Què poden fer els ports per frenar l’expansió de les espècies exòtiques invasores
Les espècies invasores marines troben la via d'expansió a través del transport marítim o les infraestructures, com el canal de Suez. Però les embarcacions i els ports també poden tenir un paper rellevant per posar fre a aquest problema.
Què són les espècies exòtiques invasores?
Les costes de tot el món són avui molt diferents de com ho eren fa unes dècades. A la superfície, noves infraestructures i embarcacions més modernes canvien els paisatges de les platges i els ports. I, encara que no ho puguem veure, sota les aigües la situació també és molt diferent.
Diverses conseqüències de la globalització han propiciat que algunes espècies siguin introduïdes en ecosistemes aliens als seus de manera artificial, accidental o intencionada. Passat un temps, algunes d'aquestes espècies aconsegueixen adaptar-se al medi i colonitzar-lo. Es converteixen així en allò que coneixem com a espècies exòtiques invasores.
“Als mars hi ha nombrosos exemples”, explica Xavier Turon, professor de Recerca al Centre d'Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC). “Un d'ells és el cranc Eriocher sinensis, el cicle vital del qual inclou aigües dolces i marines i que ha envaït Europa i Amèrica del Nord des de la seva zona nativa a Àsia. Un altre és l'alga asiàtica Undaria pinnatifida, originària del Pacífic, que s'ha establert a regions temperades de tot el món”.
A la Mediterrània, trobem casos en algues, peixos, meduses o crancs, entre d'altres. Un exemple és el del peix lleó (Pterois miles), que ha entrat a la Mediterrània oriental a través del canal de Suez i es va expandint, de manera que ja s'han trobat exemplars a la Mediterrània occidental. És una espècie molt vistosa però també molt voraç, que pot alterar profundament les poblacions de peixos autòctones.
“Amb més de 1000 espècies reconegudes com a introduïdes a la Mediterrània, hi ha on triar per trobar impactes tant ecològics com socioeconòmics”, explica Turon. D'acord amb l''Informe de l'avaluació sobre les espècies exòtiques invasores i el seu control', elaborat per la Plataforma Intergovernamental Cientificonormativa sobre Diversitat Biològica i Serveis dels Ecosistemes (IPBES), les espècies exòtiques invasores suposen una greu amenaça per a la natura , l'economia, la seguretat alimentària i la salut humana.
Constitueixen un dels cinc principals impulsors de la pèrdua de biodiversitat i juguen un paper important en el 60% de les extincions mundials de plantes i animals. Tal com expliquen des de l'ONG WWF, això és perquè algunes espècies natives, en no haver evolucionat en contacte amb aquestes noves espècies, no hi poden competir. Són desplaçades i, en el pitjor dels casos, moren i s'extingeixen.
A nivell econòmic, s'estima que el cost d'aquestes espècies tant terrestres com aquàtiques va generar una despesa de més de 400.000 milions de dòlars el 2019. La xifra s'ha quadruplicat cada dècada des del 1970. Això és així perquè afecten els cultius, les pesqueries o fins i tot les estructures artificials, com els vaixells o les centrals denergia.
Posar solució a aquest problema és complicat, però les principals vies per afrontar-lo passen per parar atenció a les causes que n'afavoreixen la propagació.
L'expansió pels oceans
L'arribada d'una espècie forana es pot donar de diferents maneres, tant accidentals (per exemple, a través del transport), com intencionals (per servir activitats com la pesca o la piscicultura). Podem trobar tots dos casos als ecosistemes marins i, més concretament, als del mar Mediterrani.
"En el cas del Mediterrani, durant segles han entrat espècies invasores amb el trànsit marítim per l'Estret de Gibraltar", explica Turon. Aquestes espècies viatgen adherides al casc dels vaixells o estan presents a l'aigua de llast, per exemple. “Es tracta del factor més antic; hi ha espècies que porten literalment segles sent transportades. Moltes estan naturalitzades i formen part de la fauna que trobem a ports i ambients antropitzats”, explica Turon.
"Una altra via d'entrada està lligada al cultiu de bivalves: al costat dels juvenils procedents d'altres àrees arriben espècies noves, quan no és el propi bivalve cultivat l'introduït, com passa amb l'ostra japonesa Magallana gigas", continua Turon.
En èpoques més recents, assenyala el professor, s'ha donat un increment alarmant d'espècies invasores que entren des del mar Roig a través del canal de Suez. “L'ampliació del canal el 2015 va eliminar les barreres naturals d'alta salinitat que existien a la configuració antiga, permetent que moltes espècies d'afinitats tropicals creuin fàcilment cap a la Mediterrània. Aquestes espècies, adaptades a ambients de gran biodiversitat del Mar Roig, són formidables competidores a la Mediterrània”, explica Turon.
