Innovació en seguretat: el risc d’incendis en els vaixells del futur
El projecte europeu LASH FIRE busca resoldre els reptes que representarà la introducció de nous combustibles en el transport de la càrrega rodada del futur. El repte és incrementar la seguretat amb sistemes de prevenció d'incendis mitjançant tecnologia innovadora que promoguin una legislació d'acord amb la nova mobilitat.
LASH FIRE, legislar contra el foc a bord
LASH FIRE (‘Legislative Assessment for Safety Hazards of Fire and Innovations in Ro-ro ship Environment’) és un projecte finançat per la Unió Europea. Es tracta del tercer projecte que busca desenvolupar solucions de seguretat contra incendis marítims amb tecnologies, operacions i aplicacions innovadores.
El seu objectiu és promoure un transport més segur per a la mobilitat del futur, el qual, segons els acords signats, haurà de reduir les seves emissions de CO2 anuals en almenys un 50% fins a 2050 comparat amb els nivells de 2008.
Mentre el sector del transport per carretera es mou en aquesta direcció introduint combustibles zero emissions com l'hidrogen, gas natural liquat o les bateries elèctriques, els vaixells que els transporten treballen al seu torn perquè el seu transport no generi problemes de seguretat, especialment incendis a bord.
“Coneixem els motius pels quals un vehicle a gasolina o gasoil s'inflama i tenim mitjans per a extingir un foc. No obstant això, en el cas dels vehicles elèctrics, per exemple, aquesta ignició és espontània i no pot apagar-se fins que es buida el gas allotjat en els seus bateries de liti. Per tant, hem de prendre mesures per a la seva extinció i contenció diferents a les considerades fins a aquest moment”, exposa África Marrero, investigadora del CENIT i líder del grup de prevenció a la ignició de LASH FIRE.
El projecte també busca ajustar la normativa marítima internacional a aquest nou escenari i aportar coneixements per a prevenir incendis de la càrrega transportada per a contribuir a la seguretat i sostenibilitat del transport marítim. La Comissió Europea, a través del seu programa de recerca i innovació Horitzó 2020, inverteix 12,2 milions d'euros durant 4 anys, entre 2019 i 2023.
El 90% dels accidents es produeix per incendi de la càrrega
“LASH FIRE és un projecte promogut per la Comissió Europea després de diversos estudis de la EMSA com Firesafe I i II”, explica Marrero. El 90% dels accidents que es produeixen en els espais ro-ro en aquesta mena de vaixells són causats per un incendi en la càrrega que transporten, xifres que justifiquen la recerca en aquest camp.
“Els vaixells segueixen una sèrie de normatives”, continua, “però aquestes unitats no compten amb un marc específic per a evitar que això succeeixi”. Per això fins a 25 socis de 13 països de la UE estan treballant per a desenvolupar i demostrar 20 nous procediments i innovacions tècniques que reforcin la protecció i prevenció contra incendis dels vaixells de càrrega rodada.
32 incendis greus en vaixells Ro-ro i Ro-pax en 9 anys
Entre 2006 i 2015, es van registrar 32 incendis greus en vaixells Ro-pax. El projecte busca reduir la seva freqüència en un 35% i el nombre de víctimes mortals en un 45%.
“Mentre que en una altra mena de vaixells la càrrega està compartimentada, paletitzada o contenerizada, actuant com una barrera física contra el foc, la coberta d'aquests vaixells són com a grans pàrquings oberts, sense obstacles per a la propagació de les flames. A més, en transportar automòbils amb combustible o camions amb lones que corprenguin amb facilitat, l'incendi es propaga ràpidament”, alerta África Marrero.
El projecte avalua tres tipus de vaixells ro-ro: Ro-pax, Ro-ro Càrrec i Vehicle Cargo, utilitzats per a avaluar el rendiment de les solucions proposades i l'estimació del seu cost per a posar-les en marxa.
En la selecció s'ha tingut en compte, sobretot, la disposició dels cellers de càrrega rodada i la capacitat per a passatgers i càrrega en comparació amb les dades estadístiques de la flota mundial.
El perill de transportar vehicles elèctrics en els vaixells
La paradoxa és que els avanços en la tecnologia emprada en els motors dels automòbils complica la seguretat a bord. Atès que el vehicle elèctric serà protagonista de la mobilitat sostenible del futur, la solució no és, òbviament, prohibir la seva càrrega sinó desenvolupar sistemes segurs per al seu transport.
Per aquest motiu els operadors demanen una regulació de l'Organització Marítima Internacional (OMI). “Ara mateix existeixen regulacions internes de les navilieres i algunes no permeten carregar vehicles elèctrics a bord precisament per aquest problema de seguretat”, avisa l'experta.
