Temes

A

Cercar

Més sostenibles, diàfanes i intel·ligents: així són les noves terminals de creuers

La implementació de noves tecnologies i la gestió eficient dels recursos són els dos pilars fonamentals sobre els quals s’estan construint les ciutats del futur. Bases sobre les quals també s’aixequen les noves terminals de creuers per atendre una modalitat de turisme que es consolida en mercats com el mediterrani i que es troba en plena expansió en altres àrees geogràfiques, com Àsia. Helix Cruise Center, a Barcelona, i Crown of Miami, al port de Florida, són dos bons exemples del nou model ‘smart’ de terminals de passatgers.

Publicat el 20.06.2019
Terminal d’última generació dissenyada per Batlle i Roig Arquitectura i construïda per la UTE Vopi4 - Elecnor. [Imatge del website del Port de Barcelona]

PortMiami i el Port de Barcelona són els enclavaments amb més moviment de creueristes del món i d’Europa, respectivament. El 2018, el Port de Barcelona va rebre més de tres milions de passatgers a bord de 838 creuers turístics. A PortMiami, la xifra de passatgers va superar els cinc milions i mig. Números que posen de manifest la importància d’adoptar models de gestió eficient del flux de viatgers i que justifiquen l’obertura de dues terminals d’última generació a les dues destinacions: Helix Cruise Center i Crown of Miami.

Helix Cruise Center va obrir les portes el maig del 2018. Es tracta de la segona terminal de Carnival Corporation & PLC al Port de Barcelona: 12.500 metres quadrats destinats a rebre vaixells de vuit de les marques de la companyia i, segons les previsions, més d’un milió de passatgers a l’any. “El nostre objectiu no és créixer, sinó donar un servei de màxima qualitat als nostres passatgers”, assenyala Sandra Yunta, general Manager i PFSO de Barcelona Cruise Terminal. “Estem garantint que els vaixells del grup que puguin coincidir el mateix dia tinguin dues terminals disponibles (Helix Cruise Center i Palacruceros), on puguem implementar els nostres estàndards de qualitat”.

La construcció de la nova terminal es va basar en tres punts principals: la funcionalitat, l’optimització del manteniment i l’aposta per la llum natural. “La terminal havia de ser prou versàtil per poder fer canvis de flux i implementar noves tecnologies”, explica Yunta. “La nova terminal és espectacular, però al llarg de l’any el manteniment és molt menys costós que el d’altres terminals”. Sistemes de llum natural, lluernes orientades al nord i vidrieres situades a altures baixes són altres solucions que permeten reduir la despesa en electricitat i climatització. Mesures que estan en línia amb l’objectiu marcat per l’ONU de duplicar la taxa mundial de millora de l’eficiència energètica abans del 2030.

Amb aquestes característiques, Helix Cruise Center ha estat seleccionada com una de les millors terminals de passatgers del món pels Prix Versailles del 2019, els guardons mundials d’Arquitectura i Disseny que s’atorguen en associació amb la Unesco i la Unió Internacional d’Arquitectes.

A més, la instal·lació va rebre, el mes d’abril, el primer vaixell propulsat per gas natural liquat (GNL) que ha escalat al Port de Barcelona, l’AIDAnova, que farà un total de 29 escales a la capital catalana, aquesta temporada. La promoció del GNL com a combustible alternatiu és un dels eixos centrals del Pla de millora de la qualitat de l’aire impulsat pel Port de Barcelona, ja que permet reduir les emissions nocives per a la salut (fins a un 80% els òxids de nitrogen, i suprimeix totalment les partícules en suspensió i els òxids de sofre) i contribueix a disminuir els gasos amb efecte d’hivernacle.

La reducció de les emissions també és un dels objectius de Carnival Corporation & PLC, que el 2019 va aconseguir retallar les emissions de diòxid de carboni equivalent (CO2e) de les seves operacions un 26,3% respecte al 2005. L’empresa ja té un vaixell que funciona amb gas natural liquat, un altre que entrarà en servei a la tardor i en té en construcció o en cartera nou més que estaran propulsats per aquest combustible alternatiu.

El pas de dièsel a GNL permet reduir fins a un 85% les emissions d’òxids de nitrogen, un 20% les de carboni i el 100% les de diòxid de sofre.

Una altra de les navilieres que han apostat per la innovació i la sostenibilitat com a senyals d’identitat de les seves noves instal·lacions és Royal Caribbean, que en col·laboració amb el comtat de Miami-Dade va inaugurar la terminal A del PortMiami (Crown of Miami), el novembre del 2018. Va suposar una inversió de més de 200 milions de dòlars que va resultar en la terminal de creuers més gran del món.

L’edifici es va construir seguint estàndards respectuosos amb el medi ambient i, igual que altres terminals del port, disposa de la certificació Leadership in Energy and Environmental Design (LEED) desenvolupada pel Green Building Council dels Estats Units. Destaca per la tecnologia per agilitzar els processos d’embarcament i desembarcament: sistemes biomètrics i de reconeixement facial que permeten reduir a la meitat el temps d’espera a les duanes i als controls de passaports. Una gran millora, tenint en compte que l’enclavament acull els creuers més grans del món, com els de la sèrie Oasis. Tot plegat, juntament amb un disseny funcional, ha fet que es consideri la instal·lació de creuers més innovadora del país. Miguel Reyna, vicepresident associat de Caribbean Cruises Ltd, va assenyalar que el seu objectiu és oferir una experiència única i millorada per als visitants, en un edifici amb un disseny icònic.

La companyia espera rebre 2 milions de persones a l’any gràcies a l’agilitat d’aquesta nova terminal. Els seus sistemes tecnològics poden gestionar el trànsit de 2.000 persones per hora, que és fonamental per estalviar temps i recursos.