Temes

A

Cercar

El model d’innovació d’Algesires té premi

El programa ‘Travesía de la Innovación’ del Port d'Algesires ha estat reconegut per la European Sea Ports Organisation (ESPO) amb el seu Premi 2020 per la seva capacitat per atreure innovació i talent local. Francisco Javier de los Santos Ramos, Cap de l'Àrea de Desenvolupament Tecnològic, i Jesús Medina Blanco, Responsable de Sistemes d'Informació, expliquen detalladament aquest model de gestió i perquè la clau resideix en el seu desenvolupament integral i transversal.

Publicat el 20.01.2021
La clau del model de gestió de la innovació de l'APBA és la seva integració en totes les unitats de negoci. (GettyImages)

La vint-i-dosena edició del Premi ESPO va reconèixer la labor de l'Autoritat Portuària de la Badia d'Algesires (APBA) en integrar la innovació com a part de la gestió integral de l'organització constituïda en el programa ‘Travesía de la Innovación’. És el segon recolzament que l’APBA va rebre en 2020, ja que a l'abril es va convertir en el primer port espanyol en obtenir una certificació UNE 166002 que distingeix la seva gestió en Recerca, Desenvolupament i innovació (I+D+i).

“En una primera fase molt embrionària vam establir el marc d'innovació que tenim ara, basat en la integració entre innovació i negoci, i al llarg de la vida de la companyia, no sols durant un temps determinat”, explica Jesús Medina Blanco, Responsable de Sistemes d'Informació de l’APBA, que indica que ‘Travesía de la Innovación’ es va llançar en 2016 amb l'objectiu de crear “una cultura d'innovació sistemàtica en el port, reforçar la nostra marca i definir millor els nostres sistemes de gestió de la innovació”.

Una travesia reeixida

Aquest programa sistemàtic, continu i integrat en totes les unitats de negoci té l'objectiu d'implantar el concepte de Port d'Última Generació d'Algesires i de consolidar un Hub d'innovació especialitzat en Logística Portuària al 2030.

Amb la implantació del Port d'Última Generació, serà el nou Centre de Coordinació de Processos i la Plataforma Digital d'Orquestració d'Operacions les que prescriguin accions en tot l'ecosistema portuari, des de la gestió d'escales de vaixells fins als serveis associats i les operacions en terra, per a sincronitzar a totes les parts involucrades. Això donarà lloc a un port altament fiable i eficient sense esperes, i amb una reducció d'emissions de l'ordre del 50%.

Referent al Hub d'Innovació, en 2030 es completarà el Complex del Llac Marítim amb diversos edificis destinats a la innovació en la interfície port-ciutat, amb l'objectiu de crear una zona similar a Silicon Valley especialitzada en logística portuària, on es crearan, provaran i escalaran solucions a l'Algesires Port Living Lab per a comercialitzar-les a nivell global.

“Si volem ser competitius a llarg termini i diferenciar-nos per la nostra qualitat de servei, hem de qüestionar-nos contínuament com podem millorar, alineant negoci i innovació”, afirma Francisco Javier de los Santos Ramos, Cap de l'Àrea de Desenvolupament Tecnològic de l’APBA.

Aquesta implantació es desenvolupa en tres etapes, en les quals l’APBA es troba a la segona: la primera va consistir a renovar l'ecosistema digital del port i plantejar un nou marc d'innovació oberta que integri tecnologia, innovació i negoci; la segona, maximitzar l'impacte dels projectes en tota la comunitat portuària i consolidar un ecosistema d'innovació oberta, col·laborant amb start-ups mitjançant el Port Living Lab; i la tercera, completar el Port d'Algesires d'Última Generació i el Hub d'Innovació Logística per a constituir nous models de negoci.

Respostes locals a reptes globals

Els objectius que vol aconseguir l’APBA mitjançant el seu programa d'innovació volen donar resposta a tres preguntes que segurament comparteixen els principals ports del món: Com ser més intel·ligent, usant les dades per a prendre millors decisions? Com aconseguir ser un port “Just-In-Time”, sense esperes ni temps morts? Com aconseguir emissions netes pròximes a zero en tota l'activitat portuària?

