Temes

A

Cercar

Simulació i realitat virtual: així és la nova formació logística

L'última tendència en formació és testar una cadena logística virtual amb avatars. Estem davant un embrió del metavers aplicat a la logística?


Publicat el 23.09.2022
Encara que el detonant de YEP MED i TECHLOG sigui la seva implementació a la regió mediterrània, el potencial i abast de la simulació va més enllà. (GettyImages)

La revolució en la capacitació en logística portuària ha arribat. És la simulació. Però no únicament aplicada al maneig de mitjans de transport o de maquinària pesant, com s'ha fet fins ara. Impulsada pels programes YEP MED (Youth Employment in Ports of the Mediterranean) i TECHLOG (Technological Transfer for Logistics Innovation in Mediterranean area), aquesta simulació és ‘total’ i cobreix tota la cadena logística. 

“La diferència principal amb el que s'ha fet fins ara són els denominats serious games, que són simuladors en entorns de les operacions ordinàries. No consisteix a recrear escenaris que poden succeir en la conducció d'un vehicle sinó en tot un sector”, explica Eduard Rodés, director de l’Escola Europea - Intermodal Transport.

Aquesta simulació total permet als alumnes aprendre a gestionar l'operativa en empreses simulades i estar millor preparats quan accedeixen a una empresa real.

Avantatges de la simulació ‘total’ en la formació logística

Les tres grans àrees d'ensenyament que proposa YEP MED són aquelles en les quals s'ha detectat un dèficit de competències: comerç exterior, medi ambient i sostenibilitat, digitalització i operacions logístiques portuàries.

“Aquest és un mercat laboral en el qual tradicionalment ha existit més demanda que oferta. Moltes empreses ens han demanat crear una borsa de treball perquè s'adonen que, una vegada acaben els seus estudis, els alumnes ja saben executar les operacions”, afegeix Rodés.

L'ús de simuladors i de realitat virtual permet:

  • Adquirir experiència laboral en entorns remots i sense riscos.
  • Afavorir la resolució de problemes amb major eficàcia experimentant diversos escenaris reals.
  • Facilitar la construcció de cadenes logístiques més sostenibles i socialment responsables. Durant l'aprenentatge, els estudiants poden triar criteris operatius i comproven les conseqüències de les seves decisions. Per exemple, prioritzar el lliurament a temps o la reducció de costos.

Port Virtual Lab, la plataforma internacional habilitada des de Barcelona

En 2020, l’Escola Europea, participant en YEP MED i TECHLOG, va llançar una licitació per a identificar una empresa de ERP (Sistema de planificació de recursos empresarials) que desenvolupés el sistema que sustenta el paradigma de la formació virtual que estava creant per al primer d'ells: el Port Virtual Lab.

“A causa de la pandèmia, els alumnes no van poder realitzar pràctiques professionals. L’Escola va decidir llavors adaptar els projectes a aquest entorn virtual i el resultat és aquesta plataforma d'aprenentatge que posem a la disposició dels països que formen part d'aquests programes”, diu Rodés.

En aquesta formació, els alumnes es converteixen en empleats de la constel·lació d'empreses que cobreixen tota la cadena de subministrament, integrades en la plataforma com a companyies independents: una empresa transitària, una companyia marítima, una aèria, una ferroviària i una terminal portuària. 

Cadascuna compta amb un lloc web propi, amb informació en temps real sobre la sortida i entrada de vaixells, rutes disponibles, serveis, equipaments, flotes o tipus de contenidors que poden contractar-se. Els estudiants accedeixen al back office i s'encarreguen de gestionar tota l'operativa, com si fossin transitaris i consignataris.

“L'alumne ha de construir la cadena logística i gestionar tots els aspectes, com la sol·licitud de cotitzacions, reserves, preparar i enviar la documentació pertinent, comunicar-se amb les altres empreses per a reservar, enviar i recepcionar el carregament. Les empreses són avatars, no bessons digitals”, aclareix.

El grau de realisme és tal, assegura Rodés, que des del ‘món real’ han contactat a aquestes empreses per a sol·licitar els seus serveis.

Per a la seva posada a punt, el director de l'Escola Europea explica que ha estat necessari comptar no sols amb perfils tècnics en programació sinó també amb experts del sector capaços de preveure qualsevol escenari possible dins de la complexa cadena de subministrament.