A tot això se sumen les conseqüències del canvi climàtic, que a la Mediterrània ha donat lloc al procés conegut com a tropicalització. L'augment de la temperatura de l'aigua afavoreix que les espècies d'ambients càlids puguin entrar i trobar condicions cada cop més favorables.
Espai per a les solucions
Un cop s'ha produït l'establiment d'una espècie invasora és gairebé impossible aturar el procés. “No conec exemples d'eradicació d'espècies marines exitosos un cop estan establertes. L'única carta que tenim és la detecció precoç, pràcticament en el moment de l'arribada, cosa que és extremadament difícil. Passat aquest punt cal pensar en mesures de contenció i mitigació perquè l'erradicació és poc realista”, explica Turon.
Hi ha mesures proactives eficients, com els escanejats d'horitzó o horizon scanning. A través d'aquests escanejats s'identifiquen espècies invasores potencials que encara no han arribat, però les característiques i la història d'introducció de les quals mostren que poden arribar a ser perilloses en una àrea determinada. "Les espècies candidates poden ser objecte d´atenció especial", sosté Turon.
Pel que fa a les mesures de mitigació, hi ha l'aprofitament com a recurs, per exemple. És a dir, la utilització d'aquestes espècies com a aliment (seria el cas del cranc blau, el peix conill o el peix lleó) o com a matèria primera en sectors com el biotecnològic (categoria on entrarien algunes algues).
El paper dels ports i les infraestructures marítimes
Les infraestructures també poden tenir un paper rellevant en aquest procés de prevenció i control. "En el cas concret del canal de Suez, seria efectiu restablir barreres salines, perquè les espècies trobin una barrera efectiva a la seva dispersió", exemplifica Turon.
Els ports, afegeix, poden col·laborar establint programes d'inspecció i seguiment (per evitar que l'espècie nouvinguda es pugui estendre a comunitats naturals properes) o activitats d'educació i conscienciació adreçades als sectors implicats ia la societat en general. També tenen la capacitat dintercanviar informació amb altres ports, tant a nivell local com internacional, per advertir de la presència duna espècie perillosa en algun punt.
Finalment, cal verificar que les embarcacions compleixen les regulacions exigides per a la gestió d'aigües de llast. "En cas de treure de l'aigua una embarcació per netejar-la, cal eliminar els residus biològics evitant que tornin a l'aigua", recorda el professor del CEAB-CSIC.
Actualment, alguns ports col·laboren en projectes que busquen frenar l'impacte de les espècies exòtiques invasores als mars. Un exemple és el del port de Blanes. "Al nostre equip al CEAB-CSIC portem temps cinc anys ininterromputs analitzant de forma mensual l'ADN ambiental de l'aigua del port de Blanes", explica Turon.
Aquesta anàlisi suposa un mecanisme efectiu per detectar espècies invasores de forma primerenca i també per establir cicles d'abundància i estacionalitat, cosa que pot tenir aplicacions importants. Per exemple, posar els juvenils de musclos o ostres per a cultius un mes abans o un mes després pot evitar l'assentament d'alguna espècie invasora sobre els bivalves”, exposa.
Hi ha també projectes de ciència ciutadana, com ara Observadors del Mar del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC). Aquest permet col·laborar amb bussejadors i naturalistes aficionats per observar peixos i algues exòtiques que poden ser invasives i evitar-ne la propagació mentre encara és possible.
Un altre exemple de detecció primerenca d'espècies invasores la tenim a la iniciativa Oasis d' Ocean Ecostructures. Ofereix una solució que combina tecnologia regenerativa de biodiversitat (BioBoosting System – BBS) i tecnologia de captació de dades a través de drones submarins (USVs) sensoritzats i intel·ligència artificial per analitzar el desenvolupament d'aquesta biodiversitat.
El sistema BBS de creació de microesculls està format per una estructura en 3 capes de materials naturals que imiten la natura: una per a l'atracció de microfauna (larves, espores, gàmetes i vida microscòpica), una altra per atraure macroorganismes (juvenils de peixos i crustacis ) i una tercera capa de fixació de vida.
Aquest projecte, que té finançament del Fons Ports 4.0, s'està implantant a diverses localitzacions al Port de Barcelona. Tot i que l'objectiu del projecte és la regeneració de la diversitat marina, la monitorització constant dels microesculls permet detectar de manera primerenca l'aparició d'espècies invasores, que tenen més facilitat per fixar-se a aquests substrats.