Temes

A

Cercar

Ports 4.0 financia 30 nous projectes innovadors en fase precomercial al sector maritimoportuari

La segona convocatòria de projectes precomercials de Ports 4.0, el fons creat pels ports espanyols i gestionat per Puertos del Estado per finançar iniciatives innovadores als ecosistemes maritimoportuaris, atorga 11,1 milions d'euros a 30 iniciatives.

Publicat el 01.11.2023

Alba González és Tècnica de Projectes d’Innovació al Port de Barcelona.

Aquesta segona convocatòria del fons Ports 4.0 tanca amb la proposta d'atorgar 11,1M€ a un total de 30 projectes dels 116 inicialment presentats en la modalitat precomercial. Aquesta modalitat de projectes engloba aquells que es troben en un nivell de maduresa tecnològica (TRL) entre 3 i 6, és a dir, entre una “funció crítica analítica i experimental i/o prova de concepte característica” i “validació de sistema o subsistema en un entorn rellevant”.

Les subvencions concedides als projectes pre-comercials ajudarà a evolucionar el seu nivell de maduresa tecnològica fins a un TRL 7 o “validació de sistema en un entorn real”. La convocatòria es va llançar al març de 2022 i va tancar l'admissió de candidatures al juny de 2022 amb 95 candidatures acceptades de 116 presentades, que finalment ha resultat en la ja citada assignació de 11,1M€ a 30 projectes a l'octubre de 2023. 

Des de la creació del fons Ports 4.0 en 2020 s'han llançat un total de dues convocatòries per modalitat i s'han finançat 63 idees, 21 projectes en fase comercial i 48 en fase pre-comercial. Es tracta així d'un dels fons d'innovació més importants a nivell mundial orientats a l'entorn marítim i portuari.

Al febrer de 2023, es va resoldre la segona convocatòria en les modalitats d'idees (TRL 1 i 2) i projectes comercials (TRL 7, 8 i 9), amb un resultat de 30 i 12 guanyadors respectivament.

Les tecnologies més recurrents en aquesta convocatòria per resoldre els reptes de la comunitat logístic-portuària són la IA i el machine learning, la sensorització (IoT), el blockchain o el 5G (Fp).



Algunes de les tecnologies més recurrents que s'utilitzen en aquesta convocatòria per a resoldre els reptes de la comunitat logístic-portuària són la intel·ligència artificial i el machine learning, la sensorización (IoT), el blockchain o el 5G. 

Els projectes subvencionats es comprometen a realitzar una prova pilot que permeti testar el desenvolupament en un entorn real i amb la col·laboració d'un agent facilitador de la comunitat logístic-portuària espanyola. Un agent facilitador és l'Autoritat Portuària, concessionari o agent públic o privat de la comunitat logístic-portuària en les instal·lacions de la qual s'executi el projecte. Encara que qualsevol empresa de la comunitat logístic-portuària pot actuar com a agent facilitador, són normalment les Autoritats Portuàries les que ofereixen aquest suport. Alguns exemples d'autoritats portuàries que actuen com a agent facilitador de projectes guanyadors en aquesta última convocatòria són Algesires amb 5 projectes, Barcelona amb 5, Bilbao amb 4, Las Palmas amb 3 i València amb 3.

 

Alguns projectes seleccionats

A continuació, hem volgut destacar projectes significatius per a mostrar la diversitat d'iniciatives innovadores que s'estan duent a terme en els entorns portuaris. Es poden consultar tots els projectes guanyadors proyectes guanyadors aquí.

  • Compass+: monitorant els efectes de l'onatge causat pel pas dels vaixells

    El projecte Compass+, liderat per Siport21, és una solució innovadora de control operatiu. Mitjançant sistemes de monitoratge no intrusius, Compass+ prediu els moviments produïts en diferents escenaris de trànsit de vaixells tenint en compte les condicions climàtiques per a establir recomanacions en la seva entrada o sortida del port per a evitar que les operacions de càrrega i descàrrega es vegin afectades. Es tracta, doncs, d'una eina predictiva que ajuda a la presa de decisions, tant en la gestió de les operacions de càrrega i descàrrega com en el control del trànsit. 

    El projecte Compass+ utilitza diverses tecnologies com la IA/ML, IoT, el 5G i la sensorización. 

    Per a aquest projecte s'ha atorgat una subvenció de 483.775,68€ que permetrà evolucionar el TRL del projecte fins a convertir-lo en un projecte comercial a TRL 7.

    Mitjançant sistemes de monitoratge no intrusius, Compass+ prediu els moviments produïts en diferents escenaris de trànsit de vaixells tenint en compte les condicions climàtiques (Fp).