Prevenció a la ignició a bord
La part tècnica del projecte LASH FIRE es divideix en dotze paquets de treball. El que lidera el CENIT i en el qual estan integrats altres sis membres del consorci, és el de 1) la prevenció a la ignició. La resta són 2) cooperació i comunicació; 3) avaluació formal de la seguretat; 4) integració del vaixell; 5) operacions manuals eficaces, 6) disseny intrínsecament segur, 7) detecció, 8) extinció i 9) contenció.
Marrero comparteix les solucions que estan desenvolupant, però primer, explica, van realitzar una base de dades per a avaluar tots els accidents produïts fins a 2021 i les causes de l'incendi.
“Al principi només ens centrem en l'àmbit de la càrrega rodada però també es van analitzar incendis en túnels i pàrquings causats per vehicles elèctrics o de fuel alternatiu perquè tenen unes condicions molt semblants”, detalla.
A partir d'aquest històric es va decidir quina puntuació de risc intrínsec té cada vehicle i es va quantificar. L'objectiu és poder distribuir la càrrega en les diferents cobertes del vaixell de manera que el risc sigui el menor possible.
Entre 2006 i 2015, es van registrar 32 incendis greus en vaixells Ro-pax. El projecte busca reduir la seva freqüència en un 35% i el nombre de víctimes mortals en un 45%
Rànquing del perill d'incendi del transport de vehicles amb vaixell
Dins del paquet de treball de prevenció a la ignició, s'estan desenvolupant quatre solucions per a detectar punts calents en els vehicles transportats:
- Stowage Planning Tool. Una eina que planifica i estiba la càrrega en la coberta.
- Arc de sensors. Col·locats en la terminal, el seu objectiu és examinar els punts calents de cada vehicle de la càrrega rodada que puja a bord per a conèixer el seu estat real. Si generen alarma, es procedeix a la inspecció. En cas de ser rebutjada per motius de seguretat, l'eina de planificació d'estiba proposa noves solucions per a resituar la càrrega.
- Drons. Aquests dispositius monitoren, arran de terra, la temperatura dels vehicles. Si detecta una temperatura superior a la desitjada, envia un missatge a la Stowage Planning Tool que al seu torn avisa a l'oficial de càrrega perquè prengui mesures preventives.
- Guies i directrius per a la desconnexió i monitoratge de vehicles elèctrics i unitats refrigerades connectades a bord dels vaixells.
Marrero explica que aquesta planificació de la càrrega ja s'utilitza per a distribuir les mercaderies perilloses. El propòsit és aplicar aquesta distribució a la resta de càrrega general entre les quals es troben els vehicles elèctrics o contenidors refrigerats i adaptar l'operativa a aquesta proposta d'estiba.
“En el cas dels camions, per exemple, que porten hores transitant per carretera, les seves rodes o xassissos a vegades tenen una temperatura massa elevada. Invidualmente, això potser no suposa un risc en si mateix. Tanmateix, en col·locar aquest vehicle al costat d'un altre que està una mica deteriorat tots dos poden provocar un incendi”, indica Marrero.
Per a aquelles terminals més petites sense la capacitat d'organitzar o zonificar els vehicles per categories abans d'accedir al vaixell, la pròpia eina mostra, mitjançant una pantalla, les cobertes del vaixell en diferents colors que permet visualitzar les unitats calentes.
“Així, encara que no puguin estibar de la manera més segura, la càrrega podrà localitzar-se. En cas d'incendi, les patrulles de primera resposta al foc sabran al que s'enfronten perquè ara mateix, no ho saben, sobretot en cobertes mixtes”, assegura la líder del grup de prevenció a la ignició.
Generar debat sobre sostenibilitat i seguretat
Tots els membres del consorci es reuneixen cada sis mesos per a compartir solucions, generar debats i es defineixen possibles accions. Marrero destaca la involucració dels operadors, actius en opinar sobre aquestes solucions. També del paper d'un altre grup assessor, que en aquest cas ajuda els equips més tècnics a perfilar la proposta de llei que es presentarà a l'OMI per a adaptar la nova tendència d'un transport zero emissions a bord.
“És un projecte molt ambiciós perquè vol canviar una normativa. L'objectiu és afegir-la al SOLAS (Conveni internacional per a la seguretat de la vida humana en la mar) al més aviat possible amb l'objectiu de millorar a nivell mundial la seguretat i operativa dels vaixells de càrrega rodada”, diu Marrero.
L'objectiu, continua, és guanyar suports, ja que ha de produir-se un consens en la votació. “Per això no ens limitem a Europa. Un país molt actiu és el Japó, ja que els seus operadors, sense ser membres, tenen els mateixos problemes”, comparteix.
La sostenibilitat del transport és una prioritat i una tendència de present i de futur. En paral·lel, el projecte LASH FIRE vol aconseguir que el seu transport sigui el més segur.