La logística 4.0 ja té la seva incubadora en el Consorci de la Zona Franca de Barcelona
Robòtica, magatzems automatitzats, Internet de les Coses (IoT), Big Data o la logística verda són tecnologies amb àmplies possibilitats d'impacte en la cadena de subministrament. No obstant això, la seva implementació continua en una etapa incipient, escenari que la Incubadora 4.0 del Consorci de la Zona Franca de Barcelona espera canviar situant la innovació en el cor d'aquest destacat polígon industrial.
La primera incubadora d'Espanya dedicada a la Indústria 4.0
Situada en el Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), la incubadora d'Alta Tecnologia en Logística 4.0 neix amb l'objectiu d'afegir valor tecnològic a productes i processos de les empreses del sector mitjançant una selecció de start-ups que compten amb solucions aplicables en la logística.
Les start-ups seleccionades reben diversos suports del CZFB, de la Fundació Incyde i de Fons Feder. Helena Gutiérrez, del departament d'incubació del CZFB, destaca, a més d'un pressupost assignat d'entre 10.000€ i 30.000€ per a dur a terme la seva innovació tecnològica, les mentories i l'oportunitat de networking que ofereixen.
“En el BNEW, que se celebra a l'octubre, tindran l'oportunitat de presentar les seves propostes als inversors i al novembre participaran en el Smart City Expo World Congress. Volem que aprofitin al màxim el temps que estaran amb nosaltres”, explica.
El director de comunicació del CZFB, Lluís López, assenyala que la Incubadora 4.0 forma part del pla estratègic llançat en 2019 que, entre els seus objectius, cerca generar llocs de treball i promoure l'economia del teixit empresarial.
“El pla inclou projectes d'innovació i sostenibilitat que van començar fa més de quatre anys, amb el llançament de la Incubadora d'Impressió 3D”, recorda.
Sobre el caràcter pioner de la incubadora, López apunta que la ubicació estratègica del CZFB “és única pràcticament en tota Europa”. “Estem al costat del port i aeroport, Mercabarna, de la Zona d'Activitats Logístiques…a nivell logístic és insuperable”, destaca.
I les start-ups ja comencen a veure els resultats de la seva participació en la incubadora. “Fa poc els vam lliurar una enquesta i el 79% va comentar que cara a l'any que ve tenen previst incorporar a alguna persona als seus equips, la qual cosa és una magnífica notícia”, celebra.
Logística i tecnologia, més a prop
Precisament, la ubicació i la gestió que el CZFB realitza de les més de 280 empreses situades en aquest polígon industrial, que van des de pimes fins a multinacionals, permet acostar solucions disruptives a un sector amb fama de tradicional.
“Que aquesta incubadora sigui aquí és una manera que les start-ups puguin arribar ràpidament a un primer acord amb un potencial client, col·laborador o un possible inversor. És important generar aquesta retroalimentació entre start-ups i corporacions”, valora Joaquim Poley, product manager d'innovació del CZFB.
Explica que la majoria de start-ups seleccionades estan en una primera fase d'activitat. “Hi ha start-ups que estan desenvolupant tecnologia, estan pivotant i no troben clarament quin és el seu model de negoci diferencial. Aquest és el cicle propi d'una start-up, desenvolupar innovació fins a trobar realment quin és el producte associat a un model concret i diferencial que li faci destacar respecte a la seva competència i que realment tingui mercat”, afirma.
Sobre la relació que el sector logístic ha tingut tradicionalment amb les start-ups, Poley explica que moltes d'elles veuen la tecnologia com una cosa inaccessible o que típicament han contractat a través de consultores.
“Per això desenvoluparem sessions de networking entre les pròpies startups i aquestes empreses, per a acabar amb la idea que desenvolupar millores o innovacions tecnològiques és complicat o que té un cost elevat. El que puguin arribar a un acord de col·laboració amb una start-up que ja ha desenvolupat un producte viable per a una solució específica és un dels valors que també creiem que aportarà la Incubadora 4.0, no sols a les start-ups, sinó al teixit empresarial més madur que tenim situat a la Zona Franca”, explica.
