Temes

A

Cercar

Ports 4.0: un revulsiu de la innovació portuària

Arrenca la tercera convocatòria del fons d'inversió Ports 4.0, un autèntic impuls per a la innovació portuària a Espanya. No sols pel seu suport a l'ecosistema de startups sinó perquè ha aconseguit potenciar l'interès dels ports en la innovació.

Publicat el 07.04.2022

Alba González és Tècnica de Projectes d’Innovació al Port de Barcelona.

El desenvolupament de tots aquests programes tindrà un efecte multiplicador, provocant que les startups fixin el seu objectiu en l'entorn marítim, els ports i l'economia blava. (GettyImages)

Ports de l'Estat va llançar per primera vegada en 2020 el Fons Ports 4.0 en les seves modalitats de programa idea, projecte precomercial i projecte comercial. El fons pretén promoure i incorporar activament la innovació disruptiva o incremental com a element de competitivitat, d'eficiència, sostenibilitat, seguretat i protecció en el sector logístic-portuari espanyol. Ha tingut una alta participació i ha permès que diferents autoritats portuàries desenvolupin projectes innovadors.

 

Arran d'aquest èxit, a l'octubre de 2021 es va llançar la segona convocatòria en modalitat idees i projectes comercials, seguida d'una tercera convocatòria en la modalitat de projectes precomercials que es va publicar el passat 10 de març. Les noves convocatòries compten amb un 50% més de fons que l'original, la qual cosa permetrà que més projectes i idees puguin ser subvencionats.

 

Ports 4.0 com a catalitzador de la innovació

Ports 4.0 ha estat un clar impulsor de la innovació en la comunitat logístic-portuària espanyola. Tant les autoritats portuàries com les empreses de l'ecosistema estan apostant per impulsar projectes amb noves tecnologies, incorporar en els seus plans estratègics les activitats d'innovació i fixar objectius que incrementin la seva competitivitat a través del canvi tecnològic i la digitalització.

Diverses autoritats portuàries, com són el cas de València, Barcelona o Bilbao, ja han començat a desenvolupar els seus hubs d'innovació amb l'objectiu d'atreure, fomentar i desenvolupar un ecosistema logístic-portuari innovador. 

Aquests hubs generen sinergies entre actors de la comunitat portuària i amb les ciutats i regions en les quals es localitzen, tal com demostren els següents exemples.

Ports 4.0 és un clar impulsor de la innovació en la comunitat logístic-portuària espanyola. (GettyImages)

Projectes secundats pels ports espanyols

L'Autoritat Portuària de Badia d'Algesires és un dels ports espanyols que més fomenta la cultura de la innovació a través de la seva “Travessia de la Innovació”. Aquesta travessia inclou programes com Algesires BrainPort que “es concep com l'eix vehicular de l'estratègia d'innovació de la APBA i abasta tant la cartera de projectes d'innovació com el conjunt d'activitats i actuacions de caràcter transversal en innovació”.

L'Autoritat Portuària de la Badia d'Algesires dona suport a projectes com a Posidònia Port CMD, una eina que permet l'intercanvi d'informació d'escales i operacions de vaixells en port en temps real. 

De la mà de la Fundació Valenciaport, el Port de València va anunciar fa uns dies la creació de la seva hub d'innovació Opentop. El hub inclourà un programa d'incubació i acceleració que desenvoluparà al costat de Telefónica com partner estratègic i un living lab.

A més, es crearà un fons de capital de risc que formarà part del hub liderat per la Fundació ValenciaPort. Opentop ja ha iniciat la seva activitat acollint la segona edició del Valenciaport Hackaton que “tractarà d'obtenir solucions innovadores i creatives que millorin el rendiment i la sostenibilitat en el port de València”. 

El projecte Perseo, una plataforma per al control de les emissions en zones portuàries en temps real mitjançant la tecnologia AVENCS (Sistema d'Imatge multiespectral d'Alta Sensibilitat) i la integració d'altres fonts de dades, ha estat un dels guanyadors de la primera convocatòria de precomercial i ha rebut el suport de l'Autoritat Portuària de València.

