Temes

A

Cercar

TransLogMED: formació, creixement inclusiu i desenvolupament sostenible

Les autopistes del mar són la gran aposta pel transport marítim basat en la intermodalitat que ha fet la Unió Europea amb l’objectiu de reduir el col·lapse del trànsit rodat i oferir una alternativa sostenible al transport per carretera. Aquesta noció és el punt de partida del projecte TransLogMED.

Publicat el 30.07.2018
Diversos ports del Mediterrani, com el de Roma en la imatge, participen en aquest projecte. [Imatge de Albin Berlin]
TransLogMED, un projecte impulsat per l’Escola Europea-Intermodal Transport amb el qual es pretén promocionar la cooperació internacional en transaccions de transport mitjançant la capacitació en transport intermodal. “Hi ha cinc socis que participen en el projecte: Port de Barcelona, Port de Gènova, Port de Civitavecchia (Roma) i dues navilieres, Grimaldi Lines i Grandi Navi Veloci (del grup MSC)”, explica Eduard Rodés, director de l’Escola Europea-Intermodal Transport. Actualment participen en el projecte Espanya, Itàlia, el Marroc, Tunísia, Algèria i recentment s’hi han incorporat Egipte i Jordània. L’objectiu principal de TransLogMED és millorar les competències i les capacitats dels operadors de transport i logística de les costes del mar Mediterrani. “Fem una difusió de les característiques d’aquest tipus de transport directament als països que hi participen, com també cursos de formació. També gestionem intercanvis de coneixement i visites d’estudi a Barcelona per a treballadors de les administracions públiques o del sector logístic. Així poden veure i aprendre les operacions que estem portant a terme aquí”, continua Eduard Rodés. A més, la formació es fa als vaixells, un enfocament inspirat en l’antiga tradició dels vaixells escola i que li confereix un caràcter innovador únic que fa que gent de tot el món viatgi a Barcelona a estudiar en aquesta modalitat. De fet, el 60% de l’alumnat del projecte TransLogMED és internacional.
L'objectiu principal de TransLogMED és millorar les competències i capacitats dels operadors de transport i logística de les costes del mar Mediterrani.

La visibilidad de los puertos del sur de Europa, como el de Génova, en la imagen, forma parte de los objetivos del proyecto. [Imagen de Francesco Boncompagni]

Construint ponts amb el sud del Mediterrani

Perquè una autopista del mar se’n consideri i formi part de la Xarxa Transeuropea de Transport ha de tenir altes freqüències d’entrada i capacitat per assegurar que els serveis de les cadenes logístiques intermodals hi estiguin plenament integrats. Quins beneficis ofereix el transport intermodal per autopistes del mar?
  1. Més empreses poden fer servir aquest tipus de servei, ja que és un sistema de transport millorat i les fa més competitives. I no només les de mida gran, també entren en escena les pimes, ja que el transport intermodal facilita enviaments més petits, agrupatge, més agilitat i temps de lliurament més curts (elements que, avui, són crítics en logística marítima).
  2. Ocasiona menys impacte ambiental pel que fa al transport per carretera. I és que “l’essència de les autopistes del mar és un transport combinat que genera un impacte ambiental més baix, permet un creixement sostenible”, puntualitza Rodés.
  3. Genera molta ocupació. “Hem canviat la manera de consumir, de distribuir... Ara tot és molt més fluid. La logística és capaç de generar un 20% addicional d’ocupació respecte als altres sectors”, continua l’especialista.
  4. En el cas del Mediterrani, i gràcies a la tasca del projecte TransLogMED, s’aconsegueix donar visibilitat als ports del sud.

Entre els objectius del desenvolupament de les Autopistes del Mar al sud d'Europa hi ha la reducció de l'impacte ambiental del transport, generar llocs de treball, millorar la competitivitat de les empreses de la zona i donar visibilitat als ports del sud.

The importance of digitalisation

La importància de la digitalització

A la zona on es resol TransLgMED, la importància de la digitalització logística és capital. El desenvolupament de solucions digitals suposa una peça clau perquè aquest projecte funcioni amb fluïdesa tant en l’intercanvi d’informació com en l’intercanvi de documents.

El desenvolupament de procediments per al pas de mercaderies entre tots els agents implicats en la logística marítima és un dels temes que cal intentar resoldre i agilitzar: “No té gaire sentit tenir serveis molt ràpids quan després el camió triga tres dies a passar les duanes”, explica Rodés, i ens parla de com la SafeSeaNet, la xarxa de seguiment de tots els sistemes marítims a les costes europees que ha creat la UE, és un bon començament. Aquest sistema digital “ens permet ser molt més eficients en qüestions duaneres”, continua l’especialista.

Pel que fa als processos d’intercanvi de documents, “també està tenint lloc una revolució digital, especialment a Espanya, com amb els sistemes digitals d’entrada d’admissió de vaixells.”

El gas natural com a combustible marítim

Una de les característiques més valuoses del transport intermodal és la sostenibilitat. En aquest sentit, la transició energètica és més que necessària: “El gas natural es constitueix com una de les fonts bàsiques de combustible al sector marítim els anys vinents”, explica Rodés, i tant els ports com les companyies navilieres s’estan preparant per a això. “Evidentment, no tot funcionarà amb gas, però ja s’estan estudiant innovacions que vagin en aquesta direcció. Per exemple, vaixells híbrids: Grimaldi planteja uns vaixells que mentre estiguin al port s’alimentaran de bateries de liti que portarà el vaixell mateix; Sistemes de connexió directa a generadors que funcionin amb gas natural (com algunes coses que ja s’han fet a Barcelona)...”, conclou Rodés.

Dins del marc de TransLog MED, els vaixells podran tenir especificitats pel que fa a combustible i es podran fer inversions amb la confiança que els ports col·laboradors en aquestes línies regulars estaran preparats per a aquesta diversitat de necessitats energètiques.