La transversalitat de les start-ups
Una de les start-ups seleccionades és Columat, que han desenvolupat unes taquilles intel·ligents que suporten un ampli rang de temperatures, des del congelat al calent, perquè els seus clients dipositin les seves comandes i el client final els reculli quan més li convingui. El programari que utilitzen permet l'adaptació i traçabilitat de tots els processos i complexitats del repartiment d'última milla.
“Treballem per al sector retail, en concret, alimentació, farma i altres empreses amb un gran volum de comandes. També per al sector real estate, és a dir, oficines, edificis, coworkings i aquells espais amb un gran volum de persones que tenen la necessitat de rebre i enviar paquets i que gràcies a la nostra solució poden fer-ho de manera autònoma i 24/7”, assenyala Albert Bladas, el seu CEO.
El sistema de temperatura és modular i cada columna està adaptada a la temperatura que el producte col·locat en el seu interior necessita i que genera i controla un motor.
Bladas explica que espera que la incubadora ajudi a impulsar a Columat al següent nivell mitjançant la facilitació de “col·laboracions estratègiques” en el sector logístic, retail o TIC per a continuar aportant valor.
Un altre exemple radicalment diferent és el de Hardman, una plataforma que ajuda grans carregadors i distribuïdors a digitalitzar i optimitzar els processos relacionats amb l'entrada i sortida de camions de les seves plantes.
En paraules del seu CEO Óscar Calaf, Hardman innova instaurant un procés que funcioni com un pit stop. “La porta s'obre, el camió arriba, li lliurem la documentació digital al conductor, es realitza la càrrega i surt cap al seu destí en el menor temps possible”.
“El temps mitjà d'espera que els nostres clients estaven experimentant en una plataforma logística era d'hora i mitja. Al cap d'un any amb nosaltres és de, aproximadament, tres minuts i 59 segons”, explica.
Això suposa un estalvi en diversos fronts. Calaf posa com a exemple una companyia que mogui 100 camions al dia, per a la qual aquests estalvis són de 7 milions de quilos de CO2 no emès a l'atmosfera o de 1,4 milions en material immobilitzat.
“Hi ha molta innovació en última milla, en vehicles intel·ligents, drons que et porten els paquets a casa…però la digitalització i automatització dels processos és la que més estalvis genera”, afirma.
Calaf comparteix que, després d'una fase de pivotatge, Hardman es troba en un punt d'inflexió. Després de demostrar que el seu producte té cabuda en el mercat, espera que la Incubadora 4.0. l'ajudi a escalar “d'una forma notable”.
Realitat augmentada i virtual són les dues tecnologies amb les quals treballa Jotavirtual, una start-up que virtualitza l'espai construït perquè pugui ser navegat d'una forma interactiva i immersiva.
“Dins de l'espai virtual, podem agregar punts d'informació que permetin identificar la paqueteria d'un magatzem o explicar-li a l'operari com ha de manipular un embalatge”, explica Emma Urbina, cofundadora de Jotavirtual.
La start-up va començar la seva activitat durant la pandèmia, habilitant espais educatius virtuals perquè els alumnes poguessin continuar amb les seves classes.
Més tard, van fer el mateix en el sector immobiliari, però no sols a l'interior dels habitatges sinó també en els voltants, per a aportar el màxim d'informació als compradors interessats.
Sobre el sector logístic, Urbina valora el treball que estan desenvolupant amb altres start-ups que han conegut en la Incubadora 4.0, com Estoko Logistics, amb qui estan provant la digitalització de magatzems i rutes.
“Aquestes proves ens permetran tenir un model a punt quan el nostre producte surti al mercat. Els nostres companys actuen com a clients, donant-nos feedback sobre el que funciona o no i, a partir de la seva opinió, estem afinant la nostra idea”, descriu.
La Incubadora 4.0 del CZFB espera ser aquest pont que connecti a les empreses logístiques amb la disrupció que representen les start-ups. La innovació en el sector mai havia estat tan a prop.