Temes

A

Cercar

Els ports i les fires tecnològiques: un aparador de present i de futur

Cada vegada hi ha més ports que participen activament en les principals fires tecnològiques del món. Per què? La raó principal és que en aquests esdeveniments es generen connexions entre els smart ports i les start-ups que presenten solucions a molts dels reptes als quals s'enfronta la indústria 4.0. És a dir, que si aquestes fires fossin una aplicació de cites, es podria dir que els ports i les tecnològiques busquen fer match.

Publicat el 06.08.2021
Els ports són els candidats perfectes per a provar tecnologies. I les fires i congressos, el millor aparador per a demostrar-ho. (Port de Barcelona)

Fins fa uns anys, les autoritats portuàries i el sector marítim-portuari en general participaven activament en congressos i conferències relacionades únicament amb el sector, ja fossin d'índole general o específics.

L'assistència a esdeveniments vinculats a verticals tecnològics era l'excepció però en els últims temps, tant els ports com els operadors han incrementat la seva presència més enllà del seu entorn tradicional.

Per a Eduard Martín, CIO i director de 5G de Mobile World Capital Barcelona, això té una explicació clara: “en aquests esdeveniments es genera un ecosistema entre agents de la indústria 4.0, inclosos els ports, i les start-ups que compten amb solucions a molts dels reptes als quals s'enfronten”, afirma.

Així, cada vegada existeixen més exemples de l'assistència de ports a les principals fires tecnològiques del món. Un dels més potents: Anvers, Barcelona, Busan, Hamburg, Los Angeles, Mont-real i Rotterdam en el Smart City Expo World Congress sota la denominació conjunta de Smart Ports: piers of the future.

El següent pas natural era que les tecnològiques ensenyessin en els aparadors de les fires, seguint amb la metàfora de l'aplicació de cites, els fruits del seu amor pels ports. Un exemple ha estat el congrés vinculat amb start-ups que se celebra en paral·lel al Mobile World Congress (MWC) de Barcelona, el 4YFN, en el qual es van presentar diversos pilots i desenvolupaments en els quals estaven implicats els ports.

Solucions provades

En l'edició de 2021 del Mobile World Congress s'han mostrat diverses solucions desenvolupades en entorns portuaris, posant de manifest com les fires tecnològiques reflecteixen el vincle creixent entre ports i disruptors tecnològics.

1. Prova pilot de Salvament Marítim + 'Paediatric Emergencies in Maritime Environments

Desenvolupada per a millorar l'assistència mèdica marítima, aquesta prova pilot va recrear una emergència cardíaca soferta per un menor en una embarcació situada en aigües del Port de Barcelona. Va donar l'alerta un dispositiu pediàtric subcutani que el menor portava col·locat i que va transmetre el senyal al Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM).

Simultàniament, l'avís va arribar al servei de cardiologia de l'Hospital Sant Joan de Déu, que de manera remota va examinar el dispositiu. Una vegada comprovada la gravetat de la situació, va sol·licitar al SEM que s'activés el protocol per a atendre el pacient. 

En remot i en temps real, el SEM es va connectar amb una cardiòloga d'aquest hospital a través d'una tablet d'alta resolució amb 5G i, seguint les seves instruccions, van aconseguir estabilitzar al pacient. Posteriorment, gràcies a l'ecògraf ultraportátil Philips Lumify i un mòbil 5G que s'utilitza com a router, es va realitzar una ecocardiografía per a valorar amb més detall l'estat de salut del pacient.

Impulsat a través de la iniciativa 5G Barcelona, l'Hospital Sant Joan de Déu, Vodafone, el Port de Barcelona i la Societat de Salvament i Seguretat Marítima (SASEMAR), amb la col·laboració de Philips i Biotronik, aquest pilot demostra com la tecnologia 5G pot salvar vides. També en un entorn marítim.

2.   Telefónica + APM Terminals

Telefónica, APM Terminals i Mobile World Capital van presentar un altre projecte portuari en el MWC. En aquesta ocasió, per a coordinar el trànsit portuari de la terminal de contenidors del Port de Barcelona i anticipar potencials accidents.

La solució connecta de manera nativa les grues de la terminal amb altres grues, així com amb els camions i personal de APMT. Aquests últims comptaven amb una aplicació per al telèfon intel·ligent que avisa en temps real de quan pot haver-hi un problema de seguretat física, com pot ser un xoc o un atropellament.