El Port de Barcelona va aprovar a la fi de 2021 el seu pla d'innovació, en el qual s'estableix un model propi basat en la innovació oberta i col·laborativa. En el pla es defineixen quines són les quatre línies de treball: desenvolupar estructures de gestió àgils i transversals que impliquin a tota la comunitat portuària de Barcelona, establir aliances amb l'entorn innovador de Barcelona, estimular la innovació sectorial i difondre l'activitat innovadora del port.

Ja s'està començant a treballar en les diferents línies d'actuació definides. El projecte d'un nou hub d'innovació enfocat en l'economia blava està en marxa. El port està incrementant el nombre de proves pilot que es desenvolupen en les seves instal·lacions per a consolidar-se com a espai sandbox.

Recentment s'ha aprovat la posada en marxa de la Fundació BCN Port Innovation, fundació de caràcter privat que permetrà agilitzar la gestió d'iniciatives innovadores i la col·laboració amb empreses del sector marítim portuari. 

Alguns dels projectes guanyadors secundats pel Port de Barcelona són CleverVolume, una solució tecnològica que estima el volum de residus sòlids mitjançant una rèplica digital del contenidor que calcula el volum i genera un informe; o Disrupción del OCR Portuario, un programari d'identificació intel·ligent per al transport intermodal que identifica qualsevol actiu en qualsevol lloc i amb qualsevol càmera.

La tercera convocatòria de Ports 4.0, en la modalitat de projectes precomercials, està oberta fins al pròxim 13 de juny. (GettyImages)

 

Les noves convocatòries compten amb un 50% més de fons que l'original, la qual cosa permetrà que més projectes i idees puguin ser subvencionats

Projectes secundats pels ports espanyols

L'Autoritat Portuària de Badia d'Algesires és un dels ports espanyols que més fomenta la cultura de la innovació a través de la seva “Travessia de la Innovació”. Aquesta travessia inclou programes com Algesires BrainPort que “es concep com l'eix vehicular de l'estratègia d'innovació de la APBA i abasta tant la cartera de projectes d'innovació com el conjunt d'activitats i actuacions de caràcter transversal en innovació”.

L'Autoritat Portuària de la Badia d'Algesires dona suport a projectes com a Posidònia Port CMD, una eina que permet l'intercanvi d'informació d'escales i operacions de vaixells en port en temps real. 

De la mà de la Fundació Valenciaport, el Port de València va anunciar fa uns dies la creació de la seva hub d'innovació Opentop. El hub inclourà un programa d'incubació i acceleració que desenvoluparà al costat de Telefónica com partner estratègic i un living lab.

A més, es crearà un fons de capital de risc que formarà part del hub liderat per la Fundació ValenciaPort. Opentop ja ha iniciat la seva activitat acollint la segona edició del Valenciaport Hackaton que “tractarà d'obtenir solucions innovadores i creatives que millorin el rendiment i la sostenibilitat en el port de València”. 

El projecte Perseo, una plataforma per al control de les emissions en zones portuàries en temps real mitjançant la tecnologia AVENCS (Sistema d'Imatge multiespectral d'Alta Sensibilitat) i la integració d'altres fonts de dades, ha estat un dels guanyadors de la primera convocatòria de precomercial i ha rebut el suport de l'Autoritat Portuària de València.

El Port de Barcelona va aprovar a la fi de 2021 el seu pla d'innovació, en el qual s'estableix un model propi basat en la innovació oberta i col·laborativa. En el pla es defineixen quines són les quatre línies de treball: desenvolupar estructures de gestió àgils i transversals que impliquin a tota la comunitat portuària de Barcelona, establir aliances amb l'entorn innovador de Barcelona, estimular la innovació sectorial i difondre l'activitat innovadora del port.

Ja s'està començant a treballar en les diferents línies d'actuació definides. El projecte d'un nou hub d'innovació enfocat en l'economia blava està en marxa. El port està incrementant el nombre de proves pilot que es desenvolupen en les seves instal·lacions per a consolidar-se com a espai sandbox.