     

  • Subdrill: robot de perforació

    Subdrill és un projecte de l'empresa Geociencia y Exploraciones Marítimas (GEM) que pretén desenvolupar un nou equip robotitzat submarí operat remotament. Està específicament desenvolupat per als requeriments de les infraestructures marines i cerca disminuir ineficiències en la cadena de valor de les campanyes geotècniques, amb un estalvi molt significatiu en els costos de producció.El sistema consta d'un equip de perforació robotitzat d'ús general que descendeix al llit marí i una sala/contenidor de control de les operacions, així com d'elements auxiliars. 

    Per a l'exploració del medi marí, actualment s'utilitzen plataformes tipus jack-up o, menys sovint, vaixells perforadors. Tots dos mitjans són onerosos, escassos i resulten en un procés lent i molt dependent de les condicions meteorològiques. 

    Per a aquest projecte s'ha atorgat una subvenció de 980.961€ que permetrà evolucionar el seu grau de maduresa fins a convertir-lo en un projecte comercial de TRL 7.

    L'empresa Geociencia y Exploraciones Marítimas (GEM) fa temps que desenvolupa noves tecnologies en actuacions al llit marí, com en equips de perforació. (GEM)

     

  • Portnet: plataforma blockchain de seguiment i circularitat de residus

    Portnet és una plataforma blockchain col·laborativa i interoperable, que connectarà la cadena de valor entre els generadors de residus (embarcacions) i les plantes de tractament finalistes. L'objectiu d'aquest projecte no solament es millorar l'eficiència en els processos, sinó incentivar la circularitat a través de la monetització adquirida per part del residu a través de totes les seves transformacions i posada en el mercat com a matèria primera.

    Els objectius de la plataforma són:

    • Millorar la gestió documental de les deixalles Marpol a través de la digitalització.
    • Obtenir la traçabilitat completa dels residus.
    • Promoure la circularitat a través de la monetització de la deixalla perquè sigui percebut com un actiu amb valor.
    • Desenvolupar un sistema amb blockchain interoperable i integrable en uns altres softwares de gestió.

    Per a aquest projecte s'ha atorgat una subvenció de 646.139€.

    Portnet és una plataforma blockchain col·laborativa i interoperable que connectarà la cadena de valor entre les embarcacions i les plantes de tractament (Fp).

     

  • MOLA: una plataforma de gestió d’operacions logístic-duaneres 

    El Col·legi Oficial d'Agents de Duanes i Representants Duaners de Barcelona presenta aquest projecte per a desenvolupar una plataforma de gestió d'operacions logístic-duaneres. Pretén ser un producte neutral per a gestionar les operacions duaneres i permetrà disposar d'un únic punt de control d'aquestes operacions, independentment de les aplicacions de gestió que utilitzi cada agent. 

    MOLA (Mòdul d'Operacions Logístiques Duaneres) no està pensat per a gestionar documents ni tasques administratives, sinó per a disposar del control sobre els treballs, estats, traçabilitat i comunicacions, tant externes com internes, i facilitar la relació amb aplicacions de gestió externes. 

    La solució, que estarà al núvol, es basa en tecnologies 4.0, partint d'un control senzill i àgil, que es recolzarà en regles i intel·ligència de negoci (Big Data – AI), connectivitat amb sensors i altres elements IoT, i Blockchain. 

    Per a aquest projecte s'ha atorgat una subvenció de 241.992,96€, la qual cosa permetrà evolucionar el TRL del projecte fins a convertir-lo en un projecte comercial de TRL 7.

    MOLA és una plataforma de gestió duanera al núvol que es basa en tecnologies 4.0. (Fp).

     

  • Marinehound: Autonomous Sniffer System

    Marinehound és un sistema integral de monitoratge continu d'emissions procedents dels vaixells (Continuous Emission Monitoring System – CEMS) que permet analitzar de manera ràpida i emmagatzemar dades sobre les emissions d'òxids de sofre (Marpol VI) per a verificar el compliment de les limitacions establertes en les regulacions internacionals de tots els vaixells que accedeixen a port o a les àrees de control d'emissions (ECA’s). A través d'una boia i un dron analitza els gasos, integrant les dades obtingudes pel sensor en temps real amb altres dades de posició o meteorològics en una plataforma IoT localitzada en el núvol. 

    Per a aquest projecte s'ha atorgat una subvenció de 592.308€.

    Marinehound és un sistema integral de monitoratge continu d'emissions dels vaixells (Fp).

     

  • SixSenso: detección in situ de microorganismes en aigües marítimes

    SixSenso proposa un sistema ràpid de detecció in-situ de microorganismes (E. coli, Enteroccocci i Fitoplacton) que proporciona resultats en menys de tres hores una vegada presa la mostra. Actualment, la detecció de microorganismes es realitza a través de tècniques de cultiu en laboratori i han de passar dies per a obtenir els resultats. SixSenso ofereix una solució de detecció precoç de contaminació biològica en aigües ambientals i industrials per a monitorar la qualitat de l'aigua i evitar i detenir els brots al més aviat possible. 