“En aquest sentit, existeixen reptes globals que coincideixen amb la nostra estratègia, però en el nostre cas, a l'ésser un port molt actiu amb unes 30.000 escales a l'any, amb un component important de transbord i un portfoli molt complet de serveis al vaixell, el concepte de Just-In-Time o Port Operacionalment Excel·lent és diferenciador. D'aquesta manera, gran part dels nostres esforços se centren en com sincronitzar a tots els agents involucrats en el pas de la mercaderia pel port, potenciant el rol de l'Autoritat Portuària com ‘Orquestador de l'Ecosistema Portuari’”, argumenta Francisco Javier de los Santos Ramos.

Pel responsable de l'Àrea de Desenvolupament Tecnològic, la logística és l'exemple d'una indústria global, amb clients i reptes comuns amb altres ports, però recalcant que cada autoritat portuària té la seva especificitat. “La logística és un avantatge competitiu per a molts models de negoci, des d'Inditex a Alibaba. Aquesta exigència ens la traslladen a nosaltres com a node de la cadena logística i com autoritat portuària tenim molt a aportar”, continua. En aquest sentit, compartir experiències i col·laboracions amb altres ports nacionals i internacionals s'ha convertit en una pràctica habitual del port andalús per a innovar conjuntament.

A més del premi atorgat per l’ESPO, Algesires és el primer port espanyol en obtenir la certificació UNE 166002, que reconeix la maduresa i competitivitat de la seva gestió en I+D+i

Atracció de talent

Un altre dels pilars de l'estratègia de l’APBA és el treball conjunt que realitzen amb start-ups a l'Algesires Port Living Lab’, un laboratori a escala real que el port posa a la disposició de les start-ups per a co-crear, provar i demostrar solucions innovadores d'impacte en el sector logístic portuari. Aquest model es defineix per la seva innovació oberta i descentralitzada, en el qual destaquen la col·laboració i participació de diferents actors que generen un ecosistema d'innovació.

“Entenem aquesta col·laboració com una relació sinèrgica en la qual les dues parts obtenim molt valor. Nosaltres aportem els nostres actius físics i digitals i rebem molt talent d'aquestes empreses que ens ajuden a resoldre reptes concrets”, comparteix Francisco Javier de los Santos Ramos.

L'exemple més destacat és la implantació del concepte Port Collaborative Decision-Making (PortCDM) després de realitzar una prova pilot en 2017 juntament amb els principals actors de la comunitat portuària. Consisteix en una plataforma digital que permet l'intercanvi de dades en temps real des d'un únic punt centralitzat i de confiança amb el propòsit final de millorar l'eficiència dels processos durant l'escala dels vaixells de manera holística i reduir la petjada de carboni en el transport marítim. Després de realitzar les primeres proves en un escenari operatiu real, es troba en l'última fase de producció.

La ‘Travesía de la Innovación’ inclou a més workshops, simposis, conferències, concursos per a empleats, estudiants i empreses. Una de les darreres iniciatives va ser el concurs d'innovació, que premia a la millor idea externa i interna i a la més votada de totes les recollides al seu portal d'innovació.

“Estem molt satisfets amb el treball realitzat per a consolidar aquesta cultura innovadora. No obstant això, no som conformistes i ja estem pensant en com continuar augmentant l'impacte entre la nostra comunitat més enllà de 2030 perquè l'important és tenir clara la visió de futur i saber a on estem anant”, conclou Jesús Medina Blanco.

Dr. Francisco de los Santos, Cap de l’Àrea de Desenvolupament Tecnològic de l’APBA

La seva principal responsabilitat és liderar la transformació digital del Port d’Algesires i consolidar la innovació com a procés central de negoci. Té un Màster en Enginyeria Civil, un Màster Executiu en Gestió de Telecomunicacions i TI, un doctorat en Enginyeria Portuària i un Executive MBA per l’IESE Business School.

 

Jesús Medina,Responsable de Sistemes d’Informació de l’APBA

La seva missió principal és assegurar la correcta relació i integració entre l’Àrea de Desenvolupament Tecnològic i la resta d’Unitats de Negoci de l’Autoritat Portuària, identificant, canalitzant i alineant les necessitats de negoci amb l’estratègia d’IT i innovació. És Enginyer de Telecomunicacions per la Universitat de Sevilla, Prince2 Practitioner i ITIL Intermediate.