Recentment s'ha aprovat la posada en marxa de la Fundació BCN Port Innovation, fundació de caràcter privat que permetrà agilitzar la gestió d'iniciatives innovadores i la col·laboració amb empreses del sector marítim portuari. 

Alguns dels projectes guanyadors secundats pel Port de Barcelona són CleverVolume, una solució tecnològica que estima el volum de residus sòlids mitjançant una rèplica digital del contenidor que calcula el volum i genera un informe; o Disrupción del OCR Portuario, un programari d'identificació intel·ligent per al transport intermodal que identifica qualsevol actiu en qualsevol lloc i amb qualsevol càmera.

En la mar Cantàbrica, el Bilbao PortLab, creat per l'Autoritat Portuària de Bilbao, cerca posicionar el Port de Bilbao en l'ecosistema d'emprenedoria i innovació. Recentment s'ha unit al BAT (B Accelerator Tower).

El port de Bilbao ha estat una de les autoritats portuàries que més idees i projectes guanyadors ha recolzat. Alguns dels projectes que es provaran al Bilbao PortLab són Machsens, un sistema d'intel·ligència artificial per al control de les emissions de partícules difuses; Noiseport, motorització 4.0 per a l'avaluació i gestió del soroll ambiental; o Owskimmer Project, una solució per a la recuperació de plàstics i hidrocarburs.

Un model similar és el del port d'Alacant amb Alacant PortLab, un espai d'innovació oberta que atreu i combina els coneixements i idees dels diferents agents de l'ecosistema.

En el port de Huelva s'ha creat el Node d'Innovació Tecnològica, que forma part de l'objectiu estratègic de la APH. Ocuparà 2.000 metres quadrats en la planta superior de l'edifici de la llotja. Comptarà amb diferents espais com una sala d'usos múltiples, zona d'incubació, zona d'acceleració, sala de reunions i conferències. Serà el primer node d'innovació Fiware portuari a nivell mundial, iniciat també per Telefónica.

L'Autoritat Portuària de Huelva dona suport a projectes com Vipe, eina per al seguiment de la vulnerabilitat de les infraestructures portuàries des de l'espai, o Sirena, una plataforma de detecció i gestió d'amenaces de seguretat, així com de comportaments anòmals (sospitosos) en ecosistemes IoT i infraestructures desplegades en els ports. 

Per part seva, per a afavorir la transferència de coneixement entre la universitat i l'empresa i impulsar un ecosistema innovador, el port i la Universitat de Sevilla col·laboren en el desenvolupament del Centre d'Innovació en el Polígon de Drassanes especialitzat en logística, indústria, materials i sostenibilitat.

A Tarragona, l'ecosistema d'innovació es diu Som-Inn Port. Es tracta d'un espai de col·laboració de la comunitat portuària creat per l'Autoritat Portuària de Tarragona, juntament amb les institucions del seu entorn i altres grups d'interès, que treballa per a introduir tècniques innovadores en els processos, serveis i models de negoci del port.

Aquestes autoritats portuàries, al costat de la resta de ports d'Espanya, donen suport a moltes de les idees i projectes presentats en el fons Ports 4.0 per a donar suport al desenvolupament de la innovació en els seus entorns.

Com i on presentar les candidatures

La creació d'aquests hubs i el desenvolupament de tots aquests programes tindran un efecte multiplicador, provocant que startups actualment enfocades en altres sectors com la indústria 4.0 o les fintech, fixin el seu objectiu en l'entorn marítim, els ports i l'economia blava.

De moment ja està oberta la tercera convocatòria de Ports 4.0, en la modalitat de projectes precomercials, fins al pròxim 13 de juny. S'espera que el fons anunciï noves convocatòries i continuï contribuint al desenvolupament de la innovació del sector portuari espanyol.

Amb la voluntat d'assessorar i donar suport a projectes relacionats amb el fons Ports 4.0, el Port de Barcelona posa a la disposició d'aquelles empreses que vulguin sol·licitar el suport d'aquesta autoritat portuària l'adreça de correu electrònic ports40@portdebarcelona.cat i una breu guia explicativa del fons i com sol·licitar-lo.