    El producte està compost per tres mòduls:

    • Sistema d'etiquetatge de microfluids per a la detecció de microorganismes.
    • Sistema lector de fluorescència basat en làser.
    • Sistema concentrador frontal que actua sobre les aigües a analitzar i les converteix en una mostra útil per al sistema d'anàlisi.

    Aquest producte ajudarà a garantir el compliment de la normativa IMO (D-1 i D-2 IMO 2004) per a evitar la presència d'espècies invasores. A més, facilitarà els processos de detecció, sent un sistema de fàcil ús i portable. 

    Per a aquest projecte s'ha atorgat una subvenció de 401.444,16€.

    SixSenso és un sistema ràpid de detecciónde microorganismes en aigües marítimes (Fp).



  • Carbon Wage Gauge: sensores per a mesurar l'oleatge

    Aquest projecte, liderat per l'agrupació de dues empreses, Vázquez y Torres Ingeniería S.L (VTI) i Automation Designs and Custom Applications S.L. (ADEQUA), consisteix en un sistema portàtil de precisió per a mesurar l'onatge i les marees en temps real. El sistema de mesurament s'adapta a diferents tipus d'aigües: salobres, salades o salmorres. La tecnologia utilitzada per al desenvolupament d'aquest sistema s'ha testat en condicions de laboratori i gràcies a la subvenció concedida per Ports 4.0 es podrà desenvolupar el pilot en un entorn real que validi l'ús del sistema. 

    Per a aquest projecte s'ha atorgat una subvenció de 447.449€.

    Carbon Wage Gauge és un sistema portàtil de precisió per mesurar l'onatge i les marees a temps real (Fp).

     

  • Carthago Coating: antifouling marí basat en nanotecnología

    Carthago Coating desenvolupa un antifouling i anticorrosiu marí que es basa en la nanotecnologia i l'ús del grafè, a partir de dispersions de la nanotecnologia en diferents àmbits d'aplicació i, més concretament, en resines i bases de pintures.

    En no funcionar per exfoliació de producte o alliberament de biocides, no perjudica els fons marins. A més, millorarà la hidrofobicitat i, per tant, l'energia consumida pels vaixells, així com el manteniment de les instal·lacions maritimoportuàries en formar part del tractament anticorrosió del producte.

    Aquest projecte parteix d'un TRL5 i se li atorga una subvenció de 102.656,44€.

    Carthago Coating és un antifouling i anticorrosiu basat en la nanotecnologia i l'ús del grafè (Fp).

Els pròxims passos per als projectes finançats

Tots els projectes finançats amb fons Ports 4.0 pretenen fomentar la innovació de la comunitat portuària espanyola i generar un ecosistema que permeti resoldre reptes i fer els processos i operacions de forma més eficient i sostenible. 

Ja fa temps que les diferents Autoritats Portuàries i ports d'interès general estan compromesos i molt implicats en el desenvolupament d'aquest ecosistema innovador que augmenta la competitivitat del sector i donen valor afegit a l'activitat portuària. 

Per a complementar les aportacions d'aquest fons d'innovació, els ports espanyols estan implementant iniciatives per a acollir start-ups, scale-ups i empreses innovadores. 

Alguns exemples d'iniciatives d'aquest tipus són PortLab a Bilbao, BlueTechPort i la Fundació BCN Port Innovation a Barcelona, la Lonja de la Innovación a Huelva, el programa OpenTop a  València o la Travesía de la Innovación a Algesires.

En els pròxims mesos, està previst que s'obri una nova convocatòria d'idees i projectes comercials amb un pressupost total de 6.750.000€, distribuït en 750.000€ per a idees, dels quals 150.000 seran per a intraemprendiment en les pròpies autoritats portuàries, i 6.000.000€ per a projectes en fase comercial. S'espera que les bases siguin molt similars a les de les convocatòries anteriors. Això significa que, des que s'obri la convocatòria (que es publicarà en el BOE), les empreses disposaran de dos mesos per a presentar les seves propostes d'idees o de tres mesos per als projectes d'innovació en fase comercial.

 

  • Animem a les startups que es presentin al fons, ja que brinda una gran oportunitat de finançament i de col·laboració amb l'entorn portuari. 
  • El Port de Barcelona posa a la seva disposició el correu electrònic innovacio@portdebarcelona.cat per a aquells interessats a sol·licitar suport a l'Autoritat Portuària de Barcelona. 
  • Sessions pitch: https://ports40.es/main/static.html?static_page_id=41