En aquesta formació, els alumnes es converteixen en empleats de la constel·lació d'empreses que cobreixen tota la cadena de subministrament, integrades en la plataforma com a companyies independents

Els ports, socis imprescindibles

Pel que fa als ports, en YEP MED hi ha involucrats vuit. Barcelona y València (Espanya) , Autorità Portuale Mar Tirreno Centro Settentrionale (Itàlia), Port de Marseille-Fos (França), Damieta Port Authority (Egipte), Office de la Marine Marchande et des Ports (Tunísia), Aqaba Development Corporation (Jordània)i la Cambra de Comerç, Indústria i Agricultura de Beirut (Líban)

“El desenvolupament del comerç ha canviat enormement en els últims anys. Els patrons de compra i la configuració de les expedicions, també. Les operacions d'exportació i importació s'han multiplicat i els ports són els centres que despatxen i recepcionen els productes físics. Per això estan canviant la seva configuració, sobretot en les seves zones d'activitats logístiques. Aquest nou tipus d'expedicions necessita nous valors afegits en la manipulació de la càrrega”, afirma Eduard Rodés.

 Cada empresa virtual compta amb un lloc web propi i amb informació sobre la seva oferta de serveis. (Escola Europea-Intermodal Transport)

Les empreses logístic-portuàries comencen a formar part d'aquests entorns, amb departaments i professionals dedicats a la innovació. Generar espais i oportunitats per a provar aquestes solucions disruptives no és una decisió senzilla, assumeix Rodés. No obstant això, apostar pel risc basat en la confiança, compromís i la cooperació beneficia a totes les parts. 

“El Port de Barcelona es muy consciente de que esta es una herramienta de colaboración muy importante, cuyo alcance e impacto es enorme. La rápida obsolescencia significa que tenemos que reinventarnos constantemente”, reflexiona.

Un marc de col·laboració i cooperació internacional i interportuària

La plataforma Port Virtual Lab és el marc d'aprenentatge comú per als 7 països mediterranis que participen del projecte: Espanya, Itàlia, França, Líban, Egipte, Tunísia i Jordània. Els estudiants treballen remota i virtualment en equips internacionals. El professorat també prové d'aquests països.

Encara que el detonant del projecte sigui la seva implementació a la regió mediterrània, el potencial i abast de la simulació va més enllà.

Rodés explica que una delegació de l’Escola, que representarà també a l’Institut de Logística de Barcelona i a la Universitat de Barcelona, viatjarà a Tailàndia a finals d'octubre en una missió organitzada pel Port de Barcelona per a establir acords amb institucions locals

L'objectiu és introduir la simulació en universitats i centres de formació professional per a virtualitzar futures operacions d'exportació i importació entre tots dos països, en col·laboració amb FETEIA, la Federació Espanyola de Transitaris. 

Afegeix que a l'octubre, i representada per la Universitat de Barcelona, l’Escola assistirà al congrés organitzat per la Federación de Asociaciones Nacionales de Agentes de Carga y Operadores Logísticos Internacionales de América Latina y el Caribe (ALACAT), per a començar a desenvolupar relacions per a introduir la simulació a aquell continent.

“Gràcies als simuladors, podem començar a treballar la totalitat de la logística global de manera virtual. Tenim la certesa que les cadenes de subministrament milloraran perquè gràcies a la simulació cada part entendrà millor a l'altra, tot i no tractar-se d'operacions ‘reals’”, valora. 

La finalització dels programes YEP MED (2023) i TECHLOG (2024) no significarà el final de Port Virtual Lab. “El més complicat va ser posar en marxa la plataforma. La nostra idea és crear una xarxa mundial de centres que la utilitzin i que estiguin vinculats als ports. Només a Catalunya, el 80% de les empreses utilitzen els serveis del Port en algun moment, són comunitats molt àmplies”, afirma.

Eduard Rodés explica que aquest mètode d'ensenyament està lluny d'estancar-se. Al contrari. Ja hi ha veus que insinuen que el pròxim serà la creació d'un metavers on no sols se simularan les operacions logístiques sinó les relacions entre professionals. “S'obren nous escenaris i molt atractius”, conclou.