Temes

A

Cercar

El futur de la mobilitat comença per H

El 2018, l’activitat humana va generar 41.500 milions de tones d’emissions de CO2, de les quals 37.100 provenien de la crema de combustibles fòssils. Respecte a l’any anterior, l’increment va ser d’un 2,7%, cosa que es tradueix en el màxim històric de gasos emesos. La dependència del planeta d’aquests carburants caducs i perjudicials es pot pal·liar gràcies a l’hidrogen. El Port de Barcelona va ser l’escenari de la jornada sobre com aprofitar aquest element per crear una Europa sense emissions.

Publicat el 07.03.2019
El vaixell Energy Observer està patrocinat per Toyota i es mou amb hidrogen. (Imatge de motor1.com)

La necessitat d’energies no contaminants no és nova. L’eòlica i la solar estan cada vegada més presents, però el seu problema és que són estacionals, i el consum energètic no coneix la pausa. D’aquí la necessitat de trobar una alternativa que no sigui intermitent o de saber com emmagatzemar energia renovable per a quan la producció s’aturi. A la jornada organitzada pel Port de Barcelona es van reunir experts del sector per parlar de solucions a partir de l’economia ecoinnovadora o circular. És possible descarbonitzar el món gràcies a l’hidrogen? Tots ells creuen que sí.

L’hidrogen és un combustible de zero emissions i ofereix les mateixes perspectives d’ús diari que un combustible convencional. Albert Tarancón, investigador ICREA i responsable del grup de Piles de Combustible d’IREC, assegura que els combustibles del futur seran renovables, “les tecnologies de l’hidrogen se centren en la generació, l’emmagatzematge, el transport i l’ús. Perquè no és una font d’energia per se, no existeix a la natura, s’ha de crear. La millor opció és per mitjà d’energies renovables, així aconseguirem un element que ja parteix d’una font d’energia no contaminant”. L’hidrogen obtingut d’aquest procés es pot fer servir com a electricitat per al sector residencial, per a mobilitat o fins i tot per generar calor i evitar la generació de CO2 en indústries on aquesta calor és un dels elements principals pel que fa a consum energètic.

Per això Europa s’ha inclinat tan fermament per desenvolupar-lo i implantar-lo. Carlos Navas, gerent d’Estratègia i Desenvolupament de Mercat de la Comissió Europea FCH-JU, creu que com més opcions eco, millor. “No podem apostar només per una o dues alternatives. Si parlem de zero emissions, hi ha dos vessants principals: el vehicle elèctric de bateria i el vehicle d’hidrogen amb pila de combustible”. Totes dues són vàlides i complementàries i encaixen a la perfecció en un futur amb una gran implantació d’energies renovables. “Des de fa un temps, la Unió Europea està invertint grans esforços per desenvolupar-lo i comercialitzar-lo”, afegeix Navas.

L'hidrogen és el combustible del futur. (Imatge de Robin De Raedt)

Un pla del Port de Barcelona a favor de l’aire que respirem

L’hidrogen ja s’ha començat a testar amb èxit com a font d’energia neta al sector del transport. En el cas dels ports, és una gran oportunitat per deixar enrere les seves xifres de contaminació i la seva incidència en l’emissió de gasos amb efecte d’hivernacle. Jordi Vila, cap de Medi Ambient de l’Autoritat Portuària de Barcelona, explica les accions pioneres per reduir l’impacte ambiental: “L’hidrogen és important per als ports perquè és una opció per reduir les emissions de CO2. Som nodes molt importants en la cadena logística i hem d’impulsar la transició a energies netes, tant en la cadena de transport com a l’interior dels ports”.

Els usos són molt variats, des de la generació elèctrica, per alimentar els vaixells elèctrics en un futur, fins al combustible per als camions i els vehicles de càrrega que recorren els ports. Pere Margalef, director de Tecnologies Renovables de FuelCell Energy, afegeix que “també es pot fer servir com a emmagatzematge. Esperem que d’aquí poc les energies renovables es puguin instal·lar als ports i es puguin emmagatzemar a través de l’hidrogen”.

En el cas dels cotxes, ja es poden veure automòbils impulsats per aquest element pels carrers de diferents ciutats. Toyota és una de les poques marques que s’ha atrevit a fer el pas tot i que l’elèctric sembla imposar-se. Enrique Centeno, Corporate Affairs General Manager Toyota, assegura que és una aposta segura, però “necessitarà un període d’implantació, ja que suposa un canvi i requereix una infraestructura específica”. La marca japonesa sap que el futur de la mobilitat ha d’implicar una convivència de diferents tecnologies, ja que cadascuna satisfà unes necessitats concretes. “Les vendes actuals del Mirai ja sumen més de 7.000 unitats, amb gairebé 500 a Europa. I a partir del 2020 se n’augmentarà la producció fins a més de 30.000”, afegeix Centeno.

L’hidrogen com a forma de vida

Actualment ja hi ha plantes de generació d’hidrogen renovable. Margalef coneix molt bé la Tri-Gen, a Los Angeles. “Està basada en tecnologies de carbonats fosos. S’introdueix metà amb vapor i es reforma internament per generar electricitat, hidrogen, calor i una mica d’aigua, tot a punt per usar. És la manera més eficient que existeix fins avui”.

Tota aquesta producció es pot aprofitar amb la injecció d’hidrogen renovable en una xarxa de gas. Beatriz Ruiz, coordinadora d’Hidrogen en Direcció d’Innovació i Noves Energies d’Enagas, comenta que “a partir de l’energia solar o fotovoltaica es genera hidrogen renovable i s’injecta a la xarxa de transport, que, avui, és una infraestructura molt flexible i està estesa al llarg de tot Espanya”. Tot aquest equipament es pot fer servir com una eina d’emmagatzematge d’excedent d’energia renovable, per intentar acoblar la generació renovable amb els usos finals.

Un altre dels exemples de l’ús de l’hidrogen que es van veure durant la jornada és el projecte BigHit. Fernando Palacín, director gerent de la Fundació per al Desenvolupament de les Noves Tecnologies de l’Hidrogen a Aragó, explica que “la idea és crear una comunitat d’hidrogen a les illes Orkney, les Òrcades del nord d’Escòcia”. L’objectiu principal és aprofitar la producció elèctrica obtinguda a partir d’energia eòlica o marina per emmagatzemar-la en forma d’hidrogen. “Tot el que s’obté es fa servir a través de cinc furgonetes elèctriques i una pila de combustible d’hidrogen. La pila subministra electricitat i calor als edificis del port de Kirkwall, la capital de l’arxipèlag i on tenen més consum energètic. També subministra electricitat als ferris quan estan esperant per sortir”.

Diverses formes d’obtenció, diversos usos i tot plegat contribuint a millorar l’aire. Llarga vida a l’hidrogen i millor vida gràcies a ell.