“El repte més complicat va ser obtenir una precisió de centímetres dels diferents elements del port. Per a això es va instal·lar una antena GNSS i un servidor RTK en el client i, juntament amb edge computing, es realitzava una rectificació de posició en temps real, necessària per a evitar accidents”, expliquen des de Telefónica.

Carles Rúa, responsable de Projectes Estratègics i Innovació del Port de Barcelona:
“Aquesta diversificació d'esdeveniments anirà creixent en el futur com a resultat d'una major pluralitat de la pròpia activitat portuària”

Així mateix, aquesta solució també realitza funcions de manteniment predictiu gràcies a la internet de les coses (IoT), permetent mesurar la deterioració de les màquines i anticipar possibles reparacions, així com realitzar una analítica de negoci. Això és possible perquè la xarxa de 5G permet desplegar molts més sensors d’IoT.

3. Autoritat Portuària de Bilbao + AllRead

La tercera i última solució relacionada amb els ports en el MWC va ser la presentada pel Port de Bilbao i la start-up AllRead. Ambdues col·laboren en la implementació d'un programari amb visió artificial dissenyat per la start-up per a optimitzar el control d'accessos, millorant la gestió de la seguretat i garantint la fluïdesa en l'operativa portuària.

L'algorisme que aconsegueix llegir les matrícules, fins i tot si estan deteriorades o sota condicions meteorològiques adverses, està allotjat en el edge computing de Telefónica, ampliant la funcionalitat de les càmares i garantint el control de la porta d'accés en un temps mínim des de la xarxa, en disposar la companyia de telefonia d'aquestes capacitats d'intel·ligència artificial molt pròximes a la ubicació del Port de Bilbao.

“Gràcies al edge computing i a les capacitats de machine learning desplegades s'accelera l'execució del càlcul, realitzant-se en temps real per a reduir els temps d'espera en les entrades i sortides del recinte portuari. Pel que fa a les càmares instal·lades en el port, es va redirigir el trànsit generat per les mateixes perquè les dades aconseguissin l’edge on es faria el còmput i identificació de les matrícules”, comparteixen des de Telefónica.

El Port de Barcelona en el 4YFN

Un altre exemple de la presència dels ports en esdeveniments tecnològics va ser la partipació amb estand propi, per primera vegada, del Port de Barcelona en el 4YFN, l'esdeveniment per a start-ups pertanyent al MWC. L'estand va registrar més de 80 visites de companyies com Huawei o Orbiwise, que desenvolupa tecnologies avançades per a la indústria de l’IoT, i també de Cinkventuring, una consultora especialitzada en el disseny, desenvolupament i implementació de programes d'emprenedoria i innovació oberta.

Carles Rúa, responsable de Projectes Estratègics i Innovació del Port de Barcelona, va intervenir en la sessió titulada ‘Indústria 4.0: quan les tecnologies cognitives i de connectivitat es troben amb empreses àgils’.

Sobre la creixent participació dels ports en fires i congressos tecnològics, Rúa justifica l'interès pel fet que la creixent digitalització dels entorns portuaris comporta una major demanda cap a desenvolupaments tecnològics que permetin posar-la en pràctica.

Les fires tecnològiques són un excel·lent aparador per a compartir experiències multisectorials. (Port de Barcelona)

Les iniciatives i lideratge portuari en camps com la transició energètica i el transport sostenible, prioritàries també en moltes altres indústries, provoca que les fires tecnològiques siguin un excel·lent aparador per a compartir aquestes experiències amb altres sectors.

“Aquesta diversificació d'esdeveniments anirà creixent en el futur com a resultat d'una major pluralitat de la pròpia activitat portuària i la seva creixent tecnificació. Els ports capdavanters hauran de convertir-se en referents i tractors tecnològics més enllà del seu sector d'activitat”, va explicar Carles Rúa.

Replicar la dinàmica de les ciutats en un entorn controlat

Per al responsable d'innovació del Port de Barcelona, els ports estan convertint-se amb més freqüència en bancs de proves per a tota mena de tecnologies i, molt especialment, per a fer demostracions de la integració d'aquestes en entorns complexos.

Tal com afirma el director de 5G de Mobile World Capital Barcelona, Eduard Martín, el factor més interessant perquè això sigui així és que es tracta d'entorns que pràcticament repliquen la dinàmica de les ciutats però en un recinte controlat i perimetralment tancat. 

Això converteix als ports en els candidats perfectes per a provar i, sobretot, escalar aquestes tecnologies perquè ampliïn i millorin els serveis de les ciutats. I les fires i congressos són el millor aparador per a demostrar-ho.