament allò que persegueix el Bill of Cargo Rights, la Carta de Drets de la Càrrega”, assenyala Jordi Espín.

“Des de l'Aliança Global de Carregadors, a través de Global Shippers' Alliance (que aglutinen el 85% dels shippers del planeta), en combinació amb European Shippers' Council i Transprime - Spanish Shippers' Council, hem llançat aquesta iniciativa perquè la càrrega sigui respectada, empoderada amb drets i prioritzada per evitar que el trànsit s'interrompi mentre està de viatge a través de les cadenes de transport globals”, explica Espín. La carta està en procés de revisió i adhesió pels principals agents internacionals.

L'expert també posa en relleu la importància de l'eficiència. “Se'n parla molt poc, però és molt important”. En aquesta línia, s'ha creat el concepte de corredors marítims verds (GSC), un marc de cooperació on es puguin coordinar les diferents parts interessades necessàries per implementar un corredor verd. Els GSC no només permeten una coordinació més gran i, per tant, una major eficiència, sinó que possibiliten, per exemple, la introducció d'etiquetes de transport verd en els productes per tal de generar un atractiu més gran en aquells clients sensibilitzats amb el medi ambient.

El transport marítim representa el 3% de les emissions globals de gasos d'efecte hivernacle i té en la descarbonització de les embarcacions un dels seus desafiaments més grans (FP).

Compromisos internacionals (i amb el consumidor)

L'Aliança de Compradors Marítims d'Emissions Zero (ZEMBAanima altres companyies a sumar-se al concurs. El dels combustibles zero emissions és un rumb que el sector haurà de prendre més aviat que tard, en línia als compromisos de l'Organització Marítima Internacional (OMI)que ha acordat una reducció d'un 20% de les emissions de gasos hivernacle en el transport marítim per a l'any 2030 respecte al 2008. La destinació final, segons l'Acord de París, és ser zero emissions el 2050.

Als compromisos internacionals, cal sumar la creixent pressió per part dels clients del transport marítim. Segons un estudi del Boston Consulting Groupel 82% estan disposats a pagar una prima per un transport sense emissions de carboni. El percentatge és 11 punts percentuals superior a la mateixa dada del 2021, però l'informe també assenyala que la quantitat que estan disposats a pagar és insuficient per avançar cap a les zero emissions per al 2050.

“Com a port cada cop veiem més la necessitat d'urgència dels carregadors de poder garantir/explicar als seus clients que estan fent esforços per contractar cadenes de subministrament cada cop més verdes i que, per tant, estan disposats a pagar més per uns serveis Premium en relació amb la descarbonització”, afirma Carles Mayol, responsable de la Divisió de Contenidors del Port de Barcelona.

El risc reputacional també ha portat a la gran distribució a gestionar directament el transport de mercaderies, llogant els seus propis vaixells i contenidors. El motiu: només un de cada tres vaixells compleixen la data prevista d'arribada i l'escassetat de productes en lineals i magatzems afecten directament la reputació de retailers o marketplaces.

El risc de reputació també ha portat la gran distribució a gestionar directament el transport de les seves mercaderies, llogant els seus propis vaixells i contenidors (FP).

Unas emissions que continuen en augment

Tot i les iniciatives en curs i els compromisos adquirits, la realitat és que les emissions del transport marítim europeu van créixer un 3% el 2022, segons les últimes informacions de la Federació Europea de Transport i Medi Ambient (T&E).

L'entitat atribueix l'increment a la recuperació dels nivells previs a la pandèmia de la Covid-19. “En general, a excepció de casos com els que hem esmentat, encara hi ha carregadors que es mantenen prudents a l'hora d'acceptar costos extres relacionats amb la descarbonització del transport marítim, encara que l'actual context de nivells de nòlits baixos afavoreix que hi hagi altres actors que es vagin sumant a poc a poc”, reconeix Carles Mayol.

I coincideix Jordi Espín: “Fins ara els carregadors han centrat les seves decisions purament en els costos, però si la ZEMBA té èxit, es podria donar el cas que se sumin més companyies o bé que sorgeixin més iniciatives com aquesta”.

Tot i això, Espín llança una advertència: “És encara una incògnita si la iniciativa ZEMBA aconseguirà els seus objectius, d'això dependrà el grau de legitimació d'aquest tipus de propostes: si l'aliança es manté estable i els socis mantenen les seves propostes de contractació en bloc al llarg del temps, aleshores podem estar davant d'un canvi important del mercat. Si, per contra, al final els socis decideixen acudir a les licitacions de manera independent, l'impacte serà molt menor.