Temes

A

Cercar

Economies d’escala en la indústria de creuers. Més gran significa millor?

La indústria dels creuers ha evolucionat ràpidament en les últimes dècades. Com a resultat, la grandària dels vaixells no deixa de créixer, superant la barrera de les 200.000 GT i 5.000 passatgers. Aquest increment està recolzat per les economies d'escala, tal com succeeix amb els vaixells portacontenidors. A més, aquest augment es tradueix en una disminució en el cost mitjà per unitat de passatgers. Analitzem les xifres observant tres models de costos: capital, operatius i de viatge.

Publicat el 23.07.2020

Sergi Ros és enginyer de camins i compta amb un màster en ciències del mar i gestió portuària. Actualment és doctorant en ciències del mar, enfocat en els impactes associats amb els creuers.

Existeixen aproximadament uns 350 creuers operatius a tot el món, amb una gran diversitat en grandàries i sectors. (Port de Barcelona)

A nivell mundial, la indústria de creuers està creixent ràpidament. Des de 1990, el nombre total de passatgers ha augmentat de 3.7 milions a 32 milions a nivell global, representant un increment mig anual del 7.5%. Per a posar aquests números en perspectiva, aquesta xifra duplica la taxa de creixement de la indústria del turisme a nivell internacional.

La pandèmia del COVID-19 ha tingut un impacte significatiu en el sector dels creuers, provocant l'atracada i ancorat de tota la flota. Malgrat això, les perspectives a mitjà i llarg termini són prometedores per al sector, amb una pròspera classe mitjana internacional ansiosa per viatjar.

Actualment, existeixen aproximadament uns 350 creuers operatius a tot el món, amb una gran diversitat en grandàries i sectors dels mercats als quals es dirigeixen. Generalment, les companyies de creuers associen les seves embarcacions a una línia comercial fragmentada per passatgers i no a una classificació general global. No obstant això, segons la classificació de l'Asociación Internacional de Líneas de Cruceros (CLIA, per les seves sigles en anglès), la indústria de creuers està segmentada en “contemporani” (grans vaixells), prèmium (vaixells mitjans), “luxe” (vaixells petits) i “nínxol / especialitat” (vaixells molt petits).

També hi ha una clara tendència cap als vaixells de gran capacitat, com pot observar-se en la cartera de comandes per als pròxims anys. Aquest augment pot estar recolzat per l'economia d'escala, com succeeix amb els vaixells portacontenidors. Els possibles estalvis es poden identificar analitzant i quantificant els costos de capital, operació i viatge.

Actualment, els creuers més grans pertanyen a la classe Oasis de Royal Caribbean. El més gran és el Symphony of the Seas amb 230.000 GT, 362,10 metres de llarg, 9,322 metres de calat i 474,48 metres de màniga.

Els principals avantatges dels mega creuers són:

  • Creen una “nova” demanda de passatgers
  • Les economies d'escala permeten minimitzar unitats de costos
  • La inclusió de més serveis a bord com a casinos, restaurants o centres comercials generen més ingressos
  • Reducció del cost mediambiental per passatger, ja que un major nombre de persones a bord representa una menor càrrega d'emissions
  • Major eficiència en el consum de combustible, ja que els mega creuers tendeixen a incorporar mesures per a reduir la contaminació, com a depuradores i sistemes selectius de reducció catalítica, etc.
  • Millor optimització en la gestió de residus, ja que inclouen tripulació i espais dedicats a això

Els mega creuers redueixen el cost ambiental per passatger, incorporen mesures per a reduir la contaminació i optimitzen la gestió de residus

Definició de costos

Aquesta recerca inclou 246 creuers d'un total de 350, i exclou aquells vaixells sense dades de construcció disponibles. Hem analitzat les economies d'escala utilitzant un model específic per a creuers que inclou els tres costos esmentats anteriorment i considerant l'arqueig brut (GT) com a cost unitari mitjà.

Els costos de capital es refereixen a les despeses de construcció del vaixell més els interessos. Els resultats mostren que la construcció d'un creuer oscil·la entre 350 milions d'euros i 1.300 milions d'euros, molt més elevat que un altre tipus de vaixells com els portacontenidors, que costen entre 53 i 200 milions d'euros.

Les despeses operatives s'apliquen a les relacionades amb l'operació diària de l'embarcació i inclouen despeses de tripulació, manteniment i reparació del vaixell, assegurança i costos administratius. La nostra recerca revela que la tripulació és el component més alt per la gran quantitat de personal auxiliar requerit, la qual cosa multiplica per 50 el complement d'un vaixell de càrrega general.

Finalment, els costos de viatge, relacionats amb l'ús comercial de l'embarcació. Inclouen elements com el combustible, provisions, despeses portuàries, d'agència i altres. La principal troballa és que el combustible és l'element més significatiu i, al mateix temps, el més difícil de calcular a causa de la fluctuació del seu preu. A més, aquest depèn de la grandària i la velocitat del vaixell, la potència del seu motor i la distància recorreguda. Un augment de cinc nusos representa, per exemple, un cost addicional entre 35.000€ i 75.000€ per dia.

 

La construcció d'un creuer oscil·la entre 350 milions d'euros i 1.300 milions d'euros. (Port de Barcelona)

Conclusions de la recerca

Des del començament de l'era moderna, els creuers han evolucionat cap a vaixells de major grandària. Les companyies construeixen vaixells més grans per a aconseguir economies d'escala, facilitar la captura d'ingressos i augmentar la demanda de passatgers. Això té un impacte en l'estructura de despeses, ja que els costos de capital representen entre un 28 i 38%; els operatius entre un 41 i 50%; i els costos de viatge entre un 21 i 22%. Aquí presentem l'estructura de costos segons la grandària de vaixell.

Tal com reflecteix el gràfic, podem assenyalar tres aspectes principals sobre l'economia d'escala: els creuers de més de 120.000 GT no compleixen amb les economies d'escala; la posada en servei dels megavaixell respon a estratègies comercials de maximitzar els ingressos en lloc de reduir els costos; i finalment, segons la cartera de comandes, sembla que la demanda de creuers de més de 227.700 GT disminuirà, tal com demostren les conclusions d'aquest estudi.

 

Pròxims passos

La crisi del COVID-19 dóna lloc a un escenari completament nou, ja que la indústria de creuers ha estat severament danyada per la pandèmia i el seu futur és molt incert. A més de la falta d'ingressos a causa de l'absència de passatgers, les línies de creuers tenen altres problemes que resoldre. El cost de manteniment d'un vaixell buit és molt elevat i a això cal sumar-li els costos d'atracada. La situació és encara pitjor per als mega creuers.

Mirant cap al futur, les noves tendències suggereixen que només els creuers més petits continuaran operant i que els viatges seran més curts. Les raons vénen motivades per un menor cost i la disponibilitat d'atracada